Vysoké Mýto - R35 - Litomyšl
Vytvořeno: 25. 10. 2021 od Architektura IV

Impulsem pro toto téma je moje osobní zkušenost z jízd po silnici 35 z Hradce Králové do Mohelnice. V tomto úseku jsou poslední dvě města, které tato velmi přeplněná dopravní tepna půlí. V paměti se mi oživují mé cesty na druhý stupeň základní školy ve Vysokém Mýtě. Pocit podcházení novým podchodem byl pro mne zvláštně nepříjemný. Bylo to něco co do mého města přirozeně nepatřilo.

 

Ve Vysokém Mýtě je tato silnici aktuálně řízena „chytrou“ světelnou signalizací (semafory), a tak při příjezdu k mému rodnému domu si na odbočení musím počkat, než se na moment přeruší linie nákladních aut. V Litomyšli je uprostřed měst čtyřproudová silnice zaříznuta do terénu. Kde je město?

 

Do svého rodného kraje jezdím kolem Kunětické hory po úzkém jednosměrném ocelovém mostě přes Labe. Za obcí Časy se již vyhýbám liniové stavbě R35. Zde jsou její dimenze do dály zřetelné a fascinující.

 

Stavbou se blíží naděje na zacelení jizev ve zmíněných městech.

 

Zadání bude zpracováno na základě analýzy studenty ateliéru Architektura 4 na pražské UMPRUM ve spolupráci se studenty sociologie pracujícími pod patronátem kolegů ze Socionauta (https://www.socionaut.org/cs).

 

Zaměříme se na vztah místních k těmto městským „jizvám“. Na jejich vzpomínky a budoucí představy. Co pro ně tato místa znamenají, jakým způsobem se jim přizpůsobují, jak prostor kolem nich využívají. Ve smíšených týmech sociologů a architektů se budeme ptát přímých uživatelů prostorů prostřednictvím rozhovorů a mentálních map.

 

Ve čtvrtek 16. 12. 2021 proběhnou závěrečné prezentace semestrálních projektů. Hostmi budou architekti Jakub Chobotský (městský architekt Vysoké Mýto), Zdenka Vydrová (městská architekta Litomyšl) a sociologové ze Socionautu.