Tereza Zelenková: The Essential Solitude
Vytvořeno: 13. 2. 2019 od Katedra teorie a dějin umění

Tereza Zelenková: The Essential Solitude

 

Vernisáž - 21/2/2019 19h v H2 UMPRUM

Výstava - 22/2- 14/3/2019

 

Výstava několikanásobně oceněné fotografky Terezy Zelenkové představí v galerii H2 na UMPRUM její poslední cyklus The Essential Solitude v site specific instalaci. Série se vrací k zapomenutému období fin de siécle a k fotografické estetice konce 19. století. Černobílé výjevy působí jako pozůstatky spiritistických seancí, jejichž účastníci narychlo opustili starobylé, prachem pokryté pokoje a nechali médium na pospas tajemným silám ze světa na druhé straně. Snímky odkazují k symbolismu a dekadenci, a mezi další východiska autorky patří bezpochyby i literatura, spojená s těmito uměleckými směry.

 

 “Literature connected since romanticism with the decadence of religion in that it tends to lay a discreet claim to the heritage of religion, is not so much cognate with the content of religion as it is with the content of mysticism which, incidentally, is an almost asocial aspect of religion. Similarly mysticism is closer to the truth than I can possibly say. By mysticism I do not mean those systems of thought on which this vague name is conferred. I refer, rather, to the ‘mystical experience’, to those ‘mystical states’ experienced in solitude. In these states we can see a different truth to that which is concerned with the perception of objects, or indeed of the subject, connected, as it is, with the intellectual consequences of perception. But this is not a formal truth. Coherent discussion cannot account for it. It would be incommunicable if we could not approach it in two ways: through poetry and through the description of those conditions by which one arrives at these states.”

 

- Georges Bataille, Literature and Evil

 

Tereza Zelenková (narozena 1985 v České Republice) pracuje zejména s černobílou analogovou fotografií. Její umělecká praxe čerpá z mysticismu, který vnímá jak v rámci abstraktních úvah o smrti a posvátném, tak z hlediska dokumentace konkrétních míst spjatých s lokálními mytologiemi nebo mysteriózními historickými událostmi. Mezi její hlavní inspirační zdroje patří literatura a filozofie, ale také náhoda, intuice a asociace jako základní pracovní metody. Žije a pracuje v Praze a v Londýně.

Vystudovala fotografii na University of Westminster a v roce 2012 ukončila magisterské studium na Royal College of Art. Byla mezi finalisty ING Unseen Talent Award (2016) a mimo jiné je držitelkou ceny Jerwood Photoworks Award (2015) a ceny 1000 Words Magazine (2012). Její knihu Supreme Vice vydalo nakladatelství Mörel Books (2011), několik dalších knih pak vydala vlastním nákladem. V posledních letech samostatně vystavovala v Ravestijn Gallery v Amsterdamu (2018), Foam Museum v Amsterdamu (2018), a v NoD Galerii v Praze (2017).  Její práce byly dále v Silver Eye Photography Center v Pittsburgu (2019), Whitechapel Gallery v Londýně (2017), Webber Represents Gallery v Londýně (2017), Copeland Gallery v Londýně (2017), Open Eye Gallery v Liverpoolu (2016), Belfast Exposed (2016) a Jerwood Space v Londýně (2015), Le Bal v Paříži (2015) a v Musée de l’Élysée v Lausanne (2015). Její díla se nachází ve sbírkách V&A Museum, Foam Museum, Musée de l’Élysée, Saatchi Gallery a Fotomuseum Winterthur.