The "ARTSurvival" sympozium
6. - 8. 11. 2019
v prostorách Pražských institucí UMPRUM, Centra pro současné umění Praha, Národní galerie a AVU
S myšlenkou SURVIVALu zahájilo muzeum CAM Casoria v Neapoli. V roce 2018 proběhl již třetí ročník. Významnou částí této akce se v průběhu let stala i její diskusní platforma. Pražský ARTSURVIVAL 2019 pokračuje v této „tradici“ formou třídenního mezinárodního diskusního sympozia. Sympozium v anglickém jazyce pořádá Katedra volných umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Organizace se ujal Milan Salák. Externě přizvaným kurátorem je Chris Herdel. Cílem akce je otevřít "ekumenický" dialog mezi atomizovanými skupinami představitelů současného umění v Evropě.
Skupin zájemců o to, co se dá nazvat současné umění je relativně velké množství. Příslušníků každé z těchto skupin je ale relativně málo. Provoz a produkce výtvarného umění zdánlivě nevyžaduje velký početní nepoměr mezi skupinou tvůrců a jejich publikem. V historickém kontextu umělec nepotřeboval více diváků, než toho, který si jeho dílo koupil. V aktuální situaci to stále platí, ačkoliv stále častější analogií uvedeného historického vztahu "tvůrce-zákazník" je situace, kdy současnému umělci stačí finanční ocenění ve formě institucí přiděleného grantu. (Samozřejmě, že v obou příkladech je ekonomický vztah mezi umělcem a tím, kdo ho zaplatí, sekundární. Poučeni dějinami umění a kultury víme, že pro společnost je zásadním výsledkem tohoto vztahu dílo samo, jenže je také pravdou, že ekonomické a sociálně-politické podmínky, za kterých umění v daném období vzniká, má zásadní vliv na jeho kvalitu).
Různé typy umělců a výtvarných teoretiků, se mají možnost obracet na nejrůznější typy institucí a zajistit si tak v relativně spravedlivé soutěži základní životní prostředky. Důležitou součástí tohoto procesu je odborné posuzování relevance nároku na podporu. Odborné posouzení je možné pouze s využitím odborníků - a ti se generují z prostředí tvůrců (včetně těch, kteří tvoří pouze intelektuálně -tedy teoretiků). Nároky a potřeby širší netvůrčí kulturní veřejnosti nejsou ve svrchu uvedeném systému příliš reflektovány a není se tedy co divit, že její pozornost se obrací jinam. V demokratickém pojetí se smysl kulturní podpory ztrácí a stále větší množství zainteresovaných si to uvědomuje. Jejich parciální zájmy jsou ale často protichůdné. Symposium ArtSurvival je nabídkou k setkání u "kulatého stolu".
I když je zřejmé, že zájmy, chutě a přístupy ve specifických oblastech umění (včetně zájmu o historii jeho historie) se v uměleckém světě liší, je faktem, že většina kreativních umělců a teoretiků v Evropě se cítí společensky i finančně nedoceněná. Jsme přesvědčeni, že právě vzájemné povědomí a pochopení specifických problémů nejrůznějších aktérů provozu výtvarného umění pomůže sjednotit tlak na odpovídající demokratické instituce tak, aby věnovaly výtvarnému umění větší péči.
Třídenní sympozium proběhne 6. - 8. 11. 2019 v prostorách Pražských institucí UMPRUM, Centra pro současné umění Praha, Národní galerie a AVU
Odborníci z nejrůznějších oblastí výtvarné kultury a jejího provozu přednesou jejich příspěvky a následně nad jejich podněty povedou diskusi.
Výběr přednášejících a témat jejich příspěvků proběhl se záměrem prezentovat rozdílné pozice, ze kterých jsou nároky na udržení a zlepšení situace v evropské výtvarné kultuře.
Diskusními tématy se tak má stát:
- aktuální role státních kulturních institucí a podmínky jejich fungování.
- změna role současného umělce, generovaná sociálně-politickými a klimatickými změnami.
- fatální oddělení sfér "současného akademického umění" a zájmů diváka vizuálního umění
- systém výuky současného umění na vysokých uměleckých školách
- způsoby možného měření výsledků umělecké praxe a jejich využitelnost
- relevance nároků na udržení výuky tradičních zobrazivých disciplín
Projekt je podpořen v rámci AGS VŠUP