Petr Vykoukal - vítěz soutěže Klika jako funkční objekt
Vytvořeno: 6. 12. 2018 od Ateliér produktového designu

Vítězem soutěže pro mladé designéry se stal Petr Vykoukal, student Ateliéru produktového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze se svým návrhem kliky Bismarck.

“Co mě baví, jsou výzvy, když se něco objeví náhodně. Dokud nepřišla výzva designu nové kliky, nenapadlo mě udělat kliku. Ve chvíli, kdy se otevřela možnost spolupráce, začalo mě to zajímat a začal jsem se do toho víc ponořovat.”

 

Společnost Čegan, s.r.o., majitel značky interiérového kování „Holar“, vyhlásila veřejnou soutěž na vytvoření návrhu interiérové dveřní kování. Předmětem soutěže bylo zpracování designového návrhu interiérového dveřního kování (kliky), případně řady interiérových dveřních kování, jejichž společným znakem bude materiál. Mohlo jít i o méně tradiční materiály ve spojení s dveřním kováním. Soutěž byla vyhlášena jako anonymní jednokolová a byla určena studentům českých vysokých škol zabývajících se designem a užitým uměním. Vítězem se stal student UMPRUM Petr Vykoukal a jeho klika Bismarck.

Dveřní klika Bismarck vychází z jednoduché geometrie. Působí nenápadně, ale zároveň je dbáno na detail a perfektní zpracování. Klika organicky přechází do tvaru zapuštěné rozety, kterou kompletně zakrývá a tím eliminuje jakýkoliv rušivý prvek. Tento tvar a způsob výroby následuje princip tvorby starých československých strojů a nástrojů jako sochy.

 

Více o Petrovi Vykoukalovi a jeho vítězné práci se dozvíte také v rozhovoru níže.

 

Jak jste přistupoval k zadání, současným trendem obecně je věci osekávat a redukovat?
U kliky podle mě nejvíc záleží na tom, aby byla co nejjednodušší. Zároveň aby se nejednalo o módní výstřelek, protože pokud ji chcete dostat do větší produkce, a to většinou jako designér chcete, tak by měla být jednoduchá.

Na druhou stranu potřebujete přijít s něčím novým…
Přesně tak, můj kompromis spočíval v atraktivním tvarování, aby když už ji někdo používá, tak z toho měl super pocit.

V čem tedy konkrétně spočívá váš návrh kliky?
Tvar plynule přechází do rozety, která je víceméně neviditelná. To je zásadní v celém návrhu, že už neruší nic kolem a vše zůstává skryto.

Co se týká materiálu, z čeho by podle vás klika měla být?
Kliku jsem původně zamýšlel z litiny. Z mého pohledu by měla být klika z kvalitnějšího materiálu, s ohledem na to, že se jedná o užitkový předmět. Vyšší třída, ale zároveň ne super luxusní.

Tvrdíte, že klika by měla spadat do vyšší kategorie dveřního kování, ale zároveň být dostupná všem. Dokážete odhadnout výslednou cenu?
Výsledná cena jedné kliky se odvíjí od výroby, samotné technologie, povrchové úpravy a způsobu balení. Jako designér vím zhruba, jak tento proces vypadá, ale nejsem vám v tuto chvíli schopen sdělit výslednou částku.

Je třeba ještě něco na vašem návrhu dořešit?
Nejvíc zásadní u tohoto návrhu je napojení rozety na kliku. Od techniků budu tedy potřebovat zpětnou vazbu ohledně možností plynulého přechodu kliky ze dveří. Na základě jejich vyjádření můžu potom dodělat další věci.

Čím se jako produktový designér ještě zabýváte?
Nemám žádné konkrétní zaměření, víceméně dělám úplně všechno. Vytvořil jsem například prototyp gramofonu pro SEV Litovel. Taky jsem navrhl sedlo na kolo z karbonu, což je nový tvar, který by měl přinést jisté inovace. Zajímá mě design městského kola.

 

Petr Vykoukal /26 let/, který studuje na UMPRUM u Michala Froněka a Jana Němečka v Ateliéru produktového designu, se o soutěži dozvěděl od kamaráda Martina Coufala. Výzva firmy Holar, která se zabývá dveřním kováním jej hned zaujala, má rád technické věci a téma dveřního kování a kliky je blízké jeho oboru.

 

Zdroj: https://blog.holar.biz/tag/soutez/