Japonsko klidná síla na Mercedes-Benz Prague Fashion Week
Vytvořeno: 26. 8. 2016 od Ateliér designu oděvu a obuvi

Nejnovější kolekce Ateliéru designu oděvu a obuvi  Japonsko klidná síla se představí na módní přehlídce v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Akce proběhne v pondělí 5. září v 15 hodin v zásobovacích garážích Kotva (Revoluční 655/1, Praha 1).

 

 

Japonsko očima studentů Ateliéru designu oděvu a obuvi pražské UMPRUM

 

Starost s tím, kde brát inspiraci na nové módní kolekce studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi pod vedením Liběny Rochové mít nemusí. Díky pozoruhodnému projektu Ikonická recyklace, který iniciovala přední rakouská módní teoretička módy Elizabeth Längle, se celý ateliér v minulém roce dostal na dvě podnětné studijní cesty do módních metropolí - do New Yorku a do Tokia.

 

V Tokiu, kde se ve spolupráci s Českým centrem uskutečnila přehlídka a výstava projektu Ikonická recyklace, práce ateliéru zaujaly profesorku Sanae Kosugi, děkanku věhlasné japonské módní školy Bunka Fashion Graduate University (BFGU vychovala velká jména japonské oděvního designu jako například Yohji Yamamoto, Kenzo Takada, Hiroko Koshino, Chisato Tsumori ad.) a ředitelku Bunka Fashion College. Profesorka Kosugi studenty ateliéru pozvala k účasti na prestižní a médii velmi sledovaný módní týden Bunka Fashion Graduate University Fashion Week (BFGU FW), který proběhne na začátku února 2017.

 

Právě tato nabídka inspirovala vedoucí ateliéru Liběnu Rochovou k japonskému tématu klauzurních prací. Konečné zadání „Japonsko klidná síla“ dává studentům možnost pracovat se zcela odlišným námětem než například loňský Modfolk, který hledal cestu k prolínání české lidové tradice s moderní estetikou.

 

„Pro vznik každé ucelené módní kolekce je zásadní teoretická příprava. Proto jsme v ateliéru uspořádali přednášky předních japanologů věnované náboženství, umění, literatuře a kultuře země vycházející slunce. Chtěla jsem, aby studenti získali vhled do japonské kultury a identity a kolekce tak byly osobitou reflexí studentů této fascinující a Evropanovi vzdálené kultury,“ říká Rochová.

 

Konkrétním zadáním klauzurní práce pak bylo vytvořit profesionální módní kolekci včetně názvu, loga a prezentačních materiálů jako jsou lookbooky, ceníky či tisková zpráva. „Kolekce musí být připravená do té míry, aby byla schopná obstát v reálném světě a jít třeba hned po obhajobě do prodeje,“ říká Rochová. „Tak se tomu v minulosti také stalo například s projektem Narnish Sáry Beránkové a Karolínky Karpíškové, kterou si na základě veřejné přehlídky klauzurních prací odebrala do prodeje pražská Debut Gallery,“ upřesňuje Rochová.

 

Někteří studenti se inspirovali konkrétními tvary japonské architektury a oděvů, ale nejzajímavější práce se od tématu Japonska odrazily z jiných stran. Michaelu Čapkovou zaujalo spojení rapu a buddhistických manter, kterému se věnují mniši Hoodie Monks. Tradičními japonskými bojovými sporty se inspirovala Kateřina Hynková: „Vybrala jsem si kendo a iaido, což je vlastně cesta meče. K tomu, abyste tato umění pochopili, je potřeba dělat obě dvě. Oděvní kolekce pak následuje cestu tréninku, kterou jsem si sama vyzkoušela, od studenta až po mistra.“