FashionTex projekt a výuka digitální módy na UMPRUM
INTERVIEW s hlavní lektorkou výuky předmětu Digitálni vizualizace Kateřinou Škarabelovou

FashionTex projekt a výuka digitální módy na UMPRUM
INTERVIEW s hlavní lektorkou výuky předmětu Digitálni vizualizace Kateřinou Škarabelovou
Co je cílem předmětu?
Cílem zimního semestru je poskytnout studentům základní znalosti práce se softwarem, aby byli schopni samostatně vytvářet, šít a simulovat oděvy a finálně je vyrenderovat bez dalšího vedení. Letní semestr se zaměřuje na pokročilé znalosti v oblasti animace a částečně tvorby doplňků. Zároveň se zohledňujeme individuální potřeby studentů podle jejich specializace.
Jaké dovednosti nebo přístupy v myšlení předmět rozvíjí?
Prioritou je, aby se studenti naučili software využívat samostatně při jednotlivých úkolech v rámci svých projektů. Díky získaným znalostem by měli být schopni sami promyslet a posoudit, ve které části návrhového procesu pro ně digitální móda představuje efektivní nástroj.
Jak studentstvo vnímá výuku v oblasti digitální módy?
Ve výuce studentstvo přicházelo s více otázkami zaměřenými na rozvoj vlastních projektů. V předchozím semestru totiž pochopili základní oblasti využití digitální módy. Většina z těch, kteří digitální módu do svých projektů zahrnuli, ji využila zejména při návrhu a prototypování.
Jak hodnotíte výuku předmětu v tomto roce – z metodického nebo organizačního hlediska?
Protože se tento formát (1× týdně po dobu 1,5 hodiny) učil poprvé, připravujeme pro příští rok určité úpravy a vylepšení – učební plán bude přizpůsoben kratším zadáním a většinu témat budeme ověřovat prostřednictvím domácích úkolů. Letos jsme probírali témata hlouběji, příště je rozdělíme na menší části a více je propojíme s domácími úkoly.
Jaké byly největší výzvy v rámci výuky?
Délka a frekvence předmětu byly problematické – často jsme se museli vracet k tématům z předchozích hodin. Proto bychom rádi bychom zkusili formát doplnit o domácí úkoly, které mohou získávání dovednosti softwaru prohloubit.
Jak dobře funguje ve výuce digitální módy přenos teorie do praxe?
V této oblasti máme ještě co zlepšovat – ne všichni studenti digitální módu ve svých projektech uplatnili, ale těm, kteří ano, pomohla výrazně kreativněji uchopit fázi prototypování a zároveň se méně obávali experimentování.
Zaznamenali jste u studentů výrazné posuny v učení?
Ano, někteří studenti pracovali i na úkolech mimo zadání – sledovali různé tutoriály na internetu, které jim pomohly jejich návrhy dále rozvíjet.
Kateřina Škarabelová
Vystudovala bakalářský obor Fashion design na škole VIA University College v Dánsku (2017). V rámci studia absolvovala stáž ve studiu Matthew Miller London (2017). Po studiích pracovala jako assisting designer and sampling executive pro slovenskou značku NEHERA (2018-2020). Po návratu do Prahy se začala věnovat 3D vizualizacím oděvu, což vedlo k založení studia püree (2022 - doposud). Studio poskytuje značkám 3D prototypování kolekcí, vizualizace oděvu a v neposlední řadě organizuje intenzivní kurzy digitálního navrhování pro veřejnost. Od roku 2024 pracuje na střihovém vývoji oděvů s pomocí 3D pro českou outdoorovou značku.