MAROSBARAN - KOYAANISQATSI 2016
Hlavním inspiračním japonské kolekce nadějného studenta Ateliéru designu oděvu a obuvi Maroše Barana byl animovaný film „Big Hero 6“ (Walt Disney Animation Studios, 2014) a konkrétně fiktivní metropole San Fransokyo, která vznikla syntézou San Francisca a Tokia. Město propojuje obě kultury a vytváří hybridní vizuální vjem, který je založený na kontrastu obou civilizací.
Na stejném principu vnáší nyní Baran hybridní estetiku do své klauzurní kolekce – k propojení východní a západní kultury dochází na základě siluety, volby materiálů i detailů krejčovského zpracování. Do východní siluety vnáší Baran prvky západu a obráceně, čímž vzniká linie, která je velmi obtížně geograficky zařaditelná, jelikož nezřídka obsahuje protichůdné oděvní prvky. Podnětem ke kolekci byl Baranův osobní pohled na globalizaci a rovněž studijní cesty do Tokia a New Yorku, kterých se zúčastnil celý ateliér.
Klíčovými pojmy kolekce jsou slova „paradox“ a „parazitismus“. Východní oděvní prvky jako by parazitovaly na oděvu západní kultury (a naopak) a vytvářejí zvláštní kulturní paradox, často chaos až střet kultur. Paradox se promítá i do práce se střihem, kdy Baran pracuje s odkloněním atypických diagonál, západní střihy přetváří do atypických tvarů, které paradoxně po sešití vytvářejí klasický západní vzhled.
Kolekce zahrnuje tradiční japonské kusy oděvu jako kimono, tradiční japonská skládaná kalhotová suknice hakama a návleky na nohy kyahan a současně jejich hybridní verze, které vznikly aplikací západních technologií, typů zpracování a západním redesignem japonských kanonických looků. Naopak západní kusy oděvu a jejich části jsou vsazené do velkých ploch látek typických pro východní oděv.
Opakujícím se prvkem v kolekci je Baranova autorská vesta “Dráčik”, která je technologicky na pomezí 2D a 3D oděvu, čímž přirozeně ztělesňuje paradox a princip kontrastu východu a západu.
Kolekce sestávající z 15 looků je pánská a kromě oděvů nabídne rovněž i moderní redesign tradiční japonské obuvi „jika tabi“ a japonských dřevěných sandálů. Baran představí 5 looků.
Kolekce vznikla v rámci klauzurní práce Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM na téma Japonsko klidná síla a bude premiérově představena na veřejné přehlídce 7. 6. 2016 v 19:00 v Paláci Kinských (Staroměstské náměstí 12) a poté k vidění v rámci výstavy diplomových prací v galerii Kvalitář (Senovážne náměstí 17). V únoru 2017 bude kolekce prezentována v rámci přehlídky Ateliéru designu oděvu a obuvi na Bunka Fashion Graduate University Fashion Week v Tokiu.