x7 na Mercedes-Benz Prague Fashion Week
Vytvořeno: 25. 8. 2016 od Katedra užitého umění

Ateliér módní tvorby UMPRUM pod vedením Pavla Ivančice v rámci aktuálního Mercedes-Benz Prague Fashion Week představí to nejlepší, co v něm za uplynulý rok vzniklo. V duchu filosofie ateliéru, který podporuje jedinečnost a individuální přístup ke studentům, se divákům představí 7 unikátních kolekcí od 7 mladých tvůrců.

 

Přehlídka se koná v pondělí 5. září v 15 hodin v prostorách zásobovacích garáží Kotva (Revoluční 655/1, Praha 1)

 

 

Autoři zohledňují kritický aspekt módy a využívají její schopnost vyjádřit pomocí oděvu postoj nositele vůči svému okolí. Reagují na kulturní a společenské fenomény, často reflektují své zkušenosti a vnější vjemy, předkládají svěží pohled na svět. Jejich inspirační zdroje jsou takřka neomezené: od minulosti až po dalekou budoucnost.

Své práce představí stávající studentky Mia Jadrná a Vendula Niklová. Naposledy jako součást Ateliéru módní tvorby své diplomové kolekce prezentuje trojice čerstvých absolventů Filip Hieke, Tereza Rosalie Kladošová a Tereza Ledvinová. Součástí kolektivní prezentace jsou také práce Eloïse Froehly a Zsuzsi Gspann, které vznikly v rámci stáže v Ateliéru módní tvorby.

 

 

Mia Jadrná v rámci své kolekce heslem „zemřeš na styl“ stanovuje diagnózu osobě, pro kterou je snaha být připraven při každé příležitosti na každou situaci drogou. Její kolekce je hravým kompromisem, jak pomocí špetky ironie a hry se střihem ulevit od napětí člověku, který si s sebou bere dokonalost dokonce i do postele.

Kolekce Venduly Niklové, inspirována estetikou Miami 80. let a její efemérní a neopakovatelnou atmosférou. Demonstruje přirozenou eleganci, jakožto nahodilou kombinaci různých faktorů za přidání kapky ironického nadhledu. Dívčí energie, slunce, bazénová párty a především lehká hlava se odrážejí také v inovativním materiálu, který autorka pro tuto konkrétní kolekci vytvořila.

Eloïse Froehly pracuje s citlivým fenoménem homeless, kdy osobou bez domova vidí jako nepředvídatelný a nedbalý zdroj inspirace. Jeho oblečení je možná sešlé a špinavé, přesto v sobě nese kouzlo, které evokuje specifický druh stylu. Za vše mluví nedávný případ bezdomovce z čínského města Ningbo, jehož styl inspiroval řadu kolekcí předních módních návrhářů.

Navzdory tomu, že práce Zsuzsi Gspann reagují na závažný fenomén cenzury, výsledná kolekce je velice jemná, ženská a subtilní. Pomocí rafinovaných střihů ve spojení s transparentními materiály vznikly kusy (ne)oděvu, relativizující koncept exponování ženského těla jakožto objektu touhy. Oděv je vnímán jako prostředí, které tělo obklopuje a podporuje jeho přirozené kvality.

Stěžejní myšlenkou pánské kolekce Filipa Hiekeho je spojení oděvu a produktového designu. Padesátá léta, z jejichž estetiky autor vychází, byla zlatou érou designu, s ním spojenou masovou produkcí a následnou typizací. Produkty v rámci kolekce Diplotown s oděvem doslova splývají, stávají se součástí samotného střihu. Autor zachází do krajností, když jeho modely balancují mezi oděvem a produktem.

Pletenina, intenzivní barvy, hravá ironie a oversize střihy charakterizují již po dobu několika sezón tvorbu Terezy Rosalie Kladošové. Svou měkkostí oděvy evokují v nositeli teplo a pohodlí interiéru, užitím plastických detailů a výrazné barevnosti, svět ve světě v očích diváka. Tradici evokující pletenina a motiv květiny se mísí s artificiálním materiálem a formou. Oděv, který může být bezpečným interiérem a zároveň také výstředním exteriérem, nositeli umožňuje být pozorován, nebo nebát se sám pozorovat.

Kolekci oděvů Terezy Ledvinové můžeme s lehkostí nazvat kinetickou esejí na téma vztahu těla a oděvu. V rámci své práce autorka zkoumá vztah oděvu a těla, jejich vzájemnou interakci a doplňování se. Oděv ovlivňuje držení těla a naopak, tělo tvoří oporu a vyplňuje tvar šatů. Výběr oblečení dokáže určit naše psychické rozpoložení v daný den, oděvem naplňujeme ideál sebe samých. Stěžejním pojmem pro tuto kolekci je gesto jako individuální projev lidského těla.

 

Každá kolekce je osobitá a jedinečná. Návrháři se zaměřují na specifickou osobnost nositele, jednotlivé kolekce mají svou vlastní neopakovatelnou atmosféru. Za prvek, který práce všech 7 autorů spojuje můžeme určit unitas multiplex, jednotu v mnohosti … x7.