Žádné jiné auto snad nikdy nepřitáhlo pozornost celého světa tak jako Tesla Cybertruck. Nový pick-up z dílen geniálního a kontroverzního vizionáře Elona Muska vypadá jako z apokalyptické sci-fi a lidi rozděluje na dva tábory: jedni jsou jím nadšeni, druzí spíše zhnuseni. Co si o marketingové superbombě myslí profíci – bezpečnostní specialisté, automobiloví designéři a studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (Umprum), kteří možná jednou budou auta oblékat?

 Odvážné dílo designéra Franze von Holzhausena hodnotí vesměs pozitivně, hlavně za odvahu a chuť změnit svět. „Něco takového, jako je cybertruck, si může dovolit opravdu jen Elon Musk. Jinde by podobný design byl považován za chybu.

 A to nejen estetickou, ale i funkční a bezpečnostní. Zpětná zrcátka či omezení ostrých hran kvůli srážce s chodcem si nikdo jiný neodváží zpochybňovat,“ myslí si doktorand na Umprum Lukáš Matěja.

 Absolutně hranatá karoserie, kterou možná budou děti brzy malovat jedním tahem jako my kdysi domeček, vyvolává otázky, zda takovéautovůbecmůžedoprovozu.„Vozidlo na pohled vypadá, že má velmi ostré hrany, je to tak u spousty prototypů. V sériové výrobě pak ale nutně přijdou úpravy kvůli legislativě. Třeba minimální zákonný poloměr zaoblení u většiny dílů je 2,5 mm,“ vysvětluje se Martin Hron, specialista na homologace z TÜV SÜD. Otázka je, zda se tesla do limitu vejde.

 Elon Musk tvrdí, že se při vývoji divokého pick-upu inspiroval mimo jiné videohrami. Publikum v něm ovšem vidí spíš kubismus libující si v hranách a špičkách. „Samotná myšlenka není špatná. Tvůrci automobilů by se mohli častěji inspirovat v architektuře,“ komentuje neotřelé pojetí průmyslový designér a pedagog Petr Siebert.

„Od Tesly je to další výkřik směrem k ostatním automobilkám, tak jak to má ve zvyku. Tentokrát je ale mnohem hlasitější než obvykle. Tesla bourá nastavené mantinely a odkazuje ke zcela jiné koncepci designového pojetí automobilu, která se od stávajícího trendu dokáže oprostit,“ myslí si student průmyslového designu Vojta Vyroubal.

 Průmyslový designér a učitel „umprumáků“ Vlastimil Bartas v souvislosti s cybertruckem zmiňuje Pabla Picassa. „Jeho dílo může vypadat jako práce dítěte ze školky, přesto je dokonalé,“ připomíná trefně. Design cybertrucku je podle něj přesně takový, jaký má být – dost šokující a respektující technologické pozadí. „Můžeme rozebírat, co je zde všechno špatně, najdeme toho hodně od ergonomie přes funkčnost po bezpečnost, ale je jisté, že design opět slouží skvěle svému účelu – přitáhnout pozornost, prodat.“

 Podle něj i dalších odborníků má cybertruck jedinečnou šanci přinést novou estetiku pro celý autosvět. „Je to naprosto tvarově osekané auto, ale přitom má svůj osobitý rys a vzbuzuje emoce v nás všech. Naznačuje, jakým směrem by se autodesign měl ubírat. Ano, ukazuje to tou nejšílenější a přehnanou cestou, ale to by nebyl Elon Musk, který prostě musí šokovat svět,“ komentuje student průmyslového designu Daniel Pokorný.

 Šokovat a hlavně prodat umí charizmatický, paličatý a hubatý Musk dokonale. Ihned po prezentaci nové sci-fi tesly mu přišlo čtvrt milionu nezávazných objednávek na cybertruck. Vybírá za ně zálohu sto dolarů. Než se v roce 2021 rozběhne výroba, má tedy z této „veřejné sbírky“ okamžitě bezúročnou půjčku 25 milionů dolarů. Už teď má místo v učebnicích marketingu jisté, vyfocený v nich bude bezpochyby v cybertrucku.

František Dvořák
Auto DNES
číslo 49 * 10. prosince 2019