tel.: +420 251 098 134
https://vsup.academia.edu/KarelCisar
Karel Císař je teoretik umění. Vystudoval filozofii na Univerzitě Karlově v Praze a na Ženevské univerzitě. Působí jako docent pro obor teorie a dějiny moderního a současného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Zabývá se teorií moderního a současného umění a dějinami fotografie. Knižně publikoval mj. Věci, o kterých s nikým nemluvím (2010), Stav věcí (2012), Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění (2014), Obrazy a předobrazy (2019). Kurátorsky připravil například výstavy „Vzpomínky na budoucnost“ (Galerie Václava Špály, 2009), „Obrazy a předobrazy“ (Galerie hlavního města Prahy, 2013) a „Sam Lewitt Cheyney Thompson. Síť. Gradient. Opilecký krok" (Dům umění města Brna, 2017).
Biografie
Vzdělání
1998-2006 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, filosofie, Ph.D.
1998 Ženevská univerzita, Diplôme d'études supérieures
1992-1998 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, filosofie, Mgr.
Zaměstnání
2016- docent pro obor teorie a dějiny moderního a současného umění na VŠUP v Praze.
2008-2016 odborný asistent pro obor estetika a teorie umění na VŠUP v Praze.
2001-2008 externí přednášející filosofie umění na AVU v Praze.
2000-2016 vědecký pracovník Filosofického ústavu Akademie věd České republiky.
Školitel doktorských prací na VŠUP
Hana Buddeus, „Zobrazení bez reprodukce. Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století“, 2010-2015
Johana Lomová, „Olga Karlíková v kontextu. Textil, zvuk a neoavantgarda v tvorbě jedné autorky “, 2010-2015
Václav Janoščík, „Obrat k subjektu. Problém umění mezi modernou a poststrukturalismem“, 2010-2014.
Bibliografie
Monografie
Obrazy a předobrazy, (ed.), UMPRUM, Praha 2019, 200 s.
Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění, UMPRUM, Praha 2014, 254 s.
Stav věcí, (ed.), Dům umění města Brna, 2012, 206 s.
Svést Labe do Berounky. K neuskutečněným projektům československého umění 60. - 80. let, (s J. Wollnerem, ed.), Nakladatelství VŠUP, Praha 2011, 104 s.
Beckett: filosofie a literatura, (s P. Koťátkem, ed.), Filosofia, Praha 2010, 252 s.
Věci, o kterých s nikým nemluvím, Agite/Fra, Praha 2010, AU + 223 s.
Markéta Othová, (ed.), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2010, 166 s.
Co je to fotografie?, (ed.), Herrmann a synové, Praha 2004, 365 s.
Text a dílo: případ Menard, (s P. Koťátkem, ed.), Filosofia 2004, 287 s.
Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících
The History of Contemporary Art in a Narrowed Field, In: Václav Magid (ed. et al), The Sešit Reader – The First Ten Years of Notebook for Art, Theory and Related Zones 2007-2017, Praha 2019, s. 155-163.
Od plastičnosti k prodloužení: poznámka ke dvěma textům Petra Rezka, in: Martin Pokorný (ed.), Energein: Petru Rezkovi k jednasedmdesátým narozeninám, Rubato, Praha 2019, s. 32-39.
Computerkunst jenseits des Computers, Texte zur Kunst, Heft Nr. 112, December 2018 „Noise/Silence“, s. 211-214.
Abeceda věcí, in: Lukáš Bártl, Petra Trnková (eds.), Fotografie především, Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno, 2018, s. 100-105.
161, in: Johana Lomová a Jindřich Vybíral (eds.), Umění a revoluce. Kniha pro Milenu Bartlovou, UMPRUM, Praha 2018, s. 500-509.
Signatury všech věcí: Alexander Nagel a Rosalind Kraussová o indexu, in: Rostislav Švácha et al (eds.), Věda a umění, Artefactum, Praha, 2017, s. 174-180.
Modernology. Art after Postmodern Art, in: Urška Jurman et al (eds.), Extending the Dialogue, essays by Igor Zabel Award laureates, grant recipients, and jury members, 2008-2014, Archive Books, Berlin, 2016, s. 269-285.
Za dějiny výstav: retroperspektiva, archiv a migrace forem, in: Ondřej Jakubec a Radka Miltová (eds.), Umění a politika, Sborník 4. sjezdu historiků umění, Brno: Barrister a Principal, 2013, s. 315-322.
Arthur C. Danto, Author of The Transfiguration of The Commonplace, in: T. Koblížek, P. Koťátko, M. Pokorný, Text and Work: The Menard Case. Praha: Univerzita Karlova – Litteraria Pragensia, 2013, s. 134-143.
Dějiny umění v zúženém poli, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 12/2012, s. 38-46.
Photography, in: Vojvodík, J. a Wiendl, J., (eds.): A Glossary of Catchwords of the Czech Avant-Garde. Conceptions of Aesthetics and the Changing Faces of Art 1908-1958, Togga, Prague 2011, s. 323-329.
Modernologie. Umění po postmoderním umění, in: Jiří Ševčík a Edith Jeřábková, (eds.), Mezi první a druhou moderností, VVP, AVU, 2011, s. 49-58.
Fotografie po konceptuálním umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 11/2011, s. 31-38.
Fotografie, in: Vojvodík, J. a Wiendl, J., (eds.): Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958, Togga, Praha 2011, s. 153-159.
Apropriace jako teoretický předmět, in: Bartlová, M. a Látal, H., (eds), Tvarujete si sami?, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2011, s. 91-98.
bez názvu, (odpověď na otázku: Jak si představujete muzeum umění třetího tisíciletí), 66. bulletin Moravské galerie v Brně, s. 79-80.
Esse est percipi: Film, in: Císař, K. a Koťátko, P.: Beckett: filosofie a literatura, Filosofia, Praha 2010, s. 117-125.
Poznámka k temporalitě avantgardy, in: Langerová, M. et al: Symboly obludností. Mýty, jazyk, tabu české postavantgardy 40.-60. let, Malvern, Praha 2009, s. 407-410.
K simulakrovému čtení díla Andyho Warhola, in: C. Říha, (ed.), Nefoťte mě před knihovnou, VŠUP, Praha 2009, s. 109-114.
Libovolný okamžik. K užití fotografické sekvence a série v současném českém umění, 65. Bulletin Moravské galerie, Brno: Moravská galerie 2009, s. 108-115.
Antologie, archiv a historické a priori, in: Ševčík, J. et al. (ed.), (A)symetrické historie – zamlčené rámce a vytěsněné problémy. Praha: VVP, AVU, 2008, s. 212-222. Přetištěno in: Jiří Ševčík at al (eds.), České umění 1980-2010, VVP AVU, s. 713-715.
Poznámka k temporalitě avantgardy. Česká literatura. Roč. 56, č. 5 (2008), s. 705-708.
Aristotelovo pojetí místa ve „Fyzice IV. 4“. Filosofický časopis. Roč. 56, č. 2 (2008), s. 225-251.
Toward Minor Art, in: S. Cotter, A. Nairne, V. Pomery (ed.), Arrivals>Art from the New Europe, Modern Art Oxford, Oxford 2007, s. 106-107.
East by Eastwest, in: A. Budak (ed.), Anxiety of Influences, Report Verlag, Bern 2004, str. 76-80.
Autor Proměny všednosti Arthur C. Danto, in: K. Císař a P. Koťátko, Text a dílo: případ Menard, (s P. Koťátkem), Filosofia 2004, str. 261-273.
Filosofie, věda a exegeze v řeckých, arabských a latinských komentářích, Filosofický časopis, Roč. 50, 2002, 5, str. 883-885.
Epicurean Epistemology in Lucretius' De rerum natura IV 1-822, Listy filologické, Roč. CXXIV, 2001, 1-2, str. 1-54.
A Note on Plato, Phaedrus 260A5, Mnemosyne: A Journal of Classical Studies, Series IV, Vol. LIII Fasc. 4, August 2000. str. 449-450.
Pojetí pravé rétoriky v dialogu Faidros (259e1-266c9), Reflexe: Filosofický časopis, 1998, 19, str. 5-1 - 5-26.
Kniha, která nekončí, Filosofický časopis, Roč. 45, 1997, 4, str. 597-608.
Recenze v odborných časopisech
rec. na Peter Geimer, Inadvertent Images A History of Photographic Apparitions, Fotograf, č. 32 (2018), s. 97.
rec. na: Noam M. Elcott, Artificial Darkness. An Obscure History of Modern Art and Media, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 22/2017, s. 109-114.
rec. na: Mária Orišková (ed.), Curating “Eastern Europe” and Beyond: Art Histories through the Exhibition, Umění, Roč. 64, č. 5, 2016, s. 440-443.
rec. na: Krzysztof Fijalkowski — Michael Richardson — Ian Walker, Surrealism and Photography in Czechoslovakia On the Needles of Days, Umění, Roč. 62, č. 3, 2014, š. 299-301.
rec. na: Witkovsky, Matthew S., Foto: Modernity in Central Europe, 1918-1945. Umění. Roč. 56, č. 6, 2008, s. 554-556.
rec. na: Ricardo Salles, (ed.), Metaphysics, Soul and Ethics in Ancient Thought. Themes from the Work of Richard Sorabji, Filosofický časopis, Roč. 53, 2005, 6, str. 969-973.
rec. na: Benjamin Morison, On Location. Aristotle´s Concept of Place, Filosofický časopis, Roč. 52, 2004, 2, 341-344.
rec. na: David Sedley: Lucretius and the Transformation of Greek Wisdom, Filosofický časopis, Roč. 49, 2001, 5, str. 879-881.
Texty v katalozích
„Krieg der Skulpturen. Monumentalität und Ikonoklasmus im Werk der ukrainischen Künstler Iwan Kawaleridse und Nikita Kadan", in: Rainer Fuchs (ed.), Nikita Kadan. Project of Ruins, mumok Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2019, s. 54-70.
„Raising Children“, in: Silvia Eiblmayr et al (eds.), Kontakt, Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2017, s. 323-327.
„Girl with Pigeon“, in: Charlotte Day (ed.), Dominik Lang, Girl with Pigeon, Museum of Art, Monash University, Melbourne, 2017, s. 13-20.
„1961“, in: Florian Pumhösl. No One’s Voice, Rhombus Press, New York, 2016, s. 7-17.
„Nahé stíny", in: Dominik Gajarský: Carausius morosus, Galerie hlavního města Prahy, PAF, Olomouc 2016, nestr.
„Nové Československo“ (s J. Wollnerem), in: Milena Bartlová a Jindřich Vybíral, Budování Státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu, UMPRUM, Praha, 2015, s. 246-254.
„Conceptual Personae: On the Film Installations of Ján Mančuška“, in: Vít Havránek (ed.), Ján Mančuška, First Inventory, tranzit/jrp/ringier, 2015, s. 375-386.
„Tenká červená linie: Typografie a instalace výstav v Rossmannově Písmu a fotografii v reklamě“, in: Jindřich Toman a Marta Sylvestrová (ed.), Zdeněk Rossmann. Horizonty modernismu, Moravská galerie v Brně, Brno 2015, s. 151-157.
„151“, in: Terezie Nekvindová, Dům umění České Budějovice. 2013-1998, VVP, AVU, Praha 2014, s. 45-47.
„Monument a vzpomínky“, in: Lenka Lindaurová (ed.), Mezera. Mladé umění v Česku 1990-2014, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Praha 2014, s. 191-195.
„Karel Teige. Úkoly moderní fotografie“, in: Florian Ebner, Duncan Forbes (et al eds.), Manifeste – Eine andere Geschichte der Fotografie, Steidl, Göttingen 2014, s. 390.
Theater of Speaking Objects, in: Dorothea von Stetten Kunstpreis 2014, Kunstmuseum Bonn, Bonn 2014, s. 52-53.
„Tenká červená linie“, in: Petr Bosák, Robert Jansa (eds.), Proto. Grafický design a současné umění, tranzit/VŠUP, Praha 2013, s. 175-177.
„Staré-li zašlo, novému žijme“, in: Fotografie Lukáše Jasanského a Martina Poláka“, Moravská galerie v Brně, Brno 2013, s. 97-98.
The Plane and Space, in: Dominik Lang. Expanded Anxiety, Secession, Vídeň, 2013, s. 10-12.
The Alphabet of Things, in: Běla Kolářová, Raven Row, Londýn, 2013, s. 17-25.
Geofilosofie a národní stát, in: Ř! Česká národní identita v současném umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2012, s. 34-36.
The Shadow Frontier, in: Lukáš Jasanský a Martin Polák, Tomáš Pospiszyl (ed.), tranzit/jrp/ringier, 2012, s. 460-468.
The Lovers, in: Kunst oder Leben: Ästhetik und Biopolitik, Verlag für Moderne Kunst, Vídeň, 2012, s. 88.
Dominik Lang, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2011, Praha 2011, s. 26-27.
Jiří Thýn, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2011, Praha 2011, s. 56-57.
bez názvu, in: Výstava 2011, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2011, s. 9-13.
Conceptual Personae, in: Hilke Wagner (ed.), Ján Mančuška. Against Interpretation, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern 2011, s. 133-144.
Venus moderna. K zobrazení ženského těla v Sutnarově tvorbě, in: Ladislav Sutnar, Americké Venuše (U.S. Venus), Arbor Vitae, Praha 2011, s. 59-64.
Meze pozornosti, in: Dominik Lang, Spící město, tranzit.cz, Praha 2011, s. 68-70.
A New Cartographer, in: Kenichi Kondo (ed.): MAM Project: Katerina Seda, Mori Art Museum, Tokyo 2010, s. 67-72.
K Instalaci 5 (tabule skla v pusté galerii), in: E. Jeřábková (ed.), Jiří Kovanda, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010.
Zeitkristalle, in: Císař, K. (ed.): Markéta Othová, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2009, s. 144-147.
Archivy současného umění, in: S. Baborovská a K. Srp: Po sametu, Praha: GHMP 2009, s. 8-12.
Velké zrcadlo, in: Kowolowski, F.: Formáty transformace 89-09, Brno: Dům umění města Brna 2009, s. 36-37.
bez názvu, in: D. Korecký (ed.), Médium kurátor, Agite/fra, Praha 2006/9, s. 23-34.
Any-instant-whatever, On the use of photographic sequences and series in contemporary Czech Art, in: Karol Hordziej, Wojciech Nowicki (ed.), Photomonth in Krakow 2009, Foundation for Visual Arts, Krakow 2009, s. 77-79.
Bohatost chudosti, in: Jan Šerých, tranzit, Praha 2008, s. 10-14.
Malířství a schizofrenie, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2007, Praha, s. 16-18.
Two or three things, I know about her, in: L. Páldi (ed.), Markéta Othová: You don’t know me, but I know you, Mücsarnok, Budapešť 2007, s. 4-16.
bez názvu, in: Hans-Peter Feldmann, Foto, Langhans Galerie Praha a Walter König, 2007, s.2.
Neorganický život věcí, in: Jan Merta, Moravská galerie, Brno 2005, s. 31-34.
Definice každodennosti, (s V. Havránkem a J. Mančuškou), in: Praguebiennale 2, Giancarlo Politi Editore, Flash Art, Praha 2005, s. 437-439.
bez názvu, in: Eintritt frei, BAWAG Foundation, Vídeň 2004, s. 31.
bez názvu, in: Things You Don't Know, K&S, Berlín 2004, s. 8-11.
Bílé stíny, in: Markéta Othová II, Praha 2003, s. 88-90.
Krištof Kintera, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 73-77.
Jiří Příhoda, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 87-91.
bez názvu, in: Jiří Příhoda 92-00, Praha 2000, s. 38.
Překlady
R. Casati, Zahraj to znovu, K. Císař a P. Koťátko (eds.), Text a dílo: případ Menard, Filosofia 2004, str. 275-285.
A. L. Pierris, Politická metafyzika v dialozích seskupených kolem Ústavy, Politika a Zákonů, Aleš Havlíček (ed.), Platónova Ústava a Zákony: Sborník příspěvků z Platónského symposia. OIKOYMENH, Praha 1999, str. 102-129.
Texty v časopisech
Lucie Rosenfeldová - Nepokoje vlastního, Art a Antiques 11/2019, s. 66.
Július Koller – One Man Anti Show, Fotograf, č. 29 (2017), s. 101.
Wolgang Tillmans. Auta, Fotograf, č. 27 (2016), s. 82-89.
Martin Kohout, rozhovor, Revue Labyrint č. 35-36 (2014), s. 85-88.
Matěj Smetana, rozhovor, Revue Labyrint č. 33-34 (2013),86-88.
Shannon Ebner. Podivnější než ráj, Fotograf, č. 22 (2013), s. 46-53.
Fotografie po recesi, Fotograf, č. 21 (2012), s. 3-5.
Christopher Williams. Kapitalistický realismus, Fotograf, č. 21 (2012), s. 32-39.
Z hlediska meteoritu, Revue Labyrint č. 31-32 (2012), s. 152.
Jan Nálevka, rozhovor, Revue Labyrint č. 31-32 (2012), s. 105-107.
Umění ztrácet, Revue Labyrint č. 31-32 (2012), s. 88.
12:50, Fotograf, č. 19 (2012), s. 76-83.
Dominik Lang, rozhovor, Revue Labyrint č. 29-30 (2011), s. 85-88.
Divadlo světa, Revue Labyrint č. 27-28 (2010), s. 129-130.
Jiří Thýn, rozhovor, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 86-88.
Jiří Kovanda. K instalaci 5, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 110-111.
Falke Pisano. Řečové figury, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 135-136.
Petr Bosák a Robert Jansa představují vizuální alteritu, Revolver Revue, č. 76 (2009), s. 147-153.
Crystals of Time, Camera Austria, 106/2009, s. 11-22.
Vidět vlastní domov jako cizinu, Flash Art CZ/SK, 10/2009, s. 37-39.
Život je jinde, Flash Art CZ/SK, 10/2009, s. 36.
Současnost, Revue Labyrint 23-24/2008, s. 135-136.
Dvě nebo tři věci, které o ní vím, Flash Art CZ/SK, 7-8/2007-08, s. 28-30.
Alegorie dobré vlády, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 111-112.
Markéta Othová, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 105-107.
documenta 12: Estetická výchova, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 152.
Kateřina Šedá, Flash Art International, 255/2007, s. 128.
Kateřina Šedá, Tema Celeste 118/2007, s. 60-63.
Život po životě, Revue Labyrint 18-19/2006, s. 112.
Síla vakua, Revue Labyrint 16-17/2005, s. 110-112.
Markéta Othová at Nicolas Krupp, Flash Art International, 240/2005, s. 55.
Slova a věci Ceal Floyer, Revue Labyrint 14-15/2004.
Cremaster Matthewa Barneyho, Revue Labyrint 12-13/2003, s. 111-112.
Tekuté světy Douga Aitkena, Revue Labyrint 11-12/2002,
V běhu času Umělec 2/2002, s. 30-31.
Bílé stíny, Umělec 1/2002, s. 42-49.
Orozkovy portréty prostoru, Revue Labyrint 9-10/2001,
Mezi nebem a zemí, Umělec 2/2001, s. 66-69.
Pusť to!, Umělec 2/2001, s. 46-49.
Krása bez závoje, Umělec 1/2001, s. 42-48.
Umělé ráje Mariko Mori, Revue Labyrint 7-8/2000, s. 42-48.
Mezi teorií a praxí, Umělec 6/2000, s. 80-81.
Láska na poslední pohled, Umělec 5/2000, s. 49-51.
„Samý vzduch a oceán“, Umělec 4/2000, s. 44-48.
Poslední leč, Umělec 3/2000, s. 30-31.
Svět nestačí, Umělec 3/2000, s. 22-23.
Celovečerní fotografie, Umělec 2/2000, s. 38-41.
Zítřek patří plurálu, Umělec 1/2000, s. 36-39.
Modré světlo, Umělec 1/2000, s. 74-75.
Partyzáni z MTV, Umělec 7/1999, s. 16-17.
Hvězdný prach, Umělec 5–6/1999, s. 16-17.
Deutsche vita, Revue Labyrint 5-6/1999, s. 151-159.
Utopické technologie Chrise Burdena, Umělec 3/1999, s. 20-22.
Výstavy fotografií / fotografie výstav, Umělec 2/1999, s. 22-23.
Čtyři jsou víc než jedna, Umělec 1, 1999, s. 14-15.
Kde domov můj?, Umělec 6-7/1998, s. 16-17.
Zeď, fazole a chobotnice, Umělec 6-7/1998, s. 23.
Alegorické krajiny gest Jeffa Walla, Revue Labyrint 3-4/1998, s. 167-175.
Art brut - zaplňování prázdnoty, Umělec 5/1998, s. 14-15.
Heterotopie Jiřího Příhody, Umělec 4/1998, s. 7.
Volume right Gillian Wearing, Umělec 3/1998, s. 19-20.
Kusy Cindy Sherman, Revue Labyrint 1-2/1997, s. 156-161.
Zahrada jako suplement přírody, Detail 1-2/1997, s. 17-21.
Topografie obrazů Martina Mainera, Host 1/1997, s. 104-105.
Účast na diskusích, konferencích a přednášky
2019 „Co bylo současné umění?“, AVU, Praha.
2019 „Abstrakce, algoritmizace, spekulace“, Sympozium o možnostech prezentace mediálního umění, Prototyp, Brno.
2019 Fresh Eye: Obraz versus bajka, Kino Světozor.
2019 Engaging with American Art in Post-War East-Central Europe, Terra Foundation for American Art/Getty Foundation, Terra Foundation for American Art Europe, Paříž.
2019 „Vzpomínky, předobrazy, opilecký krok“, Plato, Ostrava.
2019 Umělecká díla ve veřejném prostoru, CAMP - Centrum architektury a městského plánování, Praha.
2018 „Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně“, 6. Sjezd historiků umění, UPM, Praha.
2017 „Fotografie jako model“, Mezinárodní fotografické symposium Plzeň, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, Západočeská univerzita v Plzni.
2017 „Abstrakce, algoritmizace, spekulace“, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
2017 „Systémová estetika a nový materialismus“, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
2017 „Julius Koller - More“, Universal Questions Olympiad (U.F.O.), mumok, Vídeň.
2016 „Jiří Kovanda: Od administrativní estetiky k institucionální kritice?“, Národní galerie v Praze.
2016 „Co je to tvůrčí akt? Gilles Deleuze o filosofii a umění“, Filosofická škola, ÚFAR, FFUK, Želiv.
2016 Pohyblivé obrazy - tři kulaté stoly, GAMU, Praha.
2016 „Výstava jako médium: Od modernistických didaktických výstav k přehlídkám konceptuálního umění“, UMPRUM, Praha.
2016 „Konceptuální umění, archiv a historické a priori“, Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava.
2016 Diskuze k výstavě Dominik Gajarský: Carausius morosus, Galerie hlavního města Prahy.
2015 „Signatury všech věcí: Index, mimikry a simulakra v současné teorii fotografie“, FAMU.
2015, Dialogue: On Transmissions, MoMA, New York.
2015 „The Sun on a Picture. An Institutional Critique in Two Installations by Jiří Kovanda and in the Works of His Successors“, Czech Center, New York.
2015 „Pojmové osoby: K filmovým realizacím Vita Acconciho, Dana Grahama a Jána Mančušky“, Galerie hlavního města Prahy.
2015 „Signatury všech věcí: Alexander Nagel a Rosalind Kraussová o indexu“, 5. Sjezd historiků umění, Univerzita Palackého v Olomouci.
2015 "Absorpce a divadelnost. Michael Fried a další o fotografii", Filosofický ústav AV ČR.
2015 "Stav věcí. K současnému sochařství ve veřejném prostoru", UMPRUM, Praha.
2015 "Rozptýlení a šok: Diskursivní prostory mezinárodních výstav dvacátých a třicátých let 20. Století", AVU, Praha.
2014 Diskussion zur aktuellen tschechischen Kunstszene, Kunstmuseum Bonn.
2014 Hlava umělce: Diskuse s Janem Šerých, Plato, Ostrava.
2014 „Automatismus a realismus. Diarmuid Costello a další o fotografii“, Filosofický ústav AV ČR.
2013 „Archeologie současnosti. Kinematografické instalace M. Poledny a F. Pumhösla“, PAF, Olomouc.
2013 „Kdy bude umění současné? Anachronismus dnes", Dům umění města Brna.
2013 Jak se píší dějiny nové doby - české umění v letech 1990-2000, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Národní galerie v Praze.
2013 „Kdy bude umění současné? Anachronismus dnes“, VŠUP, Praha.
2013 „Běla Kolářová. The Alphabet of Things", Discussion forum: Descriptive Systems, Francouzský institut v Praze.
2013 Reden über Kunst: Anselm Franke und Karel Císař, Goethe Institut, Praha.
2013 „Za dějiny výstav. Exposition Internationale du Surréalisme a First Papers of Surrealism“, VŠUP.
2013 „Kapitalistický realismus. Médium, prezentace a distribuce v současném umění a fotografii“, Univerzita Tomáši Bati ve Zlíně.
2013 Foto-Time, Fotografie a umění, Moravská galerie v Brně.
2013 Idea Sharing Forum: Drawing and Photography, Drawing Room, Londýn.
2012 „Photography in the Plural“, Discussion forum: Parallel Formats, Francouzský institut v Praze.
2012 S čím přišla Documenta 13?, tranzitdisplay.
2012 „Za dějiny výstav: retroperspektiva, archiv a migrace forem“, 4. Sjezd historiků umění, Masarykova univerzita v Brně.
2012 „Dějiny umění v zúženém poli“, Sympozium Vytváření dějin současného umění, VVP AVU v Praze.
2012 „Neprůhledné obrazy. Kendall L. Walton a další o fotografii. Filosofický ústav AV ČR.
2011 Light Years. Conceptual Art and the Photograph 1964-1977, Art Institute Chicago, US.
2011 In the Wake of the “Global Turn”: Propositions for an "Exploded" Art History without Borders, Clark Art Institute, Mass., US.
2011 Ján Mančuška – kritická seance, Tranzit, Praha.
2011 RE: Public art IV, Dům umění města Brna.
2011 „Fotografie po konceptuální fotografii“, Důsledky konceptualismu, VVP AVU v Praze.
2011 „Who’s Afraid of the Neo-Avant-Garde of the East?, Unfolding Narratives: Art Histories in East-Central Europe After 1989, New Europe College-Institute for Advanced Study, Bukurešť, Rumunsko.
2011 „Fotografie po recesi. Poznámka k abstraktní fotografii“, Fotograf Studio, Praha
2011 „Medium Specificity in the Expanded Field of Photography“, Mutating Medium, Galerie Rudolfinum, Praha.
2011 Control, Dox, Praha.
2011 Art Margins: Curatorial Practice in Eastern Europe Twenty Years after the Wall, 99th Annual Conference of the College Art Association, New York, U.S.
2010 „Muzeum mezi archivem, spektáklem a dějinami umění“, Stálé expozice nestále / Dauerausstellungen ohne Dauer, Oblastní galerie v Liberci a Städtische Museen Zittau, Liberec.
2010 Diskuse k Didi-Hubermanovi: Ninfa Moderna, Tranzit, Praha.
2010 „Modernologie. Umění po postmoderním umění, AVU, Praha.
2010 „Mřížka a řád v díle Gilberta a George“, Dox, Praha.
2010 Rewind, Jiří Thýn, FaVU VUT, Moravská galerie, Brno.
2010 „Muzeum mezi archivem, spektáklem a dějinami umění“, Příprava nových stálých expozic v galeriích a muzeích umění, Západočeská galerie Plzeň.
2010 „Exhibitions as Art History“, (panel), Art History on the Disciplinary Map in East-Central Europe, Moravská galerie v Brně, Masarykova univerzita a The Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, MA, U.S.
2010 „Thinking Art History in East-Central Europe“, The Institute of Art History at the Estonian Academy of Arts Tallinn, Estonsko.
2010 „Fotografie po postmoderní fotografii“, FAMU, Praha.
2010 Dialogy s kurátory současného umění, FFUK, Praha.
2010 „50% Grey. Contemporary Czech Photography Reconsidered“, MoCP, Columbia College Chicago, U.S.
2009 „Archivy současného umění“, Fakulta umění a designu, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem.
2009 „Archivy současného umění“, Brno Art Fair.
2009„Velké zrcadlo“, Dům umění města Brna.
2009 „Apropriace jako teoretický předmět“, 3. Sjezd historiků umění, FF UK, Praha.
2009 „Instrukce. K textu a obrazu v díle Douglase Gordona a jeho předchůdců“, Dox, Praha.
2009 „Any-instant-whatever“, Bunkier Sztuki, Krakov.
2009 „There are things I tell to no one“, Institute of Art History, Jagiellonian University, Krakov.
2008 „Libovolný okamžik. K užití sekvence a série ve fotografii 20. století“, FaVU VUT, Brno.
2008 „Archival turn in contemporary photography”, Royal College of Art, Photography, Londýn.
2008 „Libovolný okamžik. K užití sekvence a série ve fotografii 20. století“, VŠUP, Praha.
2008 „Antologie, archiv a historické a priori“, (A)symetrické historie – zamlčené rámce a vytěsněné problémy, VVP, AVU, Praha.
2008 „Archivní impuls“, FAMU, Praha.
2007 "Picture for Woman", FAMU, Praha
2007 "post-, neo-", Druhá avantgarda, ÚČL AV ČR, Praha
2007 "Fotografie a tekutá inteligence", VŠVU, Bratislava.
2006 XXIV Oracle Prague, Kaunický palác, Praha.
2006 A Place Called Home, Reg Vardy Gallery, University of Sunderland.
2006 Photographers' Gallery, Londýn.
2006 Arrivals, Modern Art, Oxford.
2006 "Esse est percipi. Film", V. Interpretační kolokvium, Filosofický ústav AV ČR, Praha.
2006 The Multi-Faceted Curator, Goethe-Institute, ASEF, Jakarta, Bandung, Indonésie.
2004 Europe United, Artforum, Berlín.
2004 Dispositiv Trigon, Kunsthaus Graz.
2004 PAP, Summer Academy, Kuenstlerhaus Mousonturm, Frankfurt
2004 "East by Eastwest", Geography of Changes, Kunstmuseum Bern.
2004 ArtExperience, Domus Academy, Benátky
2003 "Hand Made - Czech Video Art Now", Neuer Berliner Kunstverein, Berlín.
2003 Philosophy and Science in the Greco-Roman World, CEU Summer University, Budapešť.
2003 "The Author of The Transfiguartion of the Commonplace Arthur C. Danto", III.Interpretační kolokvium, Filosofický ústav AV ČR, Praha.
2002 Forum Art and Religion, Ecole national superieure des beaux arts, Paříž.
Výstavy
2018 Loretta Fahrenholz: Ditch Plains, projekce, Přehlídka filmové animace a současného umění, Olomouc
2017 Shahryar Nashat - Parade, projekce, Přehlídka filmové animace a současného umění, Olomouc
2017 Aleksandra Vajd & Markéta Othová: What Is Life?, Street Level Photoworks, Glasgow, (s. Malcolmem Dicksonem)
2017 Sam Lewitt Cheyney Thompson. Síť. Gradient. Opilecký krok, Dům umění města Brna
2016 Jiné vize, projekce, Přehlídka filmové animace a současného umění, Olomouc
2016 Kvadrát Beckett/Campbell, projekce, Ponrepo, Praha
2013 Fotografie Lukáše Jasanského a Martina Poláka, Moravská galerie v Brně
2013 Obrazy a předobrazy, GHMP, Městská knihovna, Praha
2012 curated by, The Lovers, Krobath Wien.
2011 10x10, European Culture Congress, Wroclaw – Eva Koťátková, Ján Mančuška, Prinz Gholam
2011 Stav věcí, Sochy v ulicích, Dům umění města Brna.
2011 Christopher Williams: Kapitalisticher Realismus, Dům umění české Budějovice, (s. M. Škodou)
2010 50% Grey: Contemporary Czech Photography Reconsidered, MoCP, Chicago.
2009 Any-instant-whatever, Bunkier Sztuki, Krakov.
2009 Vzpomínky na budoucnost, Galerie Václava Špály, Praha – Dominik Lang, Markéta Othová, Mathias Poledna, Florian Pumhösl.
2008 VI. bienále mladého umění, Zvon 2008, GHMP, Dům U kamenného zvonu, Praha.
2007 Markéta Othová, Műcsarnok / Kunsthalle, Budapešť (s L. Páldi).
2007 Hans-Peter Feldmann, Photo, Langhans Galerie, Praha.
2005 Patricie Fexová, Jan Merta, Markéta Othová, Jan Šerých, A.M.180, Praha.
2005 Definice každodennosti, Praguebiennale 2, (s V. Havránkem a J. Mančuškou).
2005 Anna Sanders Films, projekce, Světozor, Praha.
2005 V. bienále mladého umění, Zvon 2005, GHMP, Dům U kamenného zvonu, Praha.
2004 Johan Zetterquist, May I Propose? Proposals for Public Art, Display, Praha.
2003 Things You Don't Know, K&S, Berlín - Jesper Alvaer, Inventory, Ján Mančuška, Markéta Othová, Robin Rhode, Tomáš Vaněk, Johan Zetterquist.
Zahraniční stipendia
2008 British Academy, Londýn.
2008 quartier 21, museumsquartier, Vídeň.
2007 Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paříž, Directeur d´Etudes.
2003 Kuenstlerhaus Bethanien, Berlín, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart.
2001 International Studio and Curatorial Program, New York.
1998 Université de Geneve.
Členství v radách a organizacích
2016 Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji-hlava, Česká radost, člen poroty.
2016 Prix Pictet, The global award in photography and sustainability, nominátor.
2016 Hasselblad Award, The Hasselblad Foundation International Award in Photography, externí nominátor.
2011-2012 FaVU VUT, Brno, člen umělecké rady.
2009- Moravská galerie v Brně, člen umělecké rady.
2009- Bulletin Moravské galerie, člen redakční rady.
2009-2011 - Strabag Artaward International, člen poroty.
2009 Art Historical Scholarship in Central and Eastern Europe, Clark Art Institute, Mass., US, odborný poradce.
2007-2009 ediční řada Teorie umění a vizuální kultury, Agite/Fra, editor.
2006-08 Cena Michala Ranného, Společnost přátel Moravské galerie v Brně, člen poroty.
2006 Vitamin Ph, Phaidon Publishers, Londýn, New York, odborný poradce.
2003- Allianz Kulturstiftung, alumnus.
2000-03 Ministerstvo kultury ČR, grantový okruh Profesionální výtvarné umění, člen komise.
2000-2003 Umělec, editor.
1997-98 Cena Jindřicha Chalupeckého, člen poroty.
1997-2014 Revue Labyrint, koeditor.
Ocenění odbornou komunitou
2015 nominace, Cena F. X. Šaldy za vynikající výkon v oblasti umělecké kritiky za rok 2014.
2015 skupinová výstava roku 2013, Umělec má cenu.
2014 pracovní grant, Cena Igora Zabela za kulturu a teorii.
2009 skupinová výstava roku 2008, Umělec má cenu.