Vyber si kolo původní české značky a revitalizuj jak jeho vlastní podobu, tak vzhled stávajícího logotypu.

 

(zimní semestr 2013–2014)

Součástí úkolu je obsáhlá rešerše, která napoví, na co všechno by se dal redesign aplikovat. Výstupem bude reálný rám kola, pojednaný navrženým designem. Zadání vylučuje konstrukční změny.

 

 

Jan Arndt — Skládačka

V rámci úkolu redesignu bicyklu československé výroby jsem si vybral tzv. „skládačku“ od firmy Eska Cheb. Na tomto kole jsem strávil většinu dospívání. Mým původním záměrem bylo přizpůsobení rámu a doplňků pro mého letitého kamaráda, jenž byl pověstný tím, že si svou skládačku různě neuměle zdobil nesčetnými prvky. Tyto prvky vždy byly spjaty s jeho velkou vášní, a to metalovou hudbou. Nakonec jsem však dospěl k tomu, že se nebudu soustředit pouze na něj, nýbrž na celou komunitu „metaláků“, kterých se na tomto typu Esky pohybuje nespočet. Při změnách v konstrukci jsem se zaměřil na více či méně jednoduše vyměnitelné díly. Mezi ně především patří kryt řetězu, sedačka a zástěrky na blatníky. Tyto součástky jsem vždy spároval do jakéhosi setu, který vizuálně odpovídá ranku jednotlivých metalových žánrů. Vždy jsem vycházel z grafického tvarosloví, které je poplatné logotypům kapel. Na své by si tedy měl přijít jak fanoušek doom, tak black metalu atd. Bicykl je doplněn taktéž o důležité předměty, které jsou uschovány v kožených brašnách (tzv. vepřovicích) a budou sloužit k vlastnímu osobitému dozdobení (např. sada kovových pyramid, lihový fix, motouz třásní atp.). Přál bych si, aby takto upravené kolo sloužilo nejen pravověrným vyznavačům metalu, nýbrž i všem ostatním fandům městské a venkovní cyklistiky.

 

Jan Buchtela — Favorit

Legendární česká značka původně závodních silničních speciálů. Favorit se vyrábí od roku 1951 v Rokycanech. Během let vyprodukovala tato firma celou řadu jízdních kol od sportovních speciálů přes turistické a městské varianty po tzv. skládačky. Podobně jako se vyvíjela samotná kola značky Favorit, vyvíjela se i podoba dnes již notoricky známého logotypu. V roce 1953 se tato značka začala prezentovat scriptovou formou logotypu vycházející z decentní stylizace rukopisu. U této formy značky zůstala továrna do současnosti. Značka prošla v průběhu let pouze drobnými redesigny odrážejícími trendy v samotném grafickém designu a reprodukčních technologiích. Od roku 1960 zhruba do roku 1970 prošel logotyp nejvýraznější změnou. Logotyp byl překreslen do poměrně přísně konstruované kresby se zachováním napojení jednotlivých liter. Byl tvořen pouze z písmen malé abecedy a pouze v jednobarevném provedení. V tomto období vzniká také samostatný znak v podobě počátečního písmena, tedy malého „f”. Od roku 1970 do roku 1980 se logotyp objevuje v totožné podobě s výraznou obrysovou linkou. V roce 1980 se obrysová linka transformuje do linky vnitřní vycházející v dotažnicích ven z jednotlivých liter. Tuto podobu si značka zachovala do dnešních dnů. Můj přístup k redesignu této značky se nezakládá na překreslení logotypu, který je hluboce zakořeněn ve vizuální paměti většiny lidí. Návrh, který jsem vytvořil, vychází naopak z velmi neznámého označení rámu silničního kola ve formě ručně psaného reliéfního nápisu, jehož původ a funkce je velmi spekulativní a podle všech dostupných informací nikdy nebyl oficiální značkou této firmy. Tento nápis jsem objevil náhodou při sestavování rešerše k tomuto úkolu a tento „podpis” mě natolik zaujal, že jsem se ho rozhodl pouze oprášit formou překreslení do současnější a čitelné podoby. Součástí redesignu značky bylo i vytvoření nosiče tohoto logotypu. Pro tento účel jsem zvolil rám silničního kola Favorit z roku 1985, který jsem nechal pochromovat do podoby zrcadlového rámu, který tak může odrážet prostor, ve kterém se kolo pohybuje a tak měnit svůj vzhled každou vteřinu svého užívání. Vzhled kola je tedy pokaždé jedinečný stejně jako nalezený logotyp, který je na rámu aplikován v černé matné barvě a je tak jediným prvkem, který se na kole za jízdy nemění. Výsledná celková podoba mého redesignu je velmi subjektivní a nemá ambice k další reprodukci, protože není důvod měnit legendu, kterou značka favorit, i přes problémy se kterými se v současnosti značka potýká, bezpochyby je.

 

Jan Buble — Folder

Folder, neboli skládačka, je kolo, které je tvořené ze dvou polovin. Ty buď stojí vedle sebe ve stavu rozloženém, nebo proti sobě ve tvaru složeném. Toto skládání je hlavní výhodou a charakteristikou kola, která se odrazila i v jeho lidovém pojmenování. Logotyp pracuje s podobným principem. Rozděluje název Folder na dvě části, které, i když je lze přečíst dohromady, stojí zároveň proti sobě. Jsou to dvě komplementární části téhož celku.

 

Petra Dočekalová — Sobi 20

Česká značka Velamos Sobotín nevyrábí jízdní kola už několik desítek let. Jedním ze slavných produktů bylo kolo Sobi 20 – vesnický chopper, který měl každý doma a nechal jej postupně rezivět ve sklepě. Hlavním úkolem redesignu bylo ze Sobi 20 udělat ideální kolo do města. Základním prvkem redesignu celého kola je princip dvojí kamufláže pomocí speciálních nátěrů. První, Stealth, je technologie kamufláže nadzvukových letounů, které lze díky povrchové úpravě obtížně zachytit radary. Rám kola má proto stealth nátěr, díky kterému se kolo snadno ztratí ve tmě, neodráží světla lamp a ve dne působí zcela nenápadně. Uživateli umožní kolo lépe ukrýt v tmavých uličkách. Druhý, Halo coating, je technologie odrazového nátěru, který je vytvořený pomocí balotinové barvy nebo reflexních pásků. Sobi 20 používá 3M folie, které jsou aplikované na bočních částech rámu, vidlici a ráfcích, díky čemuž umožní být dobře viděn řidiči aut. Tvar nového nápisu Sobi 20 vychází z původního geometrického návrhu, který byl překreslen a upraven do nové podoby. Typografie loga výrobce se objevuje v rámu na přední trubce pod řídítky ve stylizované zkratce písmene „V“ a reflexně na hlavní části rámu. Sobi 20 je bezpečné a mrštné kolo, na které se dají aplikovat různé individuální vylepšení do města, umožňuje hrát si s barevnými detaily, tvarem sedla nebo barvou řetězu. Barevnost příslušenství je variabilní podle chuti majitele. Sedlo, převodník, řetěz, bovden, blatníky, omotávky na řídítka a pláště je možné navolit v různých barevnostech. Pokud by chtěl nový majitel kombinací barev vycházet z historie značky, jeho Sobi by mohlo mít modrý rám a červené pláště.

 

Nikola Giacintová — Racebike

Pro úkol redesignu rámu kola českého výrobce jsem si vybrala jediný silniční rám firmy Racebike, která produkuje převážně závodní kola. Firma Racebike byla založena roku 1991 Romanem Bartošem ve Strakonicích a na jejích rámech oslavilo několik závodníků úspěchy na mistrovství světa. Firma klade důraz na kvalitu výroby, použitý materiál a vývoj vlastních technologií. Výsledkem jsou rámy s optimální geometrií a výjimečnou tuhostí. Firma usiluje o jednoduchost, funkčnost a řemeslnou profesionalitu. Další z předností firmy je přímý prodej kol s vynecháním prostředníka, čímž je poskytnut prostor pro optimální volbu komponentů. Při grafickém zpracování rámu jsem se snažila udržet jeho hodnoty, podpořit jeho výjimečné vlastnosti a geometrii vycházející z účelu, pro který je daný rám stavěn.

Výsledkem je práce s úběžníky jak s vizuálním motivem nepřetržitě viděným uživatelem rámu a taktéž úhlem, tedy dopodrobna řešeným prvkem při výstavbě kola doplněným jednoduchou typografií. Hlavním motivem na rámu je dlouhý úběžník uzavřený iniciálami firmy na levé straně sedlové trubky rámu, tedy na místě, které je dobře viditelné na závodních fotografiích. Rám je doplněn tabulkou s názvem typu rámu a technickými specifikacemi. Realizace grafiky na rámu je provedena pouze vstupy do samotného materiálu a podporuje sílu zvoleného materiálu. Rám tak působí svébytným a funkčním dojmem.

 

Richard Jaroš — Bluebike

Novú vizuálnu identitu českého výrobcu bicyklov som sa rozhodol spracovať pre Mirka Sunkovského. Dozvedel som sa, že vo svojej dieľni Sunsetbike začína s malosériovou výrobou bambusových bicyklov. Tento neobvyklý spôsob výroby ma zaujal natoľko, že som neváhal a oslovil som ho, či by nemal záujem o spracovanie nového vizuálu, špeciálne pre sériu bambusových bicyklov. Súhlasil, a mohol som sa pustiť do práce. Bambus je veľmi pevný a flexibilný materiál vhodný do interiéru ako aj exteriéru. Dobre znáša vlhké prostredie a je ľahko opracovateľný. V Ázií dokonca bambus používajú na stavbu lešení pri stavbe mrakodrapov. To je celkom presvedčivý dôkaz pevnosti materiálu. Po neúspešných pokusoch navrhnúť jednoduché logo som začal so skicovaním konštruovaného písma. Nechal som sa voľne inšpirovať vertikalitou a členením rastliny. Tieto vi zuálne vlastnosti som preniesol do návrhu. Písmo je konštruované zo zvislých, jedným smerom idúcich, súvislých čiar tak, aby boli medzery medzi čiarami rovnaké. Prvý návrh písma zohľadňoval proporčné rozdiely znakov. Postupne som začal však písmo upravovať a unifikovať, až mi ako jediná možná varianta pripadala monospaceová verzia. Pri tvorbe písma bol pre mňa podstatný spôsob aplikácie loga na rám bicykla. Logicky sa ako prvá možnosť naskytla laserová technológia. Tento technologický postup sa asi najvac prejavil v samotnom návrhu. Nasílením hrúbky ťahu je možné z písma pripraviť šablónu a logo na rám aplikovať airbrushom. Písmo je možné prispôsobovať (vertikálne deformovať), podľa priemeru bambusovej trubky, a to v rozmedzí 20 až 300 %. Je tak možné vytvoriť sériu logotypov jednej značky aplikovaných na rôznych typoch bicyklov s dozdielnym priemerom rámovej trubky.

 

Ondřej Kahánek — Velamos Lady 26

Milý Ježíšku, zase Ti po roce píšu, a i když jsem byla úplně celý rok moc hodná, letos mám jen jediné přání. Byla bych moc ráda, kdybys mi pod stromeček nadělil kolo. Už dlouho si přeji, abych se mohla projíždět po Brně, vítr mi čechral moji vlnu a všichni mi moje kolo záviděli. A taky víš, jak Ondra má rád jídlo. A já mám ráda jeho, a tak mu vařím. Ale vždycky když jdu na trh, tak se mi rajčata v batohu zapaří a pobouchají. Kdybych tak měla béžové kolo a s takovým tím velkým košíkem na všechnu tu zeleninu a ovoce, ach, to by byla krása, to bych si jezdila jako lady. Doufám, že na náš komín nezapomeneš a mé jediné přání vyslyšíš… S láskou Tvá Barunka

Nemohl jsem ten papír nechat za oknem bez povšimnutí a pokusil jsem se vánoční přání mé přítelkyni splnit. Povedlo se mi sehnat krásné dámské kolo od jednoho z někdejších největších českých výrobců kol, firmy Velamos, konkrétně model Lady. Při redesignu značky jsem se zaměřil především na zmíněné Lady. Dámské kolo, dámský název pro dámu. Kaligrafie byla nejvhodnějším kandidátem, jak tyto tři věci spojit a podpořit. Propojil jsem dvě litery l, a vznikla tak ladná značka uzavřená v kruhu. Nakaligrafovaná elka jsem umístil mezi dvě hlavní trubky rámu. Logo je také vyražené do kůže a obmotané na přední části rámu. Kolo má barvu slonové kosti a doplňují jej bílé pneumatiky a kožené sedlo značky Brooks. Nechybí samozřejmě ani proutěný košík.

 

Nikola Klímová — Eska Premier

Při hledání kola vhodného k redesignu jsem měla jediné podmínky: aby bylo dámské, pojízdné, levné a k vyzvednutí v Praze. Po pár dnech hledání jsem si jela na inzerát za sedm stovek pro mou starou novou Esku Premier a zábava mohla začít. Kola z řady Premier jsou typická svým rámem s barevným přechodem. Na první pohled se mi do barevného gradientu z černé do modré barvy a růžové značky Premier vůbec nechtělo zasahovat, nicméně začala jsem uvažovat, jak kolo zjednodušit a přizpůsobit dnešní době. V mém případě se jedná o moderní dámské kolo do města, které slouží k občasnému přemísťování, na kterém si slečna může dovolit jezdit v saku nebo sukni. Takové současné kolo by tedy mělo působit moderně a zároveň i elegantně. K dosažení co největší proměny v moderní městské kolo jsem se od původního designu zcela oprostila a jediné, z čeho jsem vycházela, byla původní barevnost pneumatik, od které se odvíjely barvy použité v novém provedení. Odkaz na výrobce kola Eska jsem zachovala pouze jako písmeno E v kruhu na předním štítku kola. Za nejdůležitější část svého redesignu považuji především práci na grafickém provedení názvu typu kola Premier. Snažila jsem se přijít na originální vzhled značky a nespokojila jsem se s prvoplánovým pocitem, že se na takové kolo nejlépe hodí nějaký pěkný skript. Vydala jsem se opačnou cestou geometrie a konstrukce. Stanovila jsem si jednotné tloušťky tahů a princip vytváření tvarů. Formou geometrické kresby jsem zábavnou formou skládala tyto tvary k sobě, a vytvářela tak písmo, které má různé tvarové variace pro jednotlivé znaky. Každé písmeno má několik verzí a optických výrazů, které vzájemnou kombinací umožňují variování slova Premier do různých vizuálních celků. Vznikla tak sada potřebných znaků, díky kterým může mít každé jednotlivé kolo originální logotyp a přitom vždy bude jasně zařaditelné do série kol Eska Premier.

 

Matyáš Machat — Velamos BMX 20

Vznik BMX se datuje od počátku 70. let. V té době mladí kluci chtěli napodobovat motokrosové hvězdy, ale neměli ještě dostatečný věk na motorku, a tak si začali stavět vlastní tratě a upravovat svoje kola. Tento trend pravděpodobně vznikl v Kalifornii a odtud se dále šířil do ostatních států USA, až se z něho stal celosvětový fenomén. Velamos BMX 20 je českou variantou BMX z 80. let. Vzhledem k zastaralosti naší tehdejší produkce šlo o malý zázrak oceněný také roku 1982 zlatou medailí na XIII. Mezinárodním veletrhu spotřebního zboží v Brně. Upravit vzhled takového kola pro mě znamenalo příležitost zkusit se přiblížit atmosféře města. Charakteru rastrových tabulí ohlašujících konečnou stanici na čele tramvaje, autobusu nebo metra, milionu barevných žárovek na pouťových atrakcích, barevné spoušti na oblečení městských puberťáků a tak trochu i atmosféře dnes tolik oblíbených retro videoher. Zaměřil jsem se na celkové osvěžení vzhledu, kterým bych zároveň vyzdvihl tvarosloví a charakteristické prvky kola, jako je jeho oblá zadní část rámu, plíšek s kruhovým výřezem v přední části, pravidelný vzorek gum a koženkové chrániče na trubkách kola. Přirozeně jsem tak přišel na grafické prvky, které spolupracují s tvaroslovím kola, dávají mu současnější tvář a současně i navazují na trendy z let, kdy tento bicykl vznikl.

 

Štěpán Marko — Key-B code system

Key-B Code System je fontový software, který zaznamenává stisknuté počítačové klávesy a převádí je do tabulky, která se rozložením rovná klasické qwertz klávesnici. Tím vzniká jednoduchý grafický kód, který lze identifikovat zpětným přepisem na klávesnici. Tímto způsobem se dá převést i delší text na separované části zastupující jednotlivá slova. Tento systém byl použitý pro semestrální zadání: Vytvoř anebo redesignuj logotyp české firmy vyrábějící cyklistické rámy. Systém jsem tedy použil pro individuální označení recyklovaných kol, která se vrací zpět do oběhu. Každý majitel kola tak dostane vlastní diagram, skládající se z jeho jména a příjmení převedeného do kódu. Následně se celé kolo zbaví opískováním původního laku a ponechá se pouze negativně vykrytý diagram. Toto označení slouží nejen jako radikální přijetí kodexu recyklace, ale i jako identifikační známka daného kola.

 

Anežka Rozehnalová — Madison

Design pro kola MADISON, která jsou součástí firmy AUTHORCYCLE. Tento výrobce expanduje převážně do supermarketů typu TESCO či HORNBACH. Jejich historie sahá do půlky devadesátých let a jejich kvalita i cena je ta vskutku nejnižší na trhu. I když jsem zaregistrovala názory podporující jejich kvalitu, sama jsem jejich kola nikdy nevyužila. Zaujala mě především na kolo tak nízká cena. Design jsem proto směřovala do nejlacinější tendence. Nejlevnější je vlastnoruční. Ilustrace, které jsem vytvořila, jsou vyškrábané motivy simulující rytí do kovu. Různorodost ilustrací je nejednoznačná a vrstevnatá. Přes jednoduché škrábance evokující odřené kolo, naivní dětské ilustrace až po kinetické objekty. Důvodem této nekategorizované různorodosti je možnost volby. Každý si tedy vlastní selekcí motivu nadesignuje svoje osobní kolo. Ať už má působit dojmem odřenosti, stylu 80. let nebo abstraktního obrazu. Základní ideou je, že kdo si MADISON kolo koupí, získá zcela prázdný bicykl a k němu sadu nálepek, které si podle návodu nalepí a svaří. Výsledkem je tedy unikátní levné kolo, které si s žádným jiným nespletete.

 

Jakub Spurný — Mrazek

Se značkou Mrazek jsem se setkal už před lety na základní škole, kdy jsem díky svým spolužákům chytnul „bike mánii“ a nosili jsme na ruce zanýtované řetězy z kol. Já měl pro jistotu tři. Z našich tehdy četných konverzací na tohle téma si i po letech jasně pamatuji jméno Mrázek ve spojitosti s originálními rámy, opravami těch prasklých a všemožnými legendami, které se o tomto jménu tradovaly. Až při rešerších k tomuto semestrálnímu úkolu jsem zjistil, že na české cyklistické půdě se pohybují přinejmenším Mrázkové dva, a tak tehdy ten jeden přebíral všechny zásluhy — alespoň pro mě. Stejně tak si z tehdejší doby pamatuji to podivné deformované logo na „jako za každou cenu“ pokřivených rámech, což bylo logo Boba Mrázka.

Základem redesignu bylo využití tvarosloví, které už rámy měly. Vytvořil jsem dynamicky proměnlivý logotyp, který se odvíjí od geometrie rámů. Každý rám, ať už je to silniční kolo, celoodpružené nebo trojkolo, má dohledatelných 6 základních částí (7 v případě celoodpruženého kola), z jejichž schémat se podle návodu poskládají litery — název MRAZEK. Vzniknou tak sice mechanicky, ale vždy nezaměnitelně pokroucené logotypy spjaté s konkrétními rámy.

 

Jarmila Šafránková — Velamos Tripol Mercedes

Na základě zadání jsem si vybrala pro redesign kolo své matky. Představovala jsem si ho v čistě bílém provedení s pomalovanými blatníky, s vypleteným košíkem s modrými fialkami na řídítkách. Takovou venkovskou ratanovou romanci. V mírném kontrastu s ní. Nicméně poté, co jsem vytáhla kolo ze stodoly a následnou fotografii ukázala v ateliéru, všichni si oduševněle uvědomili, že takové punkové kolo má málokdo, a tedy jsem kolo nechala v původním stavu. Kolo pochází z 60. let. Tato práce je v zásadě jedním z dalších mých rodinných cyklů. Kolo prošlo malými změnami v podobě odrazek, které v sobě skrývají máminy oblíbené hudební interprety, loga v jednoduchém tvaru písmena V coby Velamos, které nadále zpodobňuje mámin hysterický klín. Proč hysterický klín a navíc matčin? Neboť stále hledá muže a dělá pro to vše (ne)možné. Zároveň interpreti v odrazkách mohou vést k teoretickému zájmu a hovoru, byť jen hudebnímu. Logo je umístěno pod řídítky a na drátěném košíku na řídítkách. V drátěném košíku vozila tašku se svačinou, protože pracovala coby lesní dělnice v okolních lesích obce a nazpátek v něm vozila tašku bez svačiny plnou klacků a šišek. Na rámu pod řídítky je umístěna dětská sedačka, která byla vždy velmi nepohodlná, vozila v ní velká polena nebo špalky, které během své náplně práce našla nebo jí je některý z lesníků daroval. Tyto kusy dřeva často přesahovaly metr. V tomto duchu jsem tedy i kolo vystavila.

 

Tereza Šmídová — Liberta

Při práci na tomto úkolu jsem zprvu vymýšlela nejrůznější možná i nemožná konstruovaná písmena, ale stále převládal pocit, že se vlastně staré logo k tomuto typu kola hodí nejvíc, a hledat naprosto odlišné tvary nebude úplně nejlepší cestou. Rozhodla jsem se tedy pro redesign. Držela jsem se základních tvarů původních liter a vytvořila jakousi spojitost a paralelu k současné době. Diferencovala jsem šířky některých písmen, čímž jsem do písma dostala dynamiku, hravost a zajímavost. Litery jsem ztenčila a oprostila od outlinu. To podporuje dojem zřetelnosti a jasnosti. Logo v horizontální podobě by při aplikaci na hlavní rám působilo příliš závodně na to, jaké kolo Liberta doopravdy bylo. O závodní kolo se zcela jistě nejednalo. Liberta byla totiž v porovnání s Favoritem a Eskou nejlevnější, nejtěžší a její výroba byla nejméně kvalitní. Proto jsem se rozhodla, v zájmu firmy, nestavět čitelnost loga na první místo. Logo je tedy funkční i ve vertikální kompozici, která je obtočená kolem trubky tak, že tvoří spíše dekor. Logo v čitelné formě je na rám umístěno jen v detailu.