EDIČNÍ PLÁN 2019

Veronika Rollová
Pražský hrad na cestě ke komunistické utopii (1948–1968)
2. svazek Edice Dizertace P.S.
ISBN 978-80-87989-80-7
Pražský hrad je tradičním sídlem státní moci a jeho silná pozice symbolu české, respektive československé státnosti byla rozvinuta prvním československým prezidentem T. G. Masarykem, který z něj učinil svou rezidenci a prostor reprezentace mladého demokratického státu. Publikace se zaměřuje na proměnu Pražského hradu v časovém rozmezí let 1948 až 1968 v souvislosti s tím, jak se měnil úhel pohledu na funkce, které by mělo tradiční sídlo státní moci plnit. Na jejich definování se významně podíleli prezident a jeho kancelář, v průběhu sledovaného období se do tohoto procesu zapojili rovněž ideologové KSČ a představitelé československého výtvarného umění, architektury a vědy. Práce se soustředí na krátkodobé i trvalé architektonické úpravy hradního areálu zaměřené na širokou veřejnost a na vývoj zdejšího výstavního programu. Sleduje rovněž institucionální pozadí této proměny. Grafika Josefína Karlíková.
……………………………………………
Veronika Rollová je absolventkou doktorského studia Teorie a dějiny moderního a současného umění UMPRUM. Hlavním tématem jejího odborného zájmu je zkoumání vztahů mezi politikou na jedné straně a výtvarným uměním a architekturou na straně druhé v období státně socialistické diktatury.

 

Lada Hubatová-Vacková, Valentyna Nikolenko (eds.)
Winternitzova vila. Adolf Loos – Karel Lhota, 1931–1932
ISBN 978-80-87989-73-9 (česká verze)
ISBN 978-80-87989-78-4 (anglická verze)
Winternitzova vila je jednou z posledních realizací vzniklých z tvůrčí synergie a spolupráce Adolfa Loose a Karla Lhoty mezi lety 1931 a 1932. Je významným příkladem modernistické architektury, ale také tichým svědkem konkrétního dějinného příběhu židovské rodiny Winternitzovy v multikulturním meziválečném Československu, reliktem historických zvratů během 2. světové války a později v komunistické zemi. Publikace, která slouží i jako průvodce vilou, je sestavena z dílčích studií. V nich vedle historie rodiny a vily předkládáme otázky týkající se autorství a architektonického „rukopisu“ nebo problémy spjaté s terminologickým situováním loosovské architektury. Obrazová archivní dokumentace spjatá s Winternitzovou rodinou a vilou je doplněná o současné fotografie a grafické vstupy mladých tvůrců (axonometrické vizualizace, panoramatické fotografie). Grafika Michal Veltruský. Vychází ve spolupráci s Davidem Cysařem v české a anglické jazykové mutaci.
……………………………………………
Lada Hubatová-Vacková přednáší dějiny moderního umění a designu na UMPRUM. Centrem její vědecko-výzkumné činnosti je dekorativní umění a design 19. a 20. století. Je autorkou publikace Tiché revoluce uvnitř ornamentu (UMPRUM 2011), za niž byla nominována na Cenu F. X. Šaldy, a spoluautorkou knih Zlínská umprumka (UMPRUM 2013), Věci a slova (UMPRUM 2014), Tam a zpátky (UMPRUM 2015), Modfolk (UMPRUM 2015), OCH! Logika emoce (UMPRUM/MG 2016), Knihovna (UMPRUM 2018). Je spolueditorkou 1. českého vydání spisu G. Sempera Věda, průmysl a umění (UMPRUM 2016).
……………………………………………
Valentyna Nikolenko je studentkou Katedry teorie a dějin umění UMPRUM. Mezi její hlavní zájmy patří architektonická reprezentace první republiky (projekty českých architektů na území Podkarpatské Rusi).

Helena Jarošová
Jak rozumět odívání a módě. Kapitoly o dějinách a teoriích oděvu a módy
ISBN: 978-80-87989-53-1
Tato knížka uvádí na pravou míru značně rozšířený názor, jenž ztotož­ňuje oděv s módou a módu s oděvem. V dosavadních knižních titulech dlou­hodobě převažuje přístup orientovaný na popis vizuálních znaků oděvních mód a posloupnost jejich změn. Sle­dovaná problematika se zaměřuje nejen na obecně evropskou – a z ní hlavně francouzskou – oblast, ale i na českou situaci. Cílem je především osvětlit jak sociálně, psychologicky a este­ticky významnou problematiku oděvu a odívání, tak i módu jako na jedné straně relativně autonomní instituci a na druhé straně fenomén rázu soci­álního, ekonomického a uměleckého. Historické přístupy v některých ka­pitolách nabývají na samostatnosti (Česká móda po roce 1918), především však v celku knihy i v jednotlivých ka­pitolách se historie prolíná s otázkami teoretickými. Objevují se sondy do středověké a aristokratické módy ob­dobí před Francouzskou revolucí 1789, následujícího 19. století, v němž zrod modernity přidal módě na významu a vážnosti. Převažuje 20. století, ne­chybí ani výhledy do budoucnosti a kritika módy. Knížka je vhodnou pří­ručkou pro obory odívání a módy, tex­tilu, divadelního a filmového kostýmu, zaujme humanitně zaměřené studenty a vědce, žurnalisty a v neposlední řadě i širokou veřejnost uživatelů oděvu. Grafika Nikola Klímová.
……………………………………………
Helena Jarošová vyučuje na UMPRUM sociologické, psychologické a filozofické teorie fenomé­nu módy a dějiny evropského kos­týmu a módy 17.–20. století. Je autor­kou knížky Filozofie těla (UMPRUM 2013; 2. doplněné a revidované vy­dání 2017). Působí též na Katedře es­tetiky FF UK.

 

Karel Císař
Obrazy a předobrazy
ISBN 978-80-87989-82-1
Publikace dokumentuje tři mezinárodní přehlídky současného umění, které Karel Císař připravil za posledních zhruba deset let. Výstava Vzpomínky na budoucnost (2009) byla věnována aktuálnosti moderního umění v soudobém umění, Obrazy a předobrazy (2013) vztahovaly díla současných západoevropských umělců k ukázkám středoevropského meziválečného výstavnictví, funkcionalistické sklářské tvorby či surrealistické typografie a výstava Síť, gradient, opilecký krok (2017) představila dva americké umělce vycházející z aplikované matematiky a politické ekonomie. Vzhledem k tomu, že tyto výstavy zároveň naznačovaly obecnější tendence vývoje umění ve sledovaném období, publikace by rovněž měla přispět k poznání dějin současného umění a k problematice metodologie jejich zkoumání. Císařovy texty jsou doprovozeny překladovými statěmi předních teoretiků současného umění (Juliane Rebentischové, André Rottmanna, Lars Bang Larsena a Yve-Alain Boise), které vyšly v době konání výstav, námětově se dotýkají prezentovaných prací a vycházejí z různých metodologických přístupů (kritické teorie, post-strukturalismu, psychoanalýzy ad.). Grafika Petr Bosák a Robert Jansa. Vychází v koedici s Domem umění města Brna.
……………………………………………
Karel Císař je teoretik umění a kurátor. Působí na UMPRUM a zabývá se teorií moderního a současného umění a dějinami fotografie. Knižně publikoval např. Věci, o kterých s nikým nemluvím (2010), Stav věcí (2012) či Abeceda věcí (UMPRUM 2014), za niž byl nominován na Cenu F. X. Šaldy. Je nositelem Ceny Igora Zabela za kulturu a teorii (2014).

 

Michal Nanoru (ed.)
Projektil33
ISBN 978-80-87989-83-8
Publikace Projektil33 navazuje na stejnojmennou výstavu, která vznikla z potřeby zkoumat téma zobrazování architektury. Kurátor Michal Nanoru vybral s architekty ze studia Projektil jedenáct jejich realizací (povětšinou veřejně přístupných staveb), oslovil jedenáct fotografů, kteří se ve své praxi primárně nezaobírají architektonickou fotografií, a jedenáct výtvarných umělců. Každému pak přidělil jednu realizaci a požádal je, aby ji reprezentovali svým způsobem. Součástí výstavy bylo i jedenáct textů Michala Nanora o jednotlivých stavbách. Kniha je navíc rozšířena o rozhovory mezi kurátorem, architektem, dvojící autorů a grafickým designérem na téma projektu. Grafika Petr Babák a Jaromír Skácel (Laboratoř). Vychází v koedici s Projektil architekti v česko-anglické verzi.
……………………………………………
Michal Nanoru, publicista, kurátor a editor. Byl šéfredaktorem časopisů Živel a Hype.

 

Jindřich Vybíral
Španělský a Německý sál na Pražském hradě v 19. století
ISBN 978-80-87989-84-5
Publikace je věnována přestavbě reprezentačních sálů v severním křídle Pražského hradu, k níž došlo v souvislosti s uvažovanou královskou korunovací Františka Josefa I. Na základě rozsáhlého archivního průzkumu rekonstruuje průběh stavebních prací, zabývá se autorstvím projektu a zodpovídá otázku, do jaké míry jsou oba prostory produktem 19. století a co je naopak zachováno ze starší výzdoby. Analyzuje stylovou fyziognomii obou reprezentativních interiérů, zkoumá jejich funkci jako symbol dynastické tradice a legitimity, rekonstruuje historický a sociální kontext přestavby. Nahlíží oba sály jako politické a ceremoniální prostory a studuje souvislost interiérové architektury a dvorského ceremoniálu Habsburků. Grafika Štěpán Malovec. Vychází v koedici s Národním památkových ústavem v česko-anglické verzi.
……………………………………………
Jindřich Vybíral působí na UMPRUM od roku 1996. V letech 1997–2003 zde byl prorektorem, počínaje rokem 2006 je vedoucím Katedry teorie a dějin umění. Věnuje se zejména dějinám architektury 19. a 20. století a metodologii dějin umění. Je autorem mnoha odborných studií a publikací, např. Reissigova vila v Brně a reforma rodinného domu po roce 1900 (UMPRUM 2011), Friedrich Ohmann (UMPRUM 2013), Leopold Bauer (české vydání, UMPRUM 2015; německé vydání, Birkhäuser/UMPRUM 2018). Je spoluautorem katalogu Budování státu (UMPRUM 2015). 

 

Jan Brož
Abeceda pro Futuru
ISBN 978-80-87989-85-2
Publikace, jejímž tematickým rámcem je vztah mezi grafickým designem a volným uměním, je extenzí autorovy doktorské práce. Publikace je specifickým manuálem – uzavřením a rekapitulací projektu identity Centra pro současné umění Futura, na němž autor spolupracoval pět let. Knížka též obsahuje rešerše a reflexe tématu identit kulturních institucí, představuje výsledky a především proces tvorby identit, jež jsou spjaty s konkrétními tvůrci, umělci, kurátory nebo spolupracovníky, aluze z historie grafického designu či výtvarného umění a technických postupů, písmových vzorníků, tedy také neautorských vizuálních materiálů. Zvláštní pozornost je věnována adekvátnímu výtvarnému a technickému zpracování. Grafika Jan Brož a Michal Landa (Parallel Practice).
……………………………………………
Jan Brož, absolvent AVU a UMPRUM, je spoluzakladatelem studia Parallel Practice. Za svou tvorbu získal např. v rámci Nejkrásnější knihy za rok 2015 Cenu pro mladé tvůrce do 30 let, či Cenu Českých center na 27. mezinárodním bienále grafického designu Brno (2016). V současné době působí na FAMU.

  

Michael Baxandall
Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů
ISBN 978-80-87989-37-1
Britský historik umění Michael Baxandall byl jednou z nejvlivnějších osobností světových dějin umění 2. poloviny 20. století. Výbor zahrnuje metodologicky významné a podnětné texty ke starému umění, architektuře i moderní malbě. Pro odbornou veřejnost může být popudem k hlubšímu zájmu o originální publikace autora. Širší kulturní veřejnosti nabízí možnost seznámit se s novějšími přístupy k dějinám umění. Výběr textů a doslov Milena Bartlová. Překlad Martin Pokorný. Grafika Kryštof Doležal (Studio Breisky).
……………………………………………
Michael Baxandall (1933–2008) byl profesorem dějin umění na Kalifornské univerzitě v Berkeley a jedním z nejvýznamnějších odborníků na umění renesance. Jeho publikace o italském malířství 15. století, německém renesančním sochařství a fungování oční sítnice nově definovaly disciplínu dějepisu umění. U nás dosud vyšla jediná jeho kniha Stíny a světlo (2003).

 

Eva Skopalová, Václav Janoščík (eds.)
Zpátky do budoucnosti
ISBN 978-80-87989-81-4
Kniha-čítanka představuje českému čtenáři základní současné práce zahraničních autorů, destabilizující konvenční, lineární pojetí času, které má dopad jak na umělecko-historickou metodologii a filozofii, tak na uměleckou tvorbu jako takovou. Texty Reinharta Kosellecka, Georgese Didi-Hubermana, Borise Groyse a dalších jsou uspořádány ve škále počínající pomyslně pólem dějin umění a končící pólem filozofie. Cílem publikace je představit a diskutovat čas v různých rovinách abstrakce. Překladovým textům předchází úvodní esej editorů knihy, v níž shrnují současný vývoj úvah o temporalitě. Závěr je doprovozen seznamem relevantní anglické a české literatury k tématu, která umožní čtenáři se v problematice lépe zorientovat. Ilustrace Gabriela Těthalová. Grafika Štěpán Marko.
……………………………………………
Eva Skopalová je doktorandkou ÚDU FF UK a absolventkou UMPRUM. V současnosti působí na New York University u Alexandra Nagela (Fulbright Scholarship). V roce 2016 připravila pro Galerii UM výstavu Per astra ad monstra. Je editorkou katalogu Dolby 307 (UMPRUM 2017).
……………………………………………
Václav Janoščík je pedagogem, teoretikem i kurátorem, odborným asistentem na AVU a Katedře fotografie FAMU, dále vyučuje externě na UMPRUM. Zaměřuje se na filozofii, teorii médií a umění. Je autorem knihy Nespavost (UMPRUM 2018).  


tituly let 2016–2018 / připravujeme 

Petra Dočekalová, Lucie Urbánková (eds.)
Jaroslav Benda. Typografická úprava a písmo
Tato publikace představuje Jaroslava Bendu jako typografa. Vzhledem k jeho celoživotnímu zájmu o knihy a písmo je jeho dílo zpracováno z pohledu písmařského. Jedná se o jediný úsek, který Bendu provázel ve všech etapách a odvětvích jeho tvořivé činnosti a dosud nebyl zpracován. Hlavní část knihy tedy tvoří rozbor Bendových děl, na nichž se typografie objevuje. Zbylé široké spektrum Bendovy práce, která tak úzce nesouvisí s typografií, je v knize zařazeno do delší úvodní kapitoly, prezentující příklady za ostatní. Klíčem k sestavení možného přehledu díla pro nás byly Bendovy paměti Léta s Umělci (1969) a O letech práce a přátelství (1962), z nichž jsme se pokusili převést řadu Bendových citací nejpřesněji popisujících okolnosti vzniku i následný osud jeho návrhů a děl. Grafika Radek Sidun. 
……………………………………………
Petra Dočekalová je doktorandkou Ateliéru tvorby písma a typografie UMPRUM. V doktorandské práci navazuje na svou diplomovou práci o československém písmomalířství a letteringu, za kterou získala řadu zahraničních ocenění. Je autorkou knih Benda a písmo, Skripty do výlohy a spoluautorkou TYPO 9010. Od roku 2013 je stážistkou ve studiích Suitcase a Briefcase Type Foundry, kde pracuje na nových abecedách a technické podpoře fontů.
……………………………………………
Lucie Urbánková je doktorandkou Masarykovy univerzity v Brně. Vystudovala FF Masarykovy univerzitě v Brně. Svou bakalářskou i magisterskou práci zaměřila na Jaroslava Bendu a jeho celoživotní dílo. V doktorandské práci se zabývá českými nakladatelskými vazbami přelomu 19. a 20. století.

     

Juraj Horváth, Michaela Kukovičová (eds.)
Vzorky aneb Kniha o knihách
 Monografie mapuje historii vydávání tiskovin, které vznikly na půdě Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM, autorské knihy, komiksy, ziny, ilustrované texty, experimentální zlomky a noviny, individuální i kolektivní projekty. Jde o podstatné ukázky z nedávných dějin, kdy se kniha i publikování změnily. Ukazuje, proč tomu tak je a jak tento vývoj probíhal. Archiv doplňují aktuální rozhovory s absolventy ateliéru a jejich biografie, nechybí ani ukázky z autorské tvorby. Grafika Jan Čumlivski, Juraj Horváth. Vychází s podporou Nadačního fondu Miroslava Šaška.
……………………………………………
Juraj Horváth je vedoucím Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM (od roku 2003). Věnuje se kresbě, grafice, grafickému designu, ilustraci a vydávání knih pro děti a mládež v nakladatelství Baobab. Stojí za pouličním projektem Poprosvet. Od roku 2000 je autorem vizuálního stylu MFDF Ji.hlava. Ilustroval a graficky upravil desítky knih. Mnohokrát získal ocenění Nejkrásnější česká kniha. Za knihu Příběhy z parní lázně získal v roce 2001 na knižním veletrhu v Lipsku cenu Nejkrásnější kniha světa.
……………………………………………
Michaela Kukovičová je odbornou asistentkou Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM. Věnuje se knižní a časopisecké ilustraci, animaci i režii videoklipů a krátkých filmů. Vede dětské výtvarné dílny. Spolupracuje s grafickým studiem ReDesign. Její práce znovuoživují poetistický i popartový způsob zacházení s nalezeným materiálem, přitom jsou hravé a často překvapivé. Za knihu To je Praha obdržela čestné uznání na prestižním festivalu Bologna Children’s Book Fair.  

     

Imro Vaško
Nové milénium. Patnáct roků parametrických válek benátského Bienále architektury
Nové milénium je autorskou studií pohybu architektonického myšlení po skončení postmodernismu a 20. století a nástupu nových architektonických paradigmat v novém miléniu. Pokud je 20. století charakterizováno jako století moderny a završení hierarchie stylů, začátek nového tisíciletí, globalizace a hlavně útok na Dvojčata (2001) rozvrátil jistotu nedávného konce bipolárního světa z minulého století a nastartoval nové paralelně se větvící hrozby a konflikty, které dnes radikálně mění nejen naši existenci, ale také architekturu. Publikace je pátráním po ztracených iluzích nových architektonických impulzů přes prizmata kultovních benátských architektonických výstav. Grafika Petr Babák.
……………………………………………
Imrich Vaško stojí od roku 2011 v čele Ateliéru architektury III UMPRUM. Věnuje se konceptuální a vizionářské architektuře, urbanismu, instalacím a zaobírá se tendencemi středoevropské architektury a paralelního modernismu. Pro sedmý ročník Benátského bienále spoluvytvořil českou a slovenskou expozici. Je spoluzakladatelem Bienále experimentální architektury v Praze. Jeho kniha esejů, které původně psal pro slovenský časopis ARCH, vyšla pod názvem Architektúra pohyblivého obrazu (UMPRUM 2014).

 

kol. Ateliéru architektury II
Edice A2 UMPRUM / 2. díl. Index
Knížka Ateliéru architektury II je shrnutím výsledků výukového programu a posouzení taktik výuky a socializačních triků se záměrem vytvořit motivační, komunikační a pracovní prostředí pro studenty a pro jejich co nejefektivnější profesní vývoj. Je pohledem zpět a kritickým zhodnocením smyslu práce určeným jak pro studenty, tak pedagogy. Obsahem je celé spektrum témat, prezentovaných specifickými ukázkami individuálních výkonů jednotlivých studentů. Součástí pak jsou též reakce a recenze osobností architektonického a pedagogického prostředí (Sami Rintala, Adam Gebrian, Vladimír Šlapeta, Fernando Comas, Emil Přikryl, Tomáš Novotný, Eduardo Samper). První materiály Edice A2 vyšly pod názvy UMPRUMUMPRUM, Praha/Štúdia mesta a Projekt zima 2015 v roce 2017. Grafika Matyáš Machat.
……………………………………………
Ateliér architektury II: kompletní architektura – celé spektrum architektonických dovedností s přesahy do souvisejících oborů. Architektura v co možná nejširších souvislostech. Současná či futuristická architektura s věcným vztahem k realitě. Svoboda, zodpovědnost… 

 

připravujeme na rok 2020

Adam Štěch (ed.)
Jiří Pelcl: Jak se dělá design
ISBN 978-80-87989-88-3 (UMPRUM)
Tato publikace vychází při příležitosti konání rozsáhlé retrospektivní výstavy Jiřího Pelcla v UPM Moravské galerie v Brně (12/2019–05/2020). Mapuje Pelclovu čtyřicetiletou tvůrčí činnost na poli designu, architektury, interiérové a výstavní tvorby, jeho pedagogické působení na UMPRUM, publikační, kurátorskou a přednáškovou činnost věnovanou osvětě a popularizaci designu. Členění knihy je uzpůsobeno koncepci výstavy: dělení oblastí designu dle materiálů, se kterými umělec během své tvorby pracoval. Obsahem je i přiblížení principů navrhování s ukázkami procesu vývoje a výroby vč. prezentace skic, prototypů i finálních výrobků. Autory textů jsou např. Lada Hubatová-Vacková či Zdeno Kolesár. Grafika Matěj Činčera a Jan Kloss. Vychází v koedici s Moravskou galerií v Brně v bilingvní verzi.
……………………………………………
Adam Štěch je teoretik, novinář a kurátor, jenž se dlouhodobě zabývá designem a architekturou. Mezi lety 2009–2017 byl redaktorem časopisu Dolce Vita, nyní působí jako redaktor časopisu Architekt+ a přispívá do české edice Vogue. Je spoluzakladatelem kreativní skupiny Okolo a autorem řady textů, které píše do českých i zahraničních médií.