Anna Jožová a David Ramdan vytvořili dárek k uvedení časopisu E15 - Elita byznysu
Vytvořeno: 18. 12. 2018 od Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Anna Jožová z Ateliéru skla ve spolupráci s Davidem Ramdanem z Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM vytvořili speciální dárek k uvedení nového časopisu E15 premium - Elita byznysu, které probíhalo při zahájení světových parkurových závodů Global Champions Prague Play Off v polovině prosince 2018 v O2 Areně.

Práce vznikla na základě interní ateliérové soutěže, kterou vyhlásili designéři a vedouvcí Ateliérů skla a keramiky a porcelánu Rony Plesl a Maxim Velčovský. Vítězný návrh má podobu skleněné dózy s dekorem ledovaného skla a jeho autorkou je Anna Jožová. Na vytvoření porcelánového víčka dózy s koníčkem s ní spolupracoval David Ramdan. Vznikla tak limitovaná kolekce 63 kusů, která se realizovala ve sklárnách Rückl.

 

“Luxusní autorský design, čistá kombinace olovnatého křišťálu a porcelánu.” Touto větou lze obecně shrnout podobu připravovaného projektu. Nespoléhejme se však pouze na tento stručný popis a zavítejme postupně do dějišť hlubšího obsahu. 

Dóza zachycuje symbiotický vztah koně a jezdce při parkuru a má za úkol stát se hmotnou vzpomínkou na zážitky z jezdeckého okruhu. Estetický tvar doplňuje soška houpacího koně, který je skromným symbolem přesnosti – klíčové vlastnosti v této náročné disciplíně.  

Pobavilo mě, že do tohoto projektu nebude vepsána pouze spolupráce jezdce a koně, ale i spolupráce dvou ateliérů - Ateliéru skla a Ateliéru keramiky.

 Pro úplnost letmo popíši technické pozadí mé práce. Dóza projde řadou úprav (chlazení, zabrušování, pískování…) a posléze získá technikou ledování klihem svébytný dekor. Tato metoda byla objevena a hojně používána na přelomu 19. a 20. století. V té době se takto zpracovávala tabulová skla, která zdobila okna secesních budov. Sama jsem s touto technikou dříve experimentovala, při svých tvůrčích pokusech jsem se však vzdálila od plochého skla a přešla k oblým tvarům. Tyto experimentální cesty plánuji využít i při výrobě dóz a vdechnout jim tak prvek náhody, který bude z každého vyrobeného kusu činit originál.

 

 

 

Použita část textu Anny Jožové a Petra Poláka