KATALOGY / SKRIPTA / SBORNÍKY

novinka 

Elementy knižní vazby

Vytvořeno: 31. 5. 2017
 

Dolby 307. Katalog Ateliéru malby UMPRUM 2010–2017

Vytvořeno: 9. 5. 2017
 

Nail Art

Vytvořeno: 2. 5. 2017
 

Filozofie těla

Vytvořeno: 25. 4. 2017
 

Edice „Čistá dvojka“

Vytvořeno: 4. 4. 2017
 

Poklady ostrova pokladů 10

Vytvořeno: 20. 2. 2017
 

Textil a experiment

Vytvořeno: 6. 1. 2017
 

Olgoj Chorchoj: Logika emoce / Logic of Emotion

Vytvořeno: 29. 12. 2016
NOVINKA 

Ruční slepotisk a zlacení

Vytvořeno: 23. 11. 2016
 

Dědictví. Tradice, inovace móda

Vytvořeno: 14. 10. 2016

Jan Hybner
Elementy knižní vazby
Knížka je určena zejména grafikům, návrhářům knižních adjustací. Měla by je osmělit k použití konstrukce při výtvarném zpracování knižních vazeb. Současní designéři se při výtvarném návrhu konstrukce vazby dotýkají pouze okrajově. Na úpravě knihy pracují většinou prostřednictvím počítače a z použití konstrukce pro výtvarné účely mají obavy právě z důvodu její nedostatečné znalosti. Dávají přednost jiným dostupným složkám výtvarného zpracování (materiálu nebo vnější tvarové úpravě) a konstrukci řeší volbou typizované knižní vazby. Autor chce v této drobné publikaci představit konstrukci z trochu jiného úhlu pohledu, a to jako předmět kreativní úpravy prostřednictvím jednotlivých konstrukčních elementů. Elementy knižní vazby navazují na předchozí titul Stavíme knižní vazbu (UMPRUM, 2015), ve které byly jednotlivé konstrukční prvky definovány. Nyní budou představeny v oborovém, výtvarném i technologickém kontextu. Autor čerpá inspiraci v pedagogických metodách Bauhausu, které jsou založeny na výstavbě výtvarného díla z elementárních výtvarných prvků. Konstrukční prvky knižní vazby jsou použity jako díly stavebnice. Výtvarné hodnoty předmětu je dosaženo vzájemnou kombinací prvků do funkčních a estetických celků. Na „předškolu“ elementárních prvků navazuje jejich použití při tvořivé práci s knižní vazbou. Konstrukční práce je rozvíjena pomocí tematických úkolů a řešení úkolu spočívá v použití funkcionálních prvků jako prvků výtvarných. Výtvarná práce s konstrukcí se uplatňuje v užitém umění obecně. Proto by snad koncept výuky, založený na definici jednotlivých prvků struktury, mohl být platný i v jiných umělecko-řemeslných oborech. 
……………………………………………
Mgr. Jan Hybner na UMPRUM vyučuje předmět Knižní vazba. Dosud připravil k vydání dva svazky edice Knihařem snadno a rychle, a to Brožuru (UMPRUM 2010) a Knižní vazby z Dunhuangu (UMPRUM 2011), které se staly bestsellery. Později pak na tuto ediční řadu navázal titulem Stavíme knižní vazbu (UMPRUM 2015). Je pravidelným účastníkem festivalu Tabook, Brak, Knihex a dalších akcí, kde spolu s dílenskou kolegyní Vladimírou Šturmovou pořádá workshopy knihvazačství pro děti i dospělé.

 

Eva Skopalová (ed.)
Dolby 307. Katalog Ateliéru malby UMPRUM 2010–2017
V knize Dolby 307 představujeme Ateliér malby UMPRUM a též jeho teoretické zázemí. Hlavní akcent je kladen na období mezi lety 2010–2017 a na soudobou diskuzi, co znamená „médium malby“. Ačkoli současní malíři přesahují svými díly plátno jako takové, malba si stále v jádru zachovává svůj formální základ. V knize se jako koláž prolínají rozhovory se současnými (německými) malíři a překladové teoretické (David Joselit, Sebastian Egenhofer) i beletristické (Michel Houellebecq) texty. Cílem je ukázat malbu nejen jako statický obraz v ploše, ale také jako živé médium. Práce studentů, kteří prošli Ateliérem malby pod vedením Jiřího Černického a Marka Meduny, tak jsou v knize konfrontováni s tím, co všechno může malba znamenat a jak odlišné mohou být její podoby. Grafika Štěpán Marko. 
……………………………………………
Mgr. Eva Skopalová je doktorandkou v Ústavu pro dějiny umění FF UK a též dokončuje magisterské studium teorie a dějin současného a moderního umění na UMPRUM. Pravidelně publikuje v časopisech Art+Antiques, A2, Umění. V roce 2016 připravila pro Galerii UM výstavu a katalog pod názvem „Per astra ad monstra“.

Peter Fabo
Nail Art. Space For Sale
Renomovaný fotograf Peter Fabo v katalogu spojuje vícero poloh své dosavadní tvorby. „Spojením mnohovrstevnatého obrazového materiálu a textové složky vzniká komplexní soubor, v němž se prolínají postupy tvůrčí a umělecké s postupy komentujícími a interpretačními. Jejich spojení je komponováno do svébytné jednoty. V mnoha ohledech se jedná o svérázné propojování konceptuálního přístupu a materiálově podmíněné tvorby. Z hlediska nás jako „čtenáře“ se v této publikaci prolínají akty divácké a čtenářské, a to v podobě, která není kodifikována a je proto otevřena naší interpretaci.“ (použita citace z textu Kamila Nábělka) Grafika Petr Bosák a Robert Jansa.
……………………………………………
MgA. Peter Fabo je absolvent UMPRUM, Ateliéru fotografie, v němž působil i jako asistent. Nyní je odborným lektorem Katedry volného umění. Je umělcem, který má silné výtvarné zázemí v médiu fotografie, a ačkoliv se ho nezřekl, rozvíjení vizuálního přemýšlení ho dovedlo k novým postupům malby, objektu a instalace. Ve výstavách tak Fabo pracuje s mnohovrstevnatými výtvarnými i obsahovými vztahy, jejichž čtení nám usnadňuje právě jejich formální ozvláštněnost a vytříbenost (výstavy Kontakt skrze kontaktní kopii, 2014; Lakuj, 2015; Longer, 2015). Jeho předešlými autorskými knihami jsou Diana či Peter Fabo 2013.

 

Helena Jarošová
Filozofie těla – klíč k hlubšímu chápání vztahu těla a šatu
2. doplněné a revidované vydání
Nerozsáhlý text poukazuje na jiný než věcný pohled na oděv a též obvykle věcně chápaný obsah módních změn. Obrací pozornost na tělo, především na tělo subjektivní, prožívající, činí jej výchozím bodem interpretace oděvu jako významné složky osobní aparence i širších kulturních a životních konceptů (dandysmus), oděvních kódů a módních změn. Úvaha je rozvržena do čtyř témat: 1. Jak rozumět tělu a jeho šatu, 2. Být sám sebou tělesně, 3. Já – tělo, druhý, svět, 4. Tělo a oděv – pásmo esteziologických změn. Text jako úvod do filozofie těla a oděvu je primárně určen pro studenty oděvního designu a módní tvorby na vysokých školách (např. na UMPRUM akreditovaný předmět teorie módy). Může být užitečný i pro studující scénického kostýmu, herce apod. Grafická podoba Štěpán Marko.
……………………………………………
PhDr. Helena Jarošová, Ph.D., vyučuje na UMPRUM sociologické, psychologické a filozofické teorie fenoménu módy a dějiny evropského kostýmu a módy 17.–20. století.

 

EDICE „ČISTÁ DVOJKA“ – trilogie Ateliéru architektury II
1. kol. autorů: UMPRUMUMPRUM
Vybrané práce reagují na nedostatky a současné problémy řešení struktury pražského Starého Města. Různorodá řešení však v sobě nesou společného jmenovatele – Staré Město jako sdílený prostor a jeho roztříštěnost a autismus v rámci užívání a vrstvení různými společenskými skupinami. Skrz proces hledání osobního prostoru, seberealizace a apropriace prostorů v rámci města, hledání nových způsobů veřejného využívání historické struktury, expanze parteru, vytváření komunikačních a společenských platforem mezi uživatelskými skupinami města, hledání chybějících funkcí a kapacit, vypořádání se s jejich umístěním v rámci „nedoknutelné“ siluety památkově chráněné oblasti Prahy, revitalizace konkrétních nefunkčních prostorů na trase mezi dvěma školami, až po atakování a polemiku nad obecnými přístupy památkové ochrany.
2. Igor Machata: Praha. Štúdia mesta
Věci, kterých si jako jednotlivci individuálně všímáme, o nás nějakým způsobem vypovídají. Souvisí s naším osobním kontextem, ze kterého pocházíme, souvisí s našimi dosavadními zkušenostmi se světem, s naším osobním zázemím. Tento náš osobní kontext, který se u každého jednotlivce více či méně liší, formuje pohled na věci okolo nás. Estetický přístup, jak nám dokazuje Panofsky, se nemusí týkat jen umění. Může jít o nejběžnější věci.
3. Ivana Čobejová: Projekt zima 2015 / Project Winter 2015
Bourání architektonického dědictví je tabu (horor: asanace Židovského města v Praze roku 1895, bourání bratislavského podhradí roku 1967, Le Corbusier – Plan Voisin). Všechno se odehrává za zachovanou historickou fasádou. Tam, v utajení, se mohou realizovat ambiciózní plány architektury (klimatizace, eskalátory, inteligentní ovládání…), které by jindy historické prostory omezovaly…
Grafika edice Igor Machata.
……………………………………………
Ateliér architektury II: kompletní architektura – celé spektrum architektonických dovedností s přesahy do souvisejících oborů. Architektura v co možná nejširších souvislostech. Současná či futuristická architektura s věcným vztahem k realitě. Svoboda, zodpovědnost…

 

Petr Babák a Ateliér grafického designu a nových médií
POP10 / Poklady ostrova pokladů 10
Katalog POP10 vzniká při příležitosti desetileté existence Ateliéru grafického designu a nových médií UMPRUM. Tímto „ostrovem pokladů“ za dobu jeho fungování prošla celá řada výrazných osobností, studentů, kteří obor grafického designu přirozeně posouvají dále. Ateliér svou činnost odstartoval ambiciózním a možná i trochu naivně utopistickým manifestem, který však časem získal reálné obrysy. Na půdě ateliéru se formovaly nepřehlédnutelné „grafické buňky“, např. Kolektiv, Mütanta, Deep Throat, Strčprstskrzkrk, Advancedesign, Okolo, Dip, Paralell Practice, Very Popular Office, Vajco a další. Katalog navazuje na tajuplnou krabici Ostrov pokladů, která vyšla před pěti lety. Na jeho přípravě se podílejí Petr Babák, Lukáš Kijonka, Jan Matoušek, Jaromír Skácel, Richard Rozhoň a Zdeněk Kvasnica. Grafický design Jaromír Skácel (Mütanta).
……………………………………………
Doc. MgA. Petr Babák, přední grafický designér a vedoucí Ateliéru grafického designu a nových médií, stojí za grafickým ztvárněním mnoha publikací, za které rovněž obdržel ocenění Nejkrásnější knihy roku, Cenu TypoDesignClubu či Národní cenu za design (vizuální styl města Zlín)… V roce 2009 se studiem Laboratoř, jehož je zakladatelem, dokončil vizuální styl a informační systém NTK v Praze, za což je aktuálně nominovaný na ocenění časopisu Frame. V roce 2013 získal prestižní cenu Grafický designér roku a Grand designér roku. V současné době spolupracuje na vizuálním kódu Zastupitelského úřadu ČR ve Washingtonu.

Jitka Škopová (ed.)
Textil a experiment / Textile and Experiment
Bilingvní katalog Ateliéru textilní tvorby UMPRUM obsahuje výběr prací studentů z let 2012–2016. Představuje materiálové experimenty, které se vymykají obvyklému vnímání textilu. Studenti zpracovali návrhy pro různé oblasti textilního designu, plošného i prostorového charakteru, ve kterých se textil tradičně objevuje nebo byl alternativně použit. V rámci tvůrčí práce přišli s vizemi a způsoby řešení, které nejsou pouze originální, nápadité, esteticky hodnotné a navržené s odbornými znalostmi, ale týkají se také udržitelnosti, využití lokálních materiálů a odpadu. Na trhu se neustále objevují nové „chytré“ materiály a technologický rozvoj otevírá další možnosti pro to, jak a kde mohou být textilie navrhovány, vyráběny a využívány. Díky konkrétním znalostem materiálů a textilních technik jsou textilní návrháři v jedinečné pozici, kdy mohou využít těchto nových možností. Kromě experimentálních přístupů se výuka ateliéru zaměřuje na tradiční textilní techniky, opakovaný, nekonečný a solitérní vzor, tapiserii a oblast art designu. Grafika Petr Hrůza. 
……………………………………………
MgA. Jitka Škopová v roce 2001 absolvovala Ateliér textilní tvorby UMPRUM, kde od roku 2009 působí jako vedoucí. Tato umělkyně se zabývá navrhováním textilních dezénů, produktovým designem, spolupracuje s výrobci, architekty a módními návrháři. Její tvorba je zastoupena ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Moravské galerie v Brně. Roku 2006 obdržela ocenění Dobrý design. Se svými studenty pravidelně vystavuje na prestižních festivalech a veletrzích (The London Design Festival, Vienna Design Week, Salone Internazionale del Mobile Milano, Grand Prix Mobitex Brno, Heimtextil Frankfurt am Main či Mezinárodní trienále gobelínů v Lodži).

Lada Hubatová-Vacková, Rostislav Koryčánek (eds.)
Olgoj Chorchoj: Logika emoce / Olgoj Chorchoj: Logic of Emotion
Designéři a architekti Michal Froněk a Jan Němeček založili společné studio – nazvané Olgoj Chorchoj – v roce 1990. Od roku 2000 jsou vedoucími Ateliéru produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. V českém i globálním kontextu Olgoj Chorchoj patří ke špičce ve svém oboru. Kniha představuje profesní dráhu Olgoj Chorchoj v oblasti designu, architektury, výstavnictví formou autorských esejů a kompletním soupisem jejich dosavadních realizací. Produkce Olgoj Chorchoj mezi lety 1990–2016 je symptomatická pro představení širšího rámce postkomunistické transformace (v oblasti designérské praxe, uměleckého školního vzdělávání, tovární výroby a restartu kapitalistického tržního hospodářství). V rovině dějin a teorie designu je aktivita Olgoj Chorchoj pozoruhodná počáteční inklinací k emotivnímu postmodernismu a pozdějším příklonem ke strohým, logickým principům neomodernismu. Publikace vychází u příležitosti retrospektivní výstavy konané v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně (9. 12. 2016–16. 4. 2017). Autory textů jsou Tulga Beyerle, Andrea Březinová, David Crowley, Michael Horsham, Lada Hubatová-Vacková, Rostislav Koryčánek, Adam Štěch, Petr Volf, Jan Wollner. Spoluvydavatelem katalogu, který vychází v české a anglické jazykové mutaci, je Moravská galerie v Brně. Grafika Jiří Karásek, Tereza Pavelková (Studio Marvil).
……………………………………………
Doc. Lada Hubatová-Vacková, Ph.D. přednáší dějiny moderního umění a designu na UMPRUM. Centrem její vědecko-výzkumné činnosti je dekorativní umění a design 19. a 20. století. Je autorkou významné a oceňované publikace Tiché revoluce uvnitř ornamentu (UMPRUM 2011), za niž byla nominována na Cenu F. X. Šaldy. Za stejnojmennou výstavu v MG v Brně pak získala ocenění Gloria musaealis. Je spoluautorkou publikace Zlínská umprumka (UMPRUM 2013) či antologie Věci a slova (UMPRUM 2014), knihy o současném designu Tam a zpátky (UMPRUM 2015) a výstavního katalogu Modfolk/Modernita v lidovém (UMPRUM 2015). V letech 2014–2015 působila též jako vedoucí kurátorka Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně. Je spolueditorkou prvního českého vydání textů Gottfrieda Sempera Wissenschaft, Industrie und Kunst z roku 1853. 
……………………………………………
Mgr. Rostislav Koryčánek v roce 2001 spoluzakládal časopis Era 21, který čtyři roky také vedl. V letech 2007–2012 působil jako ředitel Domu umění města Brna. Je znám též jako organizátor přehlídky Sochy v ulicích. Stál u zrodu projektu Brněnský architektonický manuál, jehož první část se zpřístupnila veřejnosti v roce 2011. V současnosti je vedoucím Centra nových strategií muzejní prezentace (CENS) Moravské galerie v Brně, kurátorem Jurkovičovy vily v Brně a Hoffmannova rodného domu v Brtnici. Je autorem knih Česká architektura v německém Brně / Město jako ideální krajina nacionalismu či Josef Pleskot / Domy z meziprostoru.

 

Anna Pleštilová (ed.)
Ruční slepotisk a zlacení.
Uvedení do technologie a historické inspirace
​​Publikace navazuje na digitalizaci knihařských tlačítek, která proběhla v roce 2014 v rámci grantového projektu a jejímž výstupem je elektronická databáze všech motivů dílny UMPRUM, sloužící k ​tvorbě návrhu výzdoby knižní vazby v počítačovém grafickém programu. Je určena pro studenty i odbornou veřejnost a je koncipována jako úvod do problematiky kdysi významné, dnes však již téměř nepoužívané technologie ručního zlacení a slepotisku. Zabývá se původem sbírky UMPRUM, jejím dosavadním využitím a také jejím potenciálem v současnosti. Popisuje vývoj výzdoby knižních vazeb zlacením a slepotiskem, tradiční postup práce s nástroji, dotýká se vývoje ornamentu a ornamentální výzdoby. Smyslem studie je uchování povědomí o jedné z nejstarších technik výzdoby knižních desek v Evropě a inspirace k její renesanci v rámci školní dílny.
……………………………………………
MgA. Anna Pleštilová, absolventka Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM, v současné době dokončuje dizertační práci ​zaměřenou na autorské knihy na našem území. Je editorkou nakladatelství Bylo nebylo. Knižní vazbě se věnovala nejprve ​okrajově v rámci vlastní tvorby, posléze si řemeslo oblíbila a dnes s ním experimentuje v kombinaci s technologiemi průmyslu.

 

Alice Klouzková (ed.)
Dědictví. Tradice, inovace, móda / Heritage. Tradition, Innovation, Fashion
Cílem publikace je prezentovat výsledek doktorského studia Alice Klouzkové v Ateliéru módní tvorby UMPRUM. Tématem jsou tradiční české a moravské textilní techniky a jejich využití v současném oděvním designu. Autorka chce dokázat, že tyto techniky nejsou odsouzeny k zániku, ale mohou existovat i jako funkční součást soudobého oděvního designu. Hlavní důraz klade na představení současného inovativního využití každé techniky. Kniha vzniká v návaznosti na výstavu, která proběhne v listopadu a prosinci roku 2016 v Galerii UM. Grafika Adam Uchytil.
……………………………………………
MgA. Alice Klouzková je absolventkou UMPRUM, kde také působila jako odborná asistentka Ateliéru módní tvorby. Spolu s Janou Jetelovou založila v roce 2005 oděvní značku Sistersconspiracy, v níž se zaměřují především na autorské pánské kolekce.

 

Adam Štěch (ed.)
Rony Plesl: Moje maso / My Flesh
Publikace Moje maso (My Flesh) Ronyho Plesla vychází u příležitosti jeho profesorské přednášky na UMPRUM a retrospektivní výstavy v Královském letohrádku Pražského hradu. Kniha přináší vhled do autorovy tvorby, jeho inspirací a názorů na design a volné umění. Editorem publikace je kurátor a teoretik umění Adam Štěch, jenž s Pleslem v první části vede rozsáhlý rozhovor o umění, designu, životě. Druhá část je věnována aktuální, především volné tvorbě a probíhající výstavě na Pražském hradě. Ve třetí části se může čtenář seznámit s výběrem z autorovy tvorby od roku 1990 do současnosti. O grafickou stránku se postarali Matěj Činčera a Jan Kloss ze skupiny OKOLO, fotografie vznikly spoluprací s Jakubem Skokanem a Martinem Tůmou z BoysPlayNice.
……………………………………………
Prof. ak. soch. Rony Plesl – sochař a designér Rony Plesl je známý svými originálními skleněnými plastikami. Věnuje se především volné tvorbě, tvorbě do architektury a designu a jeho limitované kolekce ručně foukaných a ručně broušených váz a objektů se staly v průběhu let sběratelskými ikonami, které jsou dnes zastoupeny v nejprestižnějších soukromých a veřejných sbírkách doma i v zahraničí. Je držitelem mnoha ocenění, včetně ocenění Red Dot Design Award 2007 za sklenici Cleveland, Good Design Award 2010 za design sklenice Erie nebo Good Design Award 2013 za kolekci sklenic Daytom. V roce 2011 byl za lustr Uovo pro značku Lasvit a sklenice pro Moser vyhodnocen nejlepším designérem roku v rámci národní soutěže Czech Grand Design. Za lustr Merkur získal v  roce 2016 ocenění Hospitality Design Magazine Awards v New Yorku v kategoriích Nejlepší světelný design a Nejlepší produkt za rok 2016. Pracuje a pracoval pro významné klienty doma i v zahraničí. Příkladem je značka Cartier nebo italská sklárna Barovier & Toso. Mezi další klienty patří Preciosa, Moser, Bomma, Verreum, Pasabahce či německý koncern Sahm vyrábějící nápojové sklenice pro většinu významných značek. Od roku 2008 vede Ateliér skla na UMPRUM (www.ronyplesl.com).
……………………………………………
Mgr. Adam Štěch – teoretik, novinář a kurátor, který se dlouhodobě zabývá designem, architekturou, módou a výtvarným uměním. Je absolventem magisterského studia dějin umění na Karlově univerzitě v Praze a od roku 2009 působí jako redaktor v časopise Dolce Vita. Je spoluzakladatelem kreativní skupiny OKOLO, se kterou již od roku 2009 připravil desítky publikačních a výstavních projektů v České republice i v zahraničí. Též je autorem řady textů o designu a architektuře, které vychází v domácím i zahraničním tisku. Spolupracoval se značkami a institucemi, jako jsou Phillips de Pury, Casa Mollino, Gubi, Designblok Tolix, Verreum, Form, Design Museum Holon, Depot Basel, Bratislava Design Week, Vienna Design Week, Ziba, Dox, Qubus, Maharam a další. Od roku 2013 vede kurz Dějiny designu na Scholastice. 

 

Věra Laštovičková
Cizí dům? Architektura českých Němců 1848–1891 / Ein fremdes Haus. Die Architektur der Deutschböhmen 1848–1891
Během 19. století v procesu rozvoje občanské a národní společnosti Češi a Němci stanuli na opačných stranách barikády. Každý národ se snažil o definování a obhájení své vlastní identity. Zatímco Češi získávali stále významnější postavení, bojovali Němci o uchování svých pozic. Architektura je jedním z nejmarkantnějších svědků jejich snah, a zvláště stavby úzce spojené s národní myšlenkou: spolkové německé domy, německá divadla, radnice německých měst, turnerské tělocvičny, luteránské nebo starokatolické kostely. Kniha tedy čtenáře seznámí nejen s tvorbou českoněmeckých architektů, ale také přiblíží charakter architektury měst v někdejší německé jazykové oblasti. Jejím hlavním cílem je hledat odpověď na otázku, jak se architektura českých Němců podílela na formování jejich národního uvědomění, a sice v neklidném období od revoluce roku 1848 – nazývané Jarem národů – až do otevření Jubilejní zemské výstavy roku 1891, na které se již prezentoval pouze jeden ze zemských národů: Češi. Zatímco v padesátých letech 19. století ještě nebylo důležité, zda projekt českého národního divadla vytvoří architekt německé národnosti, koncem století tu proti sobě stojí dva znesvářené tábory. Nakolik však byla česká a německá architektura skutečně vzájemně cizí? Publikace vychází v česko-německé jazykové mutaci. Grafické řešení Toman Graphic Design.
……………………………………………
PhDr. Věra Laštovičková, Ph.D. absolvovala doktorské studium na UMPRUM, kde se podílela na výzkumném projektu Umění, architektura, design a národní identita (NAKI). Zabývá se architekturou 19. století, zejména tvorbou česko-německých architektů. Na toto téma publikovala již několik odborných studií.

 

Lada Hubatová-Vacková, Pavla Pauknerová, Cyril Říha (eds.)
Tam a zpátky. Současný design, architektura a urbanismus
Kniha Tam a zpátky je pokusem o rozbor současného stavu designu, architektury a urbanismu posledních deseti let. Kritériem volby témat a příkladů byla otázka času, respektive různé roviny časů současnosti. Co vlastně dnes znamená být současným? Zjevně to přesahuje rovinu soustředění se výhradně na to, co se odehrává právě teď. Některé současné práce se záměrně vracejí k předobrazům minulosti, jiné se naopak obracejí do budoucnosti. Některé projekty jsou v tomto smyslu passéistické, revivalistické, retro, jiné jsou naopak vizionářské, experimentální, prospektivní nebo prognostické. Mezi těmito ostrými protiklady, mezi inspiracemi a pohledy zpátky do minulosti a tam do budoucnosti je několik dalších časově nuancovaných rovin času, které se dotýkají otázek prchavosti, dočasnosti, efemérnosti a naopak také otázek trvání, věčnosti. Vedle odborných studií a rozhovorů publikace představuje šest současných prací z oblasti designu, architektury a urbanismu, které různým způsobem tematizují čas: stárnoucí šaty, hřbitovní písmo, staronové boty, okamžitý telefon, v čase se měnící přizpůsobivý dům a horskou krajinu. Grafické řešení Anežka Hrubá Ciglerová.
……………………………………………
Doc. Mgr. Lada Hubatová-Vacková, Ph.D. přednáší dějiny moderního umění a designu na UMPRUM. Centrem její vědecko-výzkumné činnosti je dekorativní umění a design 19. a 20. století. Je autorkou významné a oceňované publikace Tiché revoluce uvnitř ornamentu (UMPRUM 2011), za niž byla nominována na Cenu F. X. Šaldy. Za stejnojmennou výstavu v MG v Brně pak získala ocenění Gloria musaealis. Je spoluautorkou publikace Zlínská umprumka (UMPRUM 2013), antologie Věci a slova (UMPRUM 2014) či katalogu Budování státu (UMPRUM 2015). V roce 2014 kromě své pedagogické činnosti na UMPRUM působila jako vedoucí kurátorka Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně.
……………………………………………
Mgr. Pavla Pauknerová je doktorandkou na UMPRUM a ve své dizertační práci se zabývá tématem zobrazování dat, informací a vědění. Současně působí v pražské pobočce aukční síně Sotheby’s. Pravidelně publikuje v časopisech Art + Antiques, Fotograf, Živel a v jiných.
……………………………………………
Mgr. Cyril Říha, Ph.D. je od roku 2008 odborným asistentem na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM v Praze pro obor estetika a teorie umění s přesahem do současné architektury. Zároveň od roku 2015 zastává na UMPRUM pozici prorektora pro vědu a výzkum. Je spoluautorem katalogu Husákovo 3+1. Bytová kultura 70. let (UMPRUM 2007), připravil publikaci věnovanou Janu Rousovi Nefoťte mě před knihovnou (UMPRUM 2009) a podílel se na vydání katalogu Budování státu (UMPRUM 2015).

 

Eva Eisler (ed.)
Ateliér K.O.V. Koncept, Objekt, Význam. Sedm let / K.O.V. Studio Concept, Object, Meaning. Seven Years
Publikace představuje vybrané studentské práce Ateliéru K.O.V. z období let 2007 až 2014 a je dokumentem a svědectvím o neutuchajícím kreativním procesu, konceptuálním a analytickém uvažování, o hledání podstaty věcí na pomezí umění a designu… Ateliér pod vedením Evy Eisler vychovává umělecké šperkaře a designéry a vede studenty k tomu, aby pochopili význam i těch nejmenších detailů či fragmentů komplexní struktury a jejich uplatnění v rámci celku v návaznosti na design, architekturu a volné umění. Díky možnosti experimentování s nejrůznějšími materiály, aplikacemi a technologickými postupy může student pak najít široké uplatnění v oboru. Obsahem publikace jsou texty předních českých a zahraničních odborníků (Helen W. Drutt, Eva Eisler, Toni Greenbaum, Lada Hubatová-Vacková, Petra Matějovičová), dokumentace z instalací, workshopů, zahraničních stáží a přehled ateliérových aktivit a  úspěchů. Grafický design Petr Bosák a Robert Jansa.
……………………………………………
Doc. Eva Eisler patří k významným světovým uměleckým šperkařkám a designérkám. Přednášela na Parsons School of Design v New Yorku. Její díla jsou zastoupena v řadě význačných soukromých a veřejných sbírek po celém světě (Brooklyn Musem of Art, Cooper-Hewitt Design Museum, Museum of Arts and Design New York, Metropolitan Museum of Art New York, Renwick Gallery Washington, Museum of Fine Arts Montreal, Pinakothek der Moderne v Mnichově a další).

 

Manifesto. Práce studentů a absolventů Ateliéru skla v Praze / Manifesto. Works by students and graduates of the Studio of Glass in Prague
Při příležitosti konání výstavy na zámku Pillnitz v Kunstgewerbemuseum v Drážďanech v září 2015 (kolektivní prezentace pedagogů a studentů Ateliéru skla pod kurátorským vedením Tulgy Beyerle a pod záštitou Českého kulturního centra v Berlíně) jsme vydali katalog Manifesto. Expozice je vyvrcholením výstav předešlých – londýnské Glassmania (2014) a sympozia Glassmania v Jesenném (2014). Katalog je tedy jakýmsi manifestem ateliéru a jeho zmapováním za působení vedoucího Ronyho Plesla. Cílem celého projektu je úvaha nad vývojem uměleckého skla a hledání určité logiky tvarosloví a řemeslného zpracování v kontextu současného umění a designu. Grafický design Okolo.

 

Jan Hybner
Stavíme knižní vazbu
Publikace Stavíme knižní vazbu je hledáním východiska pro nové pojetí výuky knižní vazby. Toto pojetí je zaměřeno na výuku konstrukce knižní vazby jako na výuku estetického prvku uměleckořemeslného objektu. Knižní vazba je představena jako stavebnice z jednotlivých konstrukčních prvků. Konstrukční prvky knižní vazby jsou definovány na základě rozboru historických knižních vazeb. Představeny jsou zejména konstrukce knižních vazeb z prvního tisíciletí našeho letopočtu, kdy byl zahájen a v podstatě i ukončen vývoj knižní vazby do podoby, jakou známe dnes. Popis konstrukce se týká zejména knižní vazby sestavené ze složek, která vznikla v západním civilizačním okruhu, indické knižní vazby z jednotlivých listů a čínské knižní vazby sestavené z dvoulistů. Vývoj konstrukce knižní vazby je uveden do širších historických souvislostí. Publikace popisuje konfrontaci knižní vazby Východu a Západu, jež byla příčinou transformace konstrukčních prvků do nové podoby. Konečným cílem publikace je představit konstrukci knižní vazby jako možný objekt výtvarného zhodnocení knižní adjustace. K tomuto cíli je určeno portfolio konstrukčních prvků. Vzájemnou kombinací vybraných konstrukčních prvků je možno dospět k sestavení funkčního a estetického celku. V závěru publikace je uvedeno několik praktických námětů pro výuku. Metoda výuky vybízí k tvůrčímu využití konstrukčních prvků ke stavbě knižní vazby. Studiem prvků, aktivním hledáním estetických vztahů mezi nimi a skladbou elementů může vzniknout celek, jenž má vyváženost a výtvarnou čistotu.
……………………………………………
Mgr. Jan Hybner na UMPRUM vyučuje předmět Knižní vazba. Dosud připravil k vydání dva svazky edice Knihařem snadno a rychle, a to Brožuru (UMPRUM 2010) a Knižní vazby z Dunhuangu (UMPRUM 2011), které se staly bestsellery. Později pak na tuto ediční řadu navázal titulem Stavíme knižní vazbu (UMPRUM 2015). Je pravidelným účastníkem festivalu Tabook, Brak, Knihex a dalších akcí, kde spolu s dílenskou kolegyní Vladimírou Šturmovou pořádá workshopy knihvazačství pro děti i dospělé.


Lada Hubatová-Vacková (ed.)
Modernita v lidovém. Ateliér designu oděvu a obuvi Liběny Rochové na UMPRUM / Modernity in Folkness. Studio of Fashion and Footwear Design of Liběna Rochová at UMPRUM

Katalog představuje novou semestrální kolekci realizovanou v Ateliéru oděvu a obuvi UMPRUM, který vede významná oděvní designérka Liběna Rochová. Kolekce Modernita v lidovém vychází z poučení historickým výzkumem lidového řemesla a stavitelství, pracuje s četnými předlohami a fotografiemi z knihovny UMPRUM. Cíleně se soustředí na provázanost lidového řemesla s modernistickým designem, tj. na typologii jednoduchých střihů a konstrukčních řešení. Soubor Modernita v lidovém navazuje na úspěšnou oděvní kolekci Simply for Simple 2013 (Bohemia Collection). Katalog doprovodil výstavu, která se konala v brněnské Jurkovičově vile (26. 6.–1. 11. 2015). Je obohacen odborným textem Lady Hubatové-Vackové, popisem o vzniku a průběhu práce na oděvní kolekci od Liběny Rochové a medailony zastoupených autorů. Grafický design Štěpán Marko.
……………………………………………
Doc. Mgr. Lada Hubatová-Vacková, Ph.D. přednáší dějiny moderního umění a designu na UMPRUM. Centrem její vědecko-výzkumné činnosti je dekorativní umění a design 19. a 20. století. Je autorkou významné a oceňované publikace Tiché revoluce uvnitř ornamentu (UMPRUM 2011), za niž byla nominována na Cenu F. X. Šaldy. Za stejnojmennou výstavu v MG v Brně pak získala ocenění Gloria musaealis. Je spoluautorkou publikace Zlínská umprumka (UMPRUM 2013), antologie Věci a slova (UMPRUM 2014) či katalogu Budování státu (UMPRUM 2015). Od roku 2014 je kromě své pedagogické činnosti na UMPRUM vedoucí kurátorkou Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně.
 

Stroj na stravování. Kde a jak se jedlo v Československu
Publikace se zabývá fenoménem kolektivního stravování v 50.–70. letech 20. století. Jednotlivé texty představují typizovanou architekturu jídelen, jejich vybavení i princip kolektivismu jako takového. Výstup je výsledkem spolupráce mezi studenty Katedry teorie a dějin umění a uměleckých ateliérů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Kolektiv autorů: Martina Bursíková, Filip Dědic, Kateřina Hanáčková, Jakub Král, Johanka Lomová, Jana Pavlová, Emma Pecháčková, Eva Slunečková, Barbora Ševčíková; fotografie a ilustrace: Miroslava Večeřová, Pavel Nečekal, Petra Josefina Stibitzova, Zdeněk Trinkewitz; grafické řešení: Martin Vácha.

 

Edith Jeřábková, Dominik Lang (eds.)
Lapidárium
Kniha je syntézou výstavního katalogu, sborníku odborných textů a publikací pro studenty sochařství. Jejím záměrem je vyplnit znatelnou mezeru v odborné literatuře, která se zabývá současným českým sochařstvím v kontextu zahraničních teoretických textů. Shrnuje aktuální a dosud nepublikované texty reflektující médium sochařství a vychází ze zkušenosti mezigenerační spolupráce na ateliérovém výstavním projektu. I z edukativního pohledu tak naplní ideální výstup vysokoškolského ateliéru jako laboratoře iniciující nová témata a pohledy teorie na konkrétní segment volného umění. Kromě úvodních textů vedoucích Ateliéru sochařství Dominika Langa a Edith Jeřábkové katalog nabídne překlady relevantních zahraničních článků, texty předních odborníků (Milena Bartlová, Terezie Nekvindová, Fionn Meade, Jana a Jiří Ševčíkovi) a studentů Ateliéru sochařství. Nebudou chybět rozhovory s předními sochaři a bohatá obrazová dokumentace. Grafické řešení Petr Babák a Lukáš Kijonka.
……………………………………………
Mgr. Edith Jeřábková, kurátorka a kritička. Zabývá se interpretací témat současného umění prostřednictvím výstav a jeho reflexí v kritických textech pro odborné časopisy, publikace a katalogy. Sleduje transformativní procesy v českém umění posledních třiceti let. Od roku 2011 spolu s Dominikem Langem vede Ateliér sochařství UMPRUM.
……………………………………………
MgA. Dominik Lang, od roku 2011 vedoucí Ateliéru sochařství UMPRUM, je významným českým umělcem. V roce 2013 získal prestižní Cenu Jindřicha Chalupeckého. Velký ohlas sklidila jeho instalace „Spící město“ pro národní pavilon na 54. ročníku Bienále v Benátkách. Lang se ve svých dílech opakovaně zabývá českým modernismem a demonstruje svůj vlastní přístup k dějinám umění. Ve svých instalacích zkoumá komplexní vztahy mezi objektem a pozorovatelem a objektem a prostorem.

 

Martina Pachmanová (ed.)
Z Prahy až do Buenos Aires: „Ženské umění“ a mezinárodní reprezentace meziválečného Československa
V první dekádě první republiky se zásadně proměnily podmínky, za nichž mohly československé umělkyně vystavovat v zahraničí a začleňovat se tak nejen do širšího kontextu dobového „ženského umění“, ale rovněž do moderního umění jako celku. Političtí představitelé meziválečného Československa si byli dobře vědomi toho, že export umění a kulturních hodnot může posílit status mladé demokracie a přinést ekonomický profit, a „ženské umění“ pro ně bylo v rámci kulturních výměn a zahraniční kulturní politiky zajímavým artiklem. Výstavní katalog se soustředí na zmapování dosud málo studovaného fenoménu „ženského umění“ na české výtvarné scéně dvacátých a třicátých let 20. století, a to především skrze jeho úlohu v dobové státní reprezentaci. Jeho hlavní součástí bude rekonstrukce nejvýznamnějších „vývozních“ expozic, jež se mezi válkami realizovaly pod kuratelou ženských spolků a jež umělkyním z prvorepublikového Československa poprvé ve větším měřítku umožnily vstup na mezinárodní umělecké kolbiště. Katalog akcentuje vynikající práce českých meziválečných umělkyň – ať již více známých představitelek užitého umění nebo malířek a sochařek, jejichž práce bývá neprávem opomíjena. Stranou však nenechává ani představitelky dobového „středního proudu“, který byl součástí exportních „ženských“ výstav mezi válkami. Ten totiž odrážel nejen doznívající diletantismus v práci řady umělkyň podporovaných mladým státem, ale rovněž konformismus a akademickou doktrínu ovládající v této době oficiální propagaci českého umění. Kniha vychází v rámci projektu programu Aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity NAKI Ministerstva kultury ČR. Grafický design Barbora Toman Tylová.
……………………………………………
Doc. Mgr. Martina Pachmanová, Ph.D. je historička umění, kurátorka a umělecká kritička. Od roku 1996 působí jako odborná asistentka na Katedře teorie a dějin umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde současně mezi lety 2003–2005 vykonávala funkci prorektorky. Ve své vědecké práci se zabývá především otázkami genderu a feminismu v oblasti moderního a současného vizuálního umění a kultury (Design: Aktualita, nebo věčnost?, UMPRUM 2005; Mít a být, UMPRUM 2008; Behind the Velvet Curtain, UMPRUM 2009; Milada Marešová: Domácí biograf, UMPRUM 2009; Zrození umělkyně z pěny limonády, UMPRUM 2013). Je spoluautorkou publikace Zlínská umprumka (UMPRUM 2013), antologie Věci a slova (UMPRUM 2014) a katalogu Budování státu (UMPRUM 2015). Podílela se na výstavě děl české meziválečné umělkyně Vlasty Vostřebalové Fischerové v Moravské galerii v Brně.

 

Maxim Velčovský, Milan Pekař (eds.)
Katalog Ateliéru keramiky a porcelánu 2011–2014 / Catalogue of Ceramics and Porcelain Studio 2011–2014
Katalog výběru nejlepších studentských prací Ateliéru keramiky a porcelánu posledních let. Tento bilingvní katalog slouží k prezentaci ateliéru u nás i v zahraničí (např. na Benátském bienále, milánském Salone Internazionale del Mobile…). Záměrem je rozšířit povědomí o oboru a poukázat na možnosti vytváření a experimentování. Kromě úvodu vedoucího ateliéru Maxima Velčovského je součástí i odborný text Milana Hlaveše, vedoucího sbírky skla, keramiky a porcelánu Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Stěžejní materiál však tvoří obrazová dokumentace studentských prací, které nejlépe vystihují náplň ateliéru. Každá fotografie je „miniportrétem“ autora s informací o projektu, použitém materiálu, technice a stručném konceptu díla. Grafické řešení Vojtěch Říha a Jan Buchtela.
……………………………………………
MgA. Maxim Velčovský, vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM. V letech 2007–2009 působil jako umělecký ředitel UP závodů, poté též jako umělecký šéf studia Qubus design a Lasvitu. Jeho práce jsou zastoupeny v řadě muzejních i soukromých sbírek (Uměleckoprůmyslové museum v Praze, MG v Brně nebo Mudac ve švýcarském Lausanne). Rád pracuje s artefakty typickými pro předrevoluční období (matrjošky, busty komunistických vůdců, trabant).
……………………………………………
MgA. Milan Pekař, absolvent UMPRUM, je od roku 2011 odborným asistentem Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM.

 

Lada Hubatová-Vacková, Martina Pachmanová, Pavla Pečinková (eds.)
Věci a slova. Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870–1970
Komentovaná antologie se soustřeďuje na odbornou reflexi užitého umění a průmyslového designu a její proměny od konce 19. století do šedesátých let 20. století v českém prostředí. Cílem je základní zmapování dosud kriticky nezhodnocené oblasti české odborné literatury a umělecké kritiky a teorie od doby formování moderní vizuální kultury do doby pozdního modernismu a tzv. druhé avantgardy. Shromážděné texty odhalují složitý, avšak mimořádně zajímavý proces transformace oborové terminologie od „praktické estetiky“, „dekorativního umění“, „uměleckého řemesla“, „aplikovaného“ či „užitého umění“ přes exponovaný „umělecký průmysl“ po pojem „design“. Od secesní teorie ornamentu a principiálních otázek povahy a vztahu rukodělného a průmyslového produktu se antologie dotýká otázek, které byly s moderním užitým uměním a designem ve sledované době nejvýznamněji propojeny, včetně bydlení a životního stylu. Problematika užitého umění a průmyslového designu sice patřila až do 2. poloviny 20. století spíše k okrajovým oblastem umělecko-kritické a teoretické reflexe, přesto se však významným způsobem promítala do statí a referátů našich výtvarných kritiků a historiků umění a také zásadně ovlivnila dobové debaty o uměleckém vzdělávání. Antologie vychází v rámci projektu programu Aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity NAKI Ministerstva kultury ČR. Grafické řešení Renata Hovorková a Jan Novák.
……………………………………………
Doc. Mgr. Lada Hubatová-Vacková, Ph.D. přednáší dějiny moderního umění a designu na UMPRUM. Centrem její vědecko-výzkumné činnosti je dekorativní umění a design 19. a 20. století. Je autorkou významné a oceňované publikace Tiché revoluce uvnitř ornamentu (UMPRUM 2011), za niž byla nominována na Cenu F. X. Šaldy. Za stejnojmennou výstavu v MG v Brně pak získala ocenění Gloria musaealis. Je spoluautorkou publikace Zlínská umprumka (UMPRUM 2013) a katalogu Budování státu (UMPRUM 2015). Od roku 2014 je kromě své pedagogické činnosti na UMPRUM vedoucí kurátorkou Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně.
……………………………………………
Doc. Mgr. Martina Pachmanová, Ph.D. je historička umění, kurátorka a umělecká kritička. Od roku 1996 působí jako odborná asistentka na Katedře teorie a dějin umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde současně mezi lety 2003–2005 vykonávala funkci prorektorky. Ve své vědecké práci se zabývá především otázkami genderu a feminismu v oblasti moderního a současného vizuálního umění a kultury (Design: Aktualita, nebo věčnost?, UMPRUM 2005; Mít a být, UMPRUM 2008; Behind the Velvet Curtain, UMPRUM 2009; Milada Marešová: Domácí biograf, UMPRUM 2009; Zrození umělkyně z pěny limonády, UMPRUM 2013; Z Prahy až do Buenos Aires, UMPRUM 2014). Je spoluautorkou publikace Zlínská umprumka (UMPRUM 2013) a katalogu Budování státu (UMPRUM 2015). Podílela se na výstavě děl české meziválečné umělkyně Vlasty Vostřebalové Fischerové v Moravské galerii v Brně.
……………………………………………
PhDr. Pavla Pečinková, CSc. působila v letech 1990–2013 jako odborná asistentka Katedry teorie a dějin umění UMPRUM. Byla kurátorkou dosud největší výstavy děl Josefa Čapka (Pražský hrad 2010). V roce 2008 byla nominována na Cenu F. X. Šaldy. Mimo jiné připravila k vydání publikaci Josefa Čapka Méně výstav a více umění (UMPRUM 1999).

 

Jindřich Vybíral
Friedrich Ohmann: Objev baroku a počátky moderní architektury v Čechách
Architekt Friedrich Ohmann (1858–1927) byl prvním profesorem architektury na pražské Uměleckoprůmyslové škole a předním představitelem pozdního historismu i rané moderny v Čechách. V době svého desetiletého působení v Praze výrazně přispěl k probuzení zájmu o český barok. Výstava a publikace představují jeho tvorbu v českých zemích a pojetí moderní architektury, jaké Ohmann na přelomu 19. a 20. století prosazoval: místo redukce forem a sbližování s racionalismem inženýrských staveb upřednostňoval syntézu historických témat tvořivě interpretovaných dle požadavků moderního života. Katalog vychází v rámci projektu programu Aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity NAKI Ministerstva kultury ČR. Grafické řešení Tomáš Nedoma.
……………………………………………
Prof. PaedDr. et PhDr. Jindřich Vybíral, CSc. působí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze od roku 1996, kde přednáší dějiny architektury a designu. V letech 1997–2003 byl prorektorem a od roku 2006 je vedoucím Katedry teorie a dějin umění UMPRUM. Věnuje se zejména dějinám architektury 19. a 20. století a metodologii dějin umění. Je autorem mnoha desítek odborných studií a knižních publikací (Reissigova vila v Brně a reforma rodinného domu po roce 1900, UMPRUM 2011) či vědeckých monografií (Leopold Bauer, UMPRUM 2015).

 

More Work
Katalog Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace
Obsáhlá šestisetstránková publikace More Work dokumentuje různý přístup jednotlivých studentů a jejich hledání neotřelých cest. Řešení tematických úkolů je mnohdy odvážné až provokativní, ale vždy schopné realizace. Ateliér grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM připravuje studenty pro činnost ve všech oborech grafického designu jako samostatné tvořivé osobnosti, schopné cíleně reagovat na grafické zadání, komunikovat v určeném prostoru a dopracovat vytyčený úkol do nejmenšího detailu. Kromě akademických úkolů studenti v Ateliéru GDVK prof. Rostislava Vaňka realizovali např. vizuální styly pro tyto instituce: Úřad na ochranu osobních údajů, Ministerstvo kultury, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Středočeský kraj, Městská část Praha 6, Městská část Praha 5, Městská část Praha 10 a mnoho dalších. Kniha More Work s bohatým obrazovým i textovým doprovodem mapuje uplynulých sedm let ateliéru. Publikace byla oceněna v soutěži Nejkrásnější knihy roku 2013 a European Design Awards 2014. Více na www.gdvk.cz.

 

Vendula Hnídková
Národní styl. Kultura a politika / National Style. Arts and Politics
Národní styl vstoupil na scénu s koncem první světové války, kdy intenzivní pocit historického vítězství podmínil a stvrdil nový obsah části českého umění, architektury a uměleckého řemesla. Ambice vybudovat českou národní kulturu na státní platformě byla motivována snahou vtisknout Československé republice dominantně slovanský charakter. Hlavní protagonisté národního stylu Pavel Janák, Josef Gočár a František Kysela usilovali o vytvoření specifických výrazových prvků, které by byly inspirovány místním naturelem. Umělci se však nepokoušeli o bezprostřední citaci motivů z rejstříku etnografického materiálu, ale spíše o postižení esence charakteru lidového umění a vyjádření této autentické podstaty vlastními autorskými prostředky. Prvotní nadšení ze vzniku českého uměleckého projevu začalo však již v 1. polovině dvacátých let atakovat kritické hodnocení příslušníků internacionální avantgardy, zejména okruhu Karla Teigeho. Krátkou existenci tohoto uměleckého proudu ukončila mezinárodní výstava v Paříži, po které Janák s Gočárem definitivně opustili ornamentální tvarosloví, a národní styl tak dožíval pouze ve výuce státních odborných škol a v tvorbě některých regionálních architektů. Katalog vyšel v rámci projektu programu Aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity NAKI Ministerstva kultury ČR. Grafické řešení Matěj Činčera a Jan Kloss.
……………………………………………
Mgr. Vendula Hnídková, Ph.D. v letech 2005–2011 studovala teorii a dějiny designu a intermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. V současnosti pracuje v Ústavu dějin umění AV ČR. Předmětem jejího odborného zájmu jsou architektura a design 19. až 21. století. K vydání připravila soubor vybraných textů architekta Pavla Janáka s názvem Obrys doby (UMPRUM 2009).