Michal Vaníček kurátorem expozice Ópera v Miláně
Vytvořeno: 8. 9. 2021 od Katedra teorie a dějin umění

 Michal Vaníček kurátorem expozice Oldricha Voyty v Miláně

 
6. - 9. 9. 2021
České centrum Milano, Via Giovanni Battista Morgagni, 20, Milano, Itálie

 

 Michal Vaníček, doktorand Katedry teorie a dějin umění a zároveň metodik na Katedře užitého umění, působí také jako kurátor mnohých výstavních projektů. Jeho nejnovějším počinem je kurátorské zpracování prezentace obuvi „Ópera“ designéra a bývalého tanečníka Oldricha Voyty.

 Oldrich Voyta se na Milano Design Week, v prostorách Českého centra Milano, prezentoval se svou kolekcí módní obuvi na podpatku s biomechanicky vhodnou podporou chodidla z up-cyklovaných materiálů od firmy Polstrin.

 Výstavu doplňují fotografie z prostředí Národního divadla v Praze. Toto místo stojí za inspirací kolekce „Ópera", která vychází z atmosféry divadelního prostředí a efemérností baletu.

Klapavý zvuk podpatků sestupujících po mramorovém schodišti divadelního domu. Krok za krokem v rytmu pizzicata se kolekce obuvi pojmenovaná Ópera inspirovaná pomíjivým životem baletu dostává do Českého centra v Miláně. Oldrich Voyta, designér, který původně vystudoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, došel k inspiraci ze své minulosti, k tanci a divadlu, se kterými je spojen dodnes. Jako bývalý tanečník si Oldrich uvědomil potřebu pečovat o své nohy, držet je v luxusu. Nohy jsou nástrojem těla tanečníka. Je třeba si jich vážit a starat se o ně. Tato autorská kolekce představuje estetiku romantismu baletních představení, křehkost divadelního espritu, která byla fotograficky zachycena v Národním divadle v Praze. Přesto je tvar boty specificky transformován. Šířka obuvi se zvětšuje v prstové části a podélná klenba se zvedá s biomechanicky vhodnou podporou. 100% svrchního materiálu je up-cyklováno ve spolupráci s českou čalounickou společností Polstrin. Aby měl Oldrich šanci přinést určitou změnu v obuvnictví v České republice, pracuje jako vedoucí vědecký pracovník Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, kde v Centru pro výzkum obouvání byla celá kolekce ručně ušitá a připravená pro dnešní výstavu.
Rukopisem Oldrichovi práce je propojení umění a designu. Funkčnost a vhodná volba tzv. cruelty-free materiálů, které jsou nejen potěchou pro oči, ale přináší i pocit pohodlí nositeli a zároveň maximalizují pro-environmentální cesty výroby.

Text: Michal Vaníček