Obrovský úspěch UMPRUM v Czech Grand Design 2022

V úterý 21. března byly vyhlášeny ceny Czech Grand Design 2022. V 17. ročníku všechna ocenění získali studující, absolventi nebo pedagogové Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Vítězství v kategorii Designér grand 2022 a Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR obdrželi Terezie Lexová a Štěpán Smetana, absolventka a student Ateliéru produktového designu. Fotografkou roku je studentka Ateliéru volného umění IV Iryna Drahun. Objevem roku se stala Alena Konečná, čerstvá absolventka Ateliéru produktového designu.

Obrovský úspěch UMPRUM v Czech Grand Design 2022

Vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi Liběna Rochová je Módním designérem roku. Grafickými designéry roku je studio Side 2 – absolventi UMPRUM Tomáš Machek a Richard Jaroš, který je nyní pedagogem Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace. Ilustrátorem roku je absolvent Ateliéru ilustrace a grafiky Jindřich Janíček. Designérem šperku je značka Dick Wolf, pod kterou se skrývá absolventka Ateliéru K.O.V. Veronika Ďuricová. Do síně slávy se dostal designér Otakar Diblík, který na UMPRUM vyučoval v letech 1990-1999.

Pomyslnou štafetu Grand designérů letos přebírají Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Duo zvítězilo v kategorii Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR a obdrželo také titul Grand designéři roku 2022, který uděluje Přípravný výbor Cen Czech Grand Design na základě kvality děl a oborového kontextu. Akademii designu ČR zaujalo mimořádně originální zpracování kolekce sedacího nábytku Hide and Seek pro královéhradeckého výrobce čalouněného nábytku, firmu Polstrin.
„Jako děti jsme si stavěli schovávačky ze sedáků a peřin uprostřed obývacího pokoje a tvořili si tak svůj vlastní malý svět. Ve vlastním hravém světě jsme se ocitli i při navrhování nové kolekce pro Polstrin, kdy jsme jednotlivé polštáře skládali a volně tvarovali k sobě, výsledkem čehož byla kolekce Hide and Seek,“ popsali designéři Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Dvojice se potkala při studiu v Ateliéru produktového designu na UMPRUM a pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Kromě užitého designu se věnují návrhu prodejních výloh i drobnějším architektonickým řešením.

Fotografkou roku 2022 se stala mladá, v Praze působící fotografka běloruského původu Iryna Drahun, která porotu zaujala snímky pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna. „Vyhrála běloruská studentka UMPRUM s gustem potřísněná bahnem, které za sebou nechává vlna post-soviet chic. Drahun se s otevřenou náručí boří do hlubších dezénů současného street stylu, především plastického zpodobnění hyperstylizované ošklivosti a bolesti bobtnající při prorůstání tělesného a digitálního,“ uvedl Michal Nanoru, předseda odborné poroty, publicista a kurátor.

Jako nejzajímavější Objev roku 2022 vybrala Akademie designu ČR designérku Alenu Konečnou. Její diplomový projekt Hledání světla, který vznikl v Ateliéru produktového designu UMPRUM, slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, známých jako SAD (sezónní afektivní porucha), depresím a poruchám spánku, ale má i praktické uplatnění jako běžný stolek s přídavným světlem. Při vývoji produktu využila vlastní zkušenosti s hospitalizací na psychiatrii, konzultovala jej s odborníky na fototerapii a psychiatry. „Projekt lze vnímat i jako reakci na téma světelné hygieny, jejíž popularita v poslední době sílí. Podle posledních výzkumů se pro zdravý spánek doporučuje ve večerních hodinách svítit směrem do podlahy s přidanou červenou spektrální složkou. I tyto možnosti nabízí nastavení svítícího stolku Seeking Light, a to včetně funkce přizpůsobení teploty chromatičnosti a určení vhodné polohy pro svítící desku,“ doplnila novinářka Eva Slunečková.

Kategorii Módní designér roku ovládla zkušená návrhářka, umělkyně a pedagožka Liběna Rochová s kolekcí Inside 23, která je vyjádřením touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost. Zkušenou autorku, která mimochodem loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly.

V oboru grafického designu uspěl projekt Čitelná Praha – kvalitní zpracování zadání, které se v českém prostředí znovu jen tak nenaskytne. Grafické studio Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy, který se v letošním roce začne implementovat do veřejného prostoru města. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD.

Na poli ilustrace zazářila známá tvář – držitel titulu Ilustrátor roku 2018, Jindřich Janíček. Akademii designu ČR zaujal ilustracemi autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG).

V kategorii Designér šperku roku uspěla s kolekcí Marina Veronika Ďuričová, která pracuje pod značkou Dick Wolf. Odborná porota na ní ocenila kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu, uvolněnost v tvůrčím procesu a zároveň soudržné rozvíjení výtvarného výrazu a konceptu značky. „Kolekce Marina je v dobrém slova smyslu trendová – zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel,
stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české
každodennosti čím dál větším tématem,“ okomentovala členka příslušné odborné poroty, publicistka Veronika Ruppert.

Výrobcem roku – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu je firma AMPLLA, jejímž předsedou představenstva je taktéž absolvent UMPRUM Přemysl Kokeš, který studoval pod vedením Otakara Diblíka a Petra Keila.  Společnost získala ocenění za revoluční pojetí hasicího přístroje HUSSECHUCK a SHIELD. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila mladá značka tento všední objekt na uživatelsky i esteticky přívětivé umělecké dílo.