PŘIPRAVUJEME 2018

PŘIPRAVUJEME 2018  

Imro Vaško
Nové milénium. Patnáct roků parametrických válek benátského Bienále architektury
Nové milénium je autorskou studií pohybu architektonického myšlení po skončení postmodernismu a 20. století a nástupu nových architektonických paradigmat v novém miléniu. Pokud je 20. století charakterizováno jako století moderny a završení hierarchie stylů, začátek nového tisíciletí, globalizace a hlavně útok na Dvojčata (2001) rozvrátil jistotu nedávného konce bipolárního světa z minulého století a nastartoval nové paralelně se větvící hrozby a konflikty, které dnes radikálně mění nejen naši existenci, ale také architekturu. Publikace je pátráním po ztracených iluzích nových architektonických impulzů přes prizmata kultovních benátských architektonických výstav.
……………………………………………
Prof. ak. arch. Imrich Vaško stojí od roku 2011 v čele Ateliéru architektury III UMPRUM. Věnuje se konceptuální a vizionářské architektuře, urbanismu, instalacím a zaobírá se tendencemi středoevropské architektury a paralelního modernismu. Pro sedmý ročník Benátského bienále spoluvytvořil českou a slovenskou expozici. Je spoluzakladatelem Bienále experimentální architektury v Praze. Jeho kniha esejů, které původně psal pro slovenský časopis ARCH, vyšla pod názvem Architektúra pohyblivého obrazu (UMPRUM 2014).

 

Lukáš Kijonka (ed.)
Název knihy:
Autor názvu:
Petr Babák je již více než 25 let jednou z nejvýraznějších postav v oboru grafického designu ve střední Evropě. Jako profesor pražské UMPRUM ovlivňuje a přímo formuje tuto disciplínu. Založil studio Laboratoř, je autorem řady esejů a recenzí. Babák v knize svým osobitým jazykem popisuje procesy vzniků jednotlivých realizací. Od studentských projektů přes období spolupráce s Tomášem Machkem až po současnou tvorbu studia Laboratoř. V něm zkoumá hranice grafického designu se svými spolupracovníky, mnohdy vzešlými právě z řad bývalých studentů (především Lukáš Kijonka, Michal Krůl, Jan Matoušek, Václav Matoušek, Richard Rozhoň, Jaromír Skácel, Tereza Šerá). Kniha tak zároveň prezentuje vývoj Babákovy práce od projektů na pomezí volného umění a grafického designu až po návrhy konkrétních knih a knižních edic, designu výstav, komplexních vizuálních identit měst, institucí či orientačních systémů budov. Babák projekty seřadil od nejmilejších po nejméně oblíbené, vlastní různorodou tvorbu zaznamenává formou vyplňování totožných dotazníků. Kniha zpřítomňuje nejen realizace, ale i prostor studia Laboratoř fotografiemi Filipa Beránka. Součástí publikace je také pohled Babákových spolupracovníků, studentů, oborových teoretiků, zadavatelů i kritiků jeho tvorby. Grafický design Lukáš Kijonka.
……………………………………………
BcA. Lukáš Kijonka je grafický designér a pedagog na Fakultě výtvarných umění VUT, kde vede Ateliér grafického designu 1. Pracuje ve studiích Kolektiv a Laboratoř. Jeho práce jsou uznávány u nás i v zahraničí a pravidelně publikovány ve výběrech nejlepších světových grafických studií. Je držitelem řady ocenění, například European Design Awards (2017) či Nejkrásnější kniha roku (2014).

 

Petra Dočekalová, Lucie Urbánková (eds.)
Jaroslav Benda. Typografická úprava a písmo
Tato publikace představuje Jaroslava Bendu jako typografa. Vzhledem k jeho celoživotnímu zájmu o knihy a písmo je jeho dílo zpracováno z pohledu písmařského. Jedná se o jediný úsek, který Bendu provázel ve všech etapách a odvětvích jeho tvořivé činnosti a dosud nebyl zpracován. Hlavní část knihy tedy tvoří rozbor Bendových děl, na nichž se typografie objevuje. Zbylé široké spektrum Bendovy práce, která tak úzce nesouvisí s typografií, je v knize zařazeno do delší úvodní kapitoly, prezentující příklady za ostatní. Klíčem k sestavení možného přehledu díla pro nás byly Bendovy paměti Léta s Umělci (1969) a O letech práce a přátelství (1962), z nichž jsme se pokusili převést řadu Bendových citací nejpřesněji popisujících okolnosti vzniku i následný osud jeho návrhů a děl. 
……………………………………………
MgA. Petra Dočekalová je doktorandkou Ateliéru tvorby písma a typografie UMPRUM. V doktorandské práci navazuje na svou diplomovou práci o československém písmomalířství a letteringu, za kterou získala řadu zahraničních ocenění. Je autorkou knih Jaroslav Benda a písmo, Skripty do výlohy a spoluautorkou TYPO 9010. Od roku 2013 je stážistkou ve studiích Suitcase a Briefcase Type Foundry, kde pracuje na nových abecedách a technické podpoře fontů.
……………………………………………
Mgr. Lucie Urbánková je doktorandkou Masarykovy univerzity v Brně. Vystudovala FF Masarykovy univerzitě v Brně. Svou bakalářskou i magisterskou práci zaměřila na Jaroslava Bendu a jeho celoživotní dílo. V doktorandské práci se zabývá českými nakladatelskými vazbami přelomu 19. a 20. století.


kol. Ateliéru architektury II
Edice A2 UMPRUM – 2. díl. Index
Knížka Ateliéru architektury II je shrnutím výsledků výukového programu a posouzení taktik výuky a socializačních triků se záměrem vytvořit motivační, komunikační a pracovní prostředí pro studenty a pro jejich co nejefektivnější profesní vývoj. Je pohledem zpět a kritickým zhodnocením smyslu práce určeným jak pro studenty, tak pedagogy. Obsahem je celé spektrum témat, prezentovaných specifickými ukázkami individuálních výkonů jednotlivých studentů. Součástí pak jsou též reakce a recenze osobností architektonického a pedagogického prostředí (Sami Rintala, Adam Gebrian, Vladimír Šlapeta, Fernando Comas, Emil Přikryl, Tomáš Novotný, Eduardo Samper). První díly Edice A2 vyšly pod názvy UMPRUMUMPRUM, Praha/Štúdia mesta a Projekt zima 2015 v roce 2017. Grafika Matyáš Machat.
……………………………………………
Ateliér architektury II: kompletní architektura – celé spektrum architektonických dovedností s přesahy do souvisejících oborů. Architektura v co možná nejširších souvislostech. Současná či futuristická architektura s věcným vztahem k realitě. Svoboda, zodpovědnost…

  

Pavel Karous (ed.)
Hotel Praha
Architektura Hotelu Praha autorů Jaroslava Paroubka, Radka Černého a Arnošta Navrátila, postaveného v letech 1979–1981, byla naprosto výjimečná. Kopírovala vrstevnice svahu a svým tvarem reagovala na terén. Stavby, které by takto sochařsky ctily prostor, se u nás kromě srovnatelně odvážného televizního vysílače Ještěd téměř nevyskytují. Objekt budovy představoval velkorysý gesamtkunstwerk, celostní umělecké dílo – spojení architektury, interiérového designu a užitého i volného umění v jeden celek. Na výtvarných realizacích a designu se podíleli nejuznávanější čeští výtvarníci 2. poloviny 20. století – Antonín Hepnar, Zbyněk Hřivnáč, Pavel Hlava, Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová či Jiří Rathauský. Stavba fungovala v komunistické éře jako luxusní hotel pro oficiální návštěvy vysokých představitelů, po roce 1989 byly prostory hotelu „demokratizovány“ a sloužily široké veřejnosti (restaurace, kavárna, cukrárna, bazén pro výuku plavání dětí). V roce 2001 po netransparentním privatizačním aktu byl Hotel Praha v podstatě přiveden k ekonomickému krachu a v roce 2014 i přes protesty mnoha předních odborníků zbourán. Vychází v koedici s Bigg Boss. Grafika Tereza Hejmová.
……………………………………………
MgA. Pavel Karous, Ph.D je vizuální umělec. Vystudoval UMPRUM, později zde působil jako asistent v Ateliéru skla. Se svým projektem „Vetřelci a volavky“ dokumentuje a popularizuje výtvarné umění ve veřejném prostoru v reálném socialismu a v reálném kapitalismu a je autorem publikace Vetřelci a volavky (UMPRUM/Arbor vitae, 2013), která získala 1. místo v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2013 (kategorie Odborná literatura) a čestné uznání v mezinárodní soutěži Best Book Design From All Over The World. Z Karousových realizací můžeme uvést např. Pomník obětem policejního násilí, Pomník Bruno Zwickera, architektura výstavy Jižní město. Od roku 2016 připravuje a moderuje pořad Predátoři a plameňáci a působí na Scholastice.


Lada Hubatová-Vacková, Pavla Pauknerová
Knihovna. Svazky a digitalizáty, sbírky a databáze
Publikace, koncipovaná jako doprovodný katalog ke stejnojmenné výstavě, představuje analytický a zároveň vizionářský pohled na to, jaké knihy byly a jaké v budoucnu být mohou. Výstava i katalog na straně jedné představují vybrané publikace z fondu knihovny UMPRUM (škála zahrnuje staré akvizice či publikace významné z hlediska dějin typografie a grafického designu – např. autoři Jones, Muybridge, Moholy-Nagy, Le Corbusier, Sutnar, Tschinkel, Hoffmann, Dreyfuss, atd.). Na straně druhé jsou zahrnuty digitální interpretace těchto knižních artefaktů, které byly realizovány ve spolupráci se studenty Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace. Tyto projekty naznačují možnosti „distančního“ čtení, ilustrují, jak nové technologie proměňují ustálený (analogový) způsob konstrukce knižní formy a ovlivňují způsoby čtení knih. Okruh výstupů zahrnuje práci s virtuální a rozšířenou realitou, návrhy interaktivních rozhraní, databázových prostředí, prototypů aplikací atd. Pozornost je věnována také historii knihovní sbírky UMPRUM a otázkám, jež digitální média otevírají na obecnější rovině knihovnických systémů. Grafika Anežka Hrubá Ciglerová.
……………………………………………
Doc. Lada Hubatová-Vacková, Ph.D. přednáší dějiny moderního umění a designu na UMPRUM. Centrem její vědecko-výzkumné činnosti je dekorativní umění a design 19. a 20. století. Je autorkou oceňované publikace Tiché revoluce uvnitř ornamentu (UMPRUM 2011), za niž byla nominována na Cenu F. X. Šaldy, spoluautorkou knih Zlínská umprumka (UMPRUM 2013), Věci a slova (UMPRUM 2014), Tam a zpátky (UMPRUM 2015), Modfolk (UMPRUM 2015) nebo monografie OCH! Logika emoce (UMPRUM/MG 2016). Je spolueditorkou 1. českého vydání spisu Gottfrieda Sempera Věda, průmysl a umění (UMPRUM 2016).
……………………………………………
Mgr. Pavla Pauknerová, Ph.D. absolvovala doktorandské studium na UMPRUM, kde přednáší o dějinách grafického designu a experimentálních polohách současné designérské praxe. Ve spolupráci s grafickým designérem Richardem Jarošem sestavila publikaci Nejen kruhy – Vizuální přístupy v zobrazování dat a informací (UMPRUM 2017).

 

Věra Vostřelová
Zkamenělá hudba. Tvorba architekta Bernharda Gruebera (1806–1882)
Bavorský architekt Bernhard Grueber byl roku 1844 povolán do Prahy, aby se ujal školy architektury na Akademii výtvarných umění a pozvedl stavební produkci v Čechách na uměleckou úroveň. Získával přední zemské a šlechtické zakázky, ovšem s narůstajícím českým národním uvědoměním postupně ztrácel své výsadní postavení a stával se nevítaným cizincem. Nakonec byl nucen se vrátit do své rodné vlasti. Během bezmála třiceti let svého působení v Čechách realizoval řadu originálních projektů, citlivě obnovil významné středověké památky a zpracoval vůbec první rozsáhlou syntézu dějin středověkého umění této země. Český dějepis umění přijal zavrženého architekta teprve v nedávné době. Publikace tak představuje první ucelené zpracování jeho díla. Seznamuje čtenáře s různými stránkami jeho rozmanité tvorby v širokých dobových souvislostech a sleduje ideová východiska jeho dynamického pojetí architektury, nahlížené metaforicky jako „zkamenělá hudba“. Kniha zaujme nejen historiky umění, ale i ostatní milovníky architektury včetně praktikujících architektů. Je výsledkem dlouholetého studia archivních pramenů v Čechách i Bavorsku. Nedílnou součástí publikace je bohatý obrazový materiál sestávající z historických fotografií staveb a originální projektové dokumentace. Grafika Nikola Klímová.
……………………………………………
PhDr. Věra Vostřelová, Ph.D., historička umění, postdoktorandka na UMPRUM. Zabývá se architekturou 19. století, zejména tvorbou českých architektů s německými kořeny. Dílu Bernharda Gruebera se věnovala již ve své diplomové práci obhájené roku 2008 na Filozofické fakultě UK. Je spoluautorkou knihy Mnichov – Praha. Výtvarné umění mezi tradicí a modernou a autorkou publikace Cizí dům? Architektura českých Němců 1848–1891 (UMPRUM 2015).

  

Jiří Pelcl, Pavla Rossini (eds.)
Století dánského a českého designu nábytku: konvergence, divergence / A Century of Danish and Czech Furniture Design: Convergence and Divergence
Bilingvní publikace s bohatou fotodokumentací nabízí volnou konfrontaci moderního nábytkového designu v Dánsku a Česku za posledních 100 let. Osudy obou zdánlivě nesouměřitelných národních cest a obecných specifik sleduje jak v kontextu světového vývoje, tak i v jejich jedinečnosti, snaží se přiblížit stylová východiska i sociálně-ekonomické souvislosti, nastiňuje osudy výrobců a institucí, jejich výstavní, propagační činnost i distribuční schopnosti jako důležité faktory při uplatňování na domácích a mezinárodních trzích. Na knize, jejíž část je též věnována vývoji odborného školství obou zemí a která je obohacena o medailony dánských a českých návrhářů, spolu s Pavlou Rossini a Jiřím Pelclem spolupracovali renomovaní odborníci z oboru Ivana Čapková, Jens Overbye, Dagmar Koudelková a Anežka Šimková či studentka Katedry teorie a dějin umění UMPRUM Klára Peloušková. Grafika Mikuláš Macháček.
……………………………………………
Prof. ak. arch. Jiří Pelcl, dr.h.c., do roku 2016 šéf Ateliéru designu nábytku a interiéru UMPRUM, v letech 2002–2005 rektor a v současné době prorektor pro vnější vztahy a mezinárodní spolupráci, je jedním z nejvýraznějších celosvětově uznávaných designérů, což dokládá množství prestižních ocenění (Národní cena za design, Czech Grand Design, World Best Design, ELLE Deco International Design Award). Je autorem publikace Design / Od myšlenky k realizaci (UMPRUM 2012) a spoluautorem sborníku Diskuse 1989/2014 (UMPRUM 2014). Jeho práce jsou zastoupeny v mnoha českých a světových muzejních a galerijních sbírkách.
……………………………………………
Pavla Rossini, Ph.D. je nezávislá kurátorka a kulturní publicistka se specializací na sklářskou tvorbu a historii designu. Je autorkou mnoha výstav, odborných statí, publikací a katalogů, např. Ikony dánského nábytku. Řadu let byla činná v oblasti marketingu a reklamy FMCG. Věnuje se rovněž přednáškové činnosti na evropských vysokých školách; zabývá se managementem kultury.

   

Jan Wollner
Co by sis přál. Vize, utopie a experimenty v architektuře střední a východní Evropy
Publikace se věnuje radikálním představám o bydlení budoucnosti, které od konce 50. let 20. století vznikaly v prostředí střední a východní Evropy. Sleduje jednotlivé příklady, jejichž autory nebyli jen architekti, ale i představitelé jiných profesí nebo celé mezioborové týmy, a zasazuje je do širších souvislostí poválečné filozofie, futurologie (vědy o budoucnosti) a populární kultury. Snaží se ukázat, jak podobné představy v prospektivně zaměřeném období 60. a 70. let prostoupily dobovou imaginací a získaly zásadní význam, ačkoli nebyly realizovány. Grafika Jan Brož.
……………………………………………
Mgr. Jan Wollner, Ph.D., historik umění, absolvoval v roce 2015 na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM doktorské studium dizertační prací Experimentální architektura 60. a 70. let ve střední a východní Evropě. Je spoluautorem publikace Svést Labe do Berounky (UMPRUM 2011) či katalogu Budování státu (UMPRUM 2015), pravidelně přispívá do periodika Art+Antiques či A2.

 

Norman Potter
Co je designér: věci, místa, myšlenky
Knížka vlivného anglického designéra, poprvé publikovaná v roce 1969 pod názvem What is a designer: things, places, messages, odkazuje k základním otázkám a metodám výuky na uměleckých školách. Texty reagují na ustavený modernistický termín „dobrý design“, jehož neotřesitelnost jako kritérium hodnocení byla v průběhu 60. let v Evropě i USA zpochybňována. Potterova kniha je užitečným materiálem také pro české prostředí. Vzhledem k Potterově aktivismu je přímo příznačné, že překlad jeho textů zahájil vznik Edice katedra, která zpřístupňuje kritické, dnes již zásadní referenční teoretické texty o designu, jež dosud v českém prostředí citelně chybějí. Neexistence kritických textů vytváří bezprecedentní situaci, kdy bouřlivě se rozvíjející obory stojí ve formalistním vzduchoprázdnu, studenti jsou ochuzeni o myšlenky a kontexty ať už historické, nebo napříč kulturami. Překladová díla navíc přinášejí jinou perspektivu, pomáhají kultivovat lokální diskuzi, nehledě na to, že potřeba překladů byla absolutní doménou avantgard 20. století a dopomohla k aktivizaci kritického myšlení u nás. Doslov Robin Kinross. Grafika Ateliér grafického designu a vizuální komunikace pod vedením MgA. Petra Krejzka.
……………………………………………
Norman Potter (1923–1995) byl anglický tvůrce, návrhář, básník a učitel, celoživotní anarchista. Během 50. let provozoval dílnu ve Wiltshire a začal pracovat také jako interiérový designér. V 60. letech se stal učitelem nejprve na Royal College of Art v Londýně, poté na College of Art v Bristolu.

 

Martina Pachmanová (ed.)
EX-pozice. Eseje, rozhovory a reportáže o vystavování muzejních sbírek
Sborník EX-pozice je věnovaný aktuálním otázkám spjatým se stálými expozicemi výtvarného umění a vizuální kultury. Je výsledkem týmové práce studentů Katedry teorie a dějin umění UMPRUM. Muzea umění se v posledních bezmála dvaceti letech stala v oboru dějin umění a vizuální kultury důležitým tématem: muzejní tradice je z různých hledisek podrobována kritickému zkoumání. K akviziční činnosti, vystavování a prezentaci se přistupuje nejen jako k jednomu ze způsobů historizace artefaktů a k formě estetického prožitku, ale rovněž jako ke společenským a ideologickým praktikám a nástrojům moci. Jakkoli rozsáhlá je zahraniční literatura právě na poli muzejnictví a muzeologie, je překvapivé, jak málo pozornosti se v ní věnuje stálým či dlouhodobým expozicím. V českém prostředí se muzeum jako místo interdisciplinárního a kritického zkoumání do centra některých odborníků zásadněji dostává až v posledním desetiletí. Smyslem připravovaného sborníku, jehož záběrem je nejen prezentace, ale rovněž vnímání sbírkových předmětů v galerijních a muzejních expozicích a jejich propagace v českém prostředí i v zahraničí, je alespoň dílčím způsobem přispět ke zlepšení této situace. Grafika Róbert Szabó.
……………………………………………
Doc. Mgr. Martina Pachmanová, Ph.D. je historička umění, kurátorka a umělecká kritička. Působí na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM, kde vede mj. kurz Muzeum a kurátor. Specializuje se na moderní a současné umění v kontextu genderu a feminismu, rovněž se věnuje teorii designu. Je autorkou, spoluautorkou či editorkou mnoha publikací, např. Zrození umělkyně z pěny limonády (UMPRUM 2013), Zlínská umprumka (UMPRUM 2013), Z Prahy až do Buenos Aires (UMPRUM 2014), Věci a slova (UMPRUM 2014).

 

Kateřina Pazourková
Skrytá místa
Architekturu měst ztělesňují budovy, život městu dávají především lidé v prostoru kolem nich. Kniha Skrytá místa se zabývá prostředím Pražské památkové rezervace, překračuje kulisy ulic a znovuobjevuje vztahy, které z chráněného uzemí nenápadně mizí. Život v rezervaci prochází nepřetržitou proměnou. Chráněné území si zachovává svou vnější podobu, vnitřní město se ale mění. V důsledku toho rezervace mnohdy ztrácí nenahraditelné autentické prostory, které jsou podstatné nejen pro uchování specifické atmosféry, ale také pro zachování městského života. Kniha srovnává soudobé záměry a potenciály revitalizací vybraných lokalit. Způsobem zpracování se nachází na pomezí mezi sborníkem zapomenutých míst, vhodným nejen pro odbornou veřejnost, a jakýmsi průvodcem po pražských zákoutích a skrytých zahradách. Skrytá místa prvotně vznikla jako příloha diplomové práce Život v rezervaci. Grafika Jolana Sýkorová.
……………………………………………
MgA. Kateřina Pazourková je absolventkou Ateliéru architektury IV na UMPRUM. V roce 2014 se účastnila stáže na Gerrit Rietveld Academie, následně pracovní stáže u Monk architecten v Utrechtu. V současné době pracuje v architektonickém studiu Jakub Cigler Architekti. 

 

Matěj Pavlík, Lucie Rosenfeldová, Pavel Sterec, Barbora Švehláková, Jiří Žák (eds.)
Ada Kale. Alternativní fakta o nejsevernější islámské exklávě v Evropě po roce 1902
Ada Kale byl ostrovní exklávou ottomanských Turků na Dunaji na území dnešního Rumunska. V 70. letech byl zatopen při stavbě přehrady Železná vrata. Nicolae Ceaușescu jeho obyvatelům nabídl možnost přestěhovat se na jiný ostrov, na který dokonce nechal přenést dispozice opevnění z původního ostrova. Ti nabídku nepřijali, a „nový Ada Kale“ je tak dodnes prázdnou opuštěnou maketou toho původního. Případ ostrova Ada Kale vyvolává mnoho otázek a je zajímavý jako problém enviromentální, historický, etnický, ale i estetický. Nacházel se v bezprostřední blízkosti slovenských, českých, srbských, německých a samozřejmě rumunských vesnic, a jde tak o pohoruhodný případ kontaktu různých jazykových, národnostních a náboženských skupin obyvatel. Ada Kale nám slouží jako metaforický půdorys knihy, neboť již od antiky bylo doporučováno rétorům představit si nějaké konkrétní místo – budovu, půdorys – a „ukládat“ si do něj témata své řeči, aby si je lépe pamatovali. Kniha představuje témata zpracovaná galerijním týmem, přizvanými odborníky a konkrétními artefakty „uložená“ do dispozice opuštěné makety ostrova. Kniha vychází z programu Galerie 207 na UMPRUM v akademickém roce 2014/2015. Grafika Jan Brož, Michal Landa (Parallel Practice).
……………………………………………
Galerie 207 vznikla v roce 2008 v Ateliéru intermediální konfrontace UMPRUM jako výstavní a pedagogická platforma na akademické půdě. Jednalo se o ateliérovou iniciativu, která se zanedlouho etablovala jako jedna ze stěžejních na umělecké scéně.  

 

Václav Janoščík
Nespavost
Spekulativní fikce, experimentální či konceptuální texty na pomezí odborné a literární produkce vytyčují prostor, který je na jedné straně nesmírně aktuální vzhledem k současným filozofickým a společenským problémům (spekulace, realismus, postpravda, akcelerace), ale na druhé představují v českém prostředí dosud velmi opomíjenou formu. Knihu Nespavost formuje nikoli téma, žánr či forma, ale spíše určitý rytmus a čas. Tvoří ji soubor datovaných zápisků a textů, které reagují právě na proměny a průběh v čase, ať už se jedná o osobní, často ironické postřehy, nebo o pokusy vymezit určité filozofické východisko vůči současnosti. Součástí publikace je doslov, vysvětlující základní východiska spekulativní fikce, stejně jako seznam literatury a bibliografické odkazy. Ilustrace Tomáš Vaněk. Grafika Štěpán Marko.
……………………………………………
Mgr. Václav Janoščík, Ph.D. je pedagogem, teoretikem i kurátorem, odborným asistentem na AVU a Katedře fotografie FAMU, dále vyučuje externě na UMPRUM. Zaměřuje se na filozofii, teorii médií a umění. Podílel se na několika knihách (Objekt, 2015; Reinventing Horizons, 2016), které prezentují problémy současné filozofie.  

 

Shota Tsikoliya (ed.)
Akademické platformy výpočetního navrhování
Architektonické akademické instituce jsou nejenom místem předávání znalostí potřebných pro profesi a technická know-how, ale i jedinečným prostředím pro výzkum a inovaci. Nové technologie navrhování a výroby proměňují podobu disciplíny a vyžadují větší roli pro experiment, testování, prototypizaci a vývoj. V rámci západoevropských (mimo jiné) vzdělávacích institucí vznikají platformy zaměřené na výzkum možnosti výpočetního navrhování a nových technologií ve spolupráci s příbuznými obory. Pro takové platformy je charakteristická úzká spolupráce s jinými vědeckými disciplínami a technologickým výzkumem. Publikace jednak prezentuje probíhající výzkum na podobných akademických platformách prostřednictvím vědeckých článků a ilustrací modelů a prototypů, jednak ukazuje práce vybraných středoevropských akademických platforem zaměřených na experimentální výzkum v architektuře. Publikace se zaměřuje na fenomén výzkumných pavilonů jako specifických případových studií obecných architektonických problémů. Grafika Jana Honecová-Delafontaine.
……………………………………………
MgA. Shota Tsikoliya, M.Sc. – architekt, absolvoval v roce 2013 UMPRUM. V rámci doktorského studia zde zpracovává téma výpočetní metody v současné architektonické praxi, je též asistentem Ateliéru architektury III a vyučuje kurz Science Engineering Technology v programu Global Architectural Design v rámci CIEE. Vedl a podílel se na organizaci několika workshopů spojených s inovativními technologiemi. V roce 2014–2015 studoval a pracoval v Institute of Computational Design na univerzitě ve Stuttgartu, kde se podílel na projektu ICD/ITKE Research Pavilion 2014–2015. Pracoval v architektonických kancelářích v Praze a Berlíně a je spoluautorem oceněného návrhu v mezinárodní soutěži na řešení veřejných prostorů Šafaříkova náměstí a Fajnorova nábřeží v Bratislavě.  

 

Petr Krátký (ed.)
Galerie 207 (2008–2018)
Katalog mapuje jednu dekádu Galerie 207, která vznikla v roce 2008 v Ateliéru intermediální konfrontace jako výstavní a pedagogická platforma na akademické půdě UMPRUM. Zprvu se jednalo o ateliérovou iniciativu, která se zanedlouho etablovala jako jedna ze stěžejních na umělecké scéně a posléze se osamostatnila i v rámci školy. V říjnu 2018 tomu bude 10 let od zahájení provozu. Koncepce knihy a její grafické zpracování je odvozeno od konkrétní formy galerijní činnosti a její profesionalizace, reprezentované lineárním řazením výstavních projektů nepřetržitou řadou od nejstaršího po nejmladší. Grafika Anežka Hrubá Ciglerová.
……………………………………………
MgA. Petr Krátký vede nezávislou Galerii 207 při UMPRUM. S prací Pentaton se dostal do finále mezinárodní soutěže Szpilman Award, v roce 2014 pak bylo Krátkého portfolio zařazeno galerií Chimera project mezi deset nejzajímavějších profilů na internetové platformě works.io.   

  

Milena Bartlová
Imago movens. Vybrané spisy 1998–2018
Soubor je výběrem z kratších vědeckých studií vydaných v průběhu dvaceti let, které vyšly anglicky, německy a francouzsky v zahraničí, v kolektivních knihách v oboru historiografie nebo v nízkonákladových specializovaných sbornících, a proto nejsou dobře dostupné. Tematicky zahrnují jak dějiny umění středověku, tak muzeologii, současné umění a texty metodologického či teoretického zaměření. Vybrané práce ukazují soustavnou snahu o inovaci způsobů přemýšlení a psaní o výtvarném umění. Každý text je opatřen krátkou autorskou ediční poznámkou, která upozorňuje na případné drobné změny v textu ve srovnání s původním vydáním, a na důležité práce, které k danému tématu vyšly následně. Grafika Adam Uchytil.
……………………………………………
Prof. PhDr. Milena Bartlová, CSc. přednáší dějiny umění a muzeologii na UMPRUM a je členkou Katedry teorie a dějin umění. V roce 2013 obdržela Cenu F. X. Šaldy za knihu Skutečná přítomnost: středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Je autorkou výboru komentářů Obrazy a události 2010–2012 (UMPRUM 2012), knihy o umění doby husitské Pravda zvítězila: výtvarné umění a husitství 1380–1490 a spoluautorkou a editorkou katalogu Budování státu (UMPRUM 2015) a Co bylo Československo? (UMPRUM 2017). Publikuje v českých i zahraničních vědeckých časopisech a sbornících; píše kritiku a kulturně-politickou publicistiku pro Art+Antiques, A2, Artalk.cz.

  

Jan Kratochvil (ed.)
Adéla Matasová: Nevratný posun
Dlouholeté pedagogické působení Adély Matasové na UMPRUM a dalších uměleckých školách položilo základ novomediální a intermediální praxe v lokálním uměleckém kontextu. Matasová zahájila svoji pedagogickou praxi na UMPRUM hned v polistopadových změnách školy a setrvala až do roku 2003 jako vedoucí Ateliéru prostorové tvorby a alternativních technik. Její osobitá vize formovala řadu výrazných osobností českého umění napříč několika generacemi. Cyklus souborných výstav prací studentů je tak formou zhodnocení jejího působení a vlivů, které v průběhu své činnosti rozšířila, stejně tak je vizí směřování současného českého umění. Výstup ve formě tištěného katalogu nabízí další, krátkodobost výstavy přesahující komentář vyslovený samotnou Matasovou, předními teoretiky českého umění i jejími bývalými studenty. Nabízí historizaci dosud pramálo zmapovaného období nedávné historie vývoje současných uměleckých tendencí a jejich budoucího rozvoje. Grafika Tomáš Moravec.
……………………………………………
Mgr. Jan Kratochvil vystudoval estetiku na Filozofické fakultě MU v Brně, poté teorii umění na UMPRUM. Věnuje se kurátorství a umělecké kritice. Pravidelně spolupracuje s Artalk.cz a A2. V loňském roce se podílel na projektu Moving Image v Národní galerii, kde se zaměřil na současný film, video a další podoby „pohyblivého obrazu“ v současném světovém umění. 

 

Sylva Petrová
České sklo / Czech Glass
Publikace je 2. rozšířeným a revidovaným vydáním z roku 2001, jehož podstatná část byla zničena při povodních a mezi odbornou i laickou veřejnost se dostala pouze sporadicky. Prioritně se publikace věnuje vývoji výtvarných forem části české sklářské produkce, která bývá nazývána autorským sklem (skleněnou plastikou a tvorbou objektů) nebo také individuálním designem. Analyzuje specifickou sklářskou disciplínu, která svým časným zrodem, šíří a uměleckými výsledky předběhla vývoj ve světě o řadu let, a je proto stále vysoce aktuální. Kniha dokumentuje a analyzuje zrod fenoménu českého autorského skla po roce 1945 v kontextu dobových souvislostí, ale také sumarizuje důležité milníky českého skla před 2. světovou válkou, které pozdější vývojovou etapu předznamenaly. Jde o jedinou odbornou publikaci svého druhu, pojatou do značné míry encyklopedicky, vybavenou proto i rozsáhlým dokumentačním materiálem. Kromě vlastních textů obsahuje 360 barevných fotografií nejvýznamnějších dobových děl více než stosedmdesáti českých sklářů, jejich životopisy, portréty a bibliografické údaje. Grafika Rostislav Vaněk.
……………………………………………
Prof. PhDr. Sylva Petrová, Ph.D. je mezinárodně uznávaná kurátorka, vědecká pracovnice, publicistka a vysokoškolská pedagožka, znalkyně soudobého uměleckého skla. Je emeritní profesorkou Univerzity v Sunderlandu ve Velké Británii, kde do roku 2012 zároveň zastávala funkci ředitelky Institutu pro mezinárodní výzkum skla (IIRG). Během své praxe v oboru napsala osm samostatných knih a publikovala více než sto článků v odborných periodikách.

  

Juraj Horváth, Michaela Kukovičová (eds.)
Vzorky aneb Kniha o knihách
Kniha mapuje historii vydávání tiskovin, které vznikly na půdě Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM, autorské knihy, komiksy, ziny, ilustrované texty, experimentální zlomky a noviny, individuální i kolektivní projekty. Jde o podstatné ukázky z nedávných dějin, kdy se kniha i samotné publikování změnily. Ukazuje, proč tomu tak je a jak tento vývoj probíhal. Archiv doplňují aktuální rozhovory s absolventy ateliéru a jejich biografie, nechybí ani ukázky z autorské tvorby. Grafika Jan Čumlivski, Juraj Horváth.
……………………………………………
Doc. MgA. Juraj Horváth je vedoucím Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM (od roku 2003). Věnuje se kresbě, grafice, grafickému designu, ilustraci a vydávání knih pro děti a mládež v svém nakladatelství Baobab. Stojí za pouličním projektem POPROSVET. Od roku 2000 je autorem vizuálního stylu MFDF Ji.hlava. Ilustroval a graficky upravil desítky knih. Mnohokrát získal ocenění Nejkrásnější česká kniha. Za knihu Příběhy z Parní lázně získal v roce 2001 na knižním veletrhu v Lipsku cenu Nejkrásnější kniha světa.
……………………………………………
MgA. Michaela Kukovičová je odbornou asistentkou Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM. Věnuje se knižní a časopisecké ilustraci, animaci i režii videoklipů a krátkých filmů. Vede dětské výtvarné dílny. Spolupracuje s grafickým studiem ReDesign. Její práce znovuoživují poetistický i pop-artový způsob zacházení s nalezeným materiálem, přitom jsou hravé a často překvapivé. Za knihu To je Praha obdržela Čestné uznání na prestižním festivalu Bologna Children’s Book Fair.  

 

Helena Jarošová
Jak rozumět odívání a módě. Kapitoly o dějinách a teoriích oděvu a módy
Tato knížka hodlá mimochodem uvést na pravou míru značně rozšířený názor, jenž ztotožňuje oděv s módou a módu s oděvem. V dosavadních knižních titulech dlouhodobě převažuje přístup zaměřený na popis vizuálních znaků oděvních mód a posloupnost jejich změn. Tato fakta selektivně doložená ilustracemi budou v knize též uplatněna. Sledovaná problematika se zaměří jak na obecně evropskou – a z ní hlavně francouzskou – oblast, tak i na českou situaci. Cílem zamýšlené publikace je především osvětlit jak sociálně, psychologicky a esteticky významnou problematiku oděvu a odívání, tak i módu jako na jedné straně relativně autonomní instituci a na druhé straně fenomén rázu sociálního, ekonomického a uměleckého. Historické přístupy budou v některých kapitolách nabývat na samostatnosti (Česká móda po roce 1918), především však v celku knihy i v jednotlivých kapitolách se bude historie prolínat s otázkami teoretickými. Objeví se sondy do středověké a aristokratické módy období před Francouzskou revolucí 1789, následujícího 19. století, v němž zrod modernity přidal módě na významu a vážnosti. Převažovat bude 20. století, chybět nebudou ani výhledy do budoucnosti a kritika módy. Knížka slibuje stát se vhodnou příručkou pro obory odívání a módy, textilu, divadelního a filmového kostýmu, zaujme humanitně zaměřené studenty a vědce, žurnalisty a v neposlední řadě i širokou veřejnost uživatelů oděvu. Grafika Nikola Klímová.
……………………………………………
PhDr. Helena Jarošová, Ph.D. vyučuje na UMPRUM sociologické, psychologické a filozofické teorie fenoménu módy a dějiny evropského kostýmu a módy 17.–20. století. Je autorkou knížky Filozofie těla (UMPRUM 2013; 2. doplněné a revidované vydání 2017). Působí též na Katedře estetiky FF UK.