Jakub Spurný vítěz v soutěži Best in Design
Vytvořeno: 9. 5. 2018 od Absolvent

Jakub Spurný, absolvent Ateliéru tvorby písma a typografie UMPRUM, zvítězil v soutěži Best in Design, kategorii Communication Design se svou diplomovou prací - sci-fi Gamebookem VIRUS.

Virus je stěžejní částí Jakubova diplomového projektu "Řádky a bludiště", kde pracuje s číselnými bludišti a bloudícími písmy. Jedná se o autorský scifi gamebook inspirovaný simulačními teoriemi, v jehož příběhu figuruje sám čtenář. Gamebook má podobu strojového výpisu situací a možností. Z druhé strany poskládaného archu ukazuje celou svou strukturu-mapu, která se v průsvitu papíru kryje s větvením příběhu. Tištěný gamebook doplňuje jeho digitální verze přístupná přes QR kód na obalu.

 

"Jako diplomovou práci jsem napsal, upravil a vydal scifi gamebook inspirovaný simulačními teoriemi, v jehož příběhu figuruje sám čtenář.

Téma gamebooku jsem zvolil s touhou oprášit toto zastaralé médium a vymezit se vůči jeho střednímu proudu, a to příběhem, principy i formou. Inspirací pro námět mi byly množící se teorie o našem světě jakožto počítačové simulaci.
Celý příběh se začíná odehrávat s osobou, jež ho začne číst. Vypravěčsystém čtenáře ihned konfrontuje se situací, v níž se nachází. Nijak ho na úvod neseznamuje s ničím, co se dělo, co se bude dít, kým je, ani s pravidly. Oslovuje ho napřímo, v neutrálním rodě a v přítomném čase. Je to sám čtenář, teď a tady v prázdné místnosti, ve které se nedobrovolně ocitne. On sám v této simulaci.

Po vizuální stránce je gamebook tvořen jako poskládaný arch papíru se soupisem všech situací a možností — tedy kompletním výpisem celé simulace. Mechanicky, strojově, jsou očíslované odkazy umístěny v ploše a při delších okrajích označeny navigací.

Hráč se však tím, jak přechází mezi jednotlivými odkazy, nevědomky pohybuje v lineárním bludišti, jehož všechny cesty jsou zaznamenány ze zadní strany jakožto mapa, a to přesně tak, že se v průsvitu papíru kryjí situace a jejich možnosti s křižovatkami bludiště.

Futuristický výraz publikace podtrhuje neproporcionální písmo BC Sklonar s přísným moderním charakterem a rafinovanými detaily a také zavaření celého game sheetu do ESD stínícího sáčku.

Koncept simulace zastřešuje digitální verze gamebooku přístupná přes QR kód na obalu, která je, ač o tom hráč samozřejmě neví, monitorována a já jakožto autorstvořitel pozoruji pohyb postav po bludišti jako laboratorní myši.

VIRUS je v prodeji jak v tradičních fantasy knihkupectvích, tak i jako výtvarně pojatá publikace."