Individuální, kolektivní. Topografie Ateliéru textilní tvorby

4. 6. – 19. 7. 2025 
vernisáž: 10. 6. od 18 hodin

Galerie UM, UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1

Výstava Individuální, kolektivní zachycuje fragment historie Ateliéru textilní tvorby UMPRUM, monumentální tapiserii kolektivně tkanou studujícími školy – generací výtvarnic a výtvarníků, která ovlivnila podobu československého textilního umění druhé poloviny 20. století. Instalace v původním prostoru ateliéru – dnešní Galerii UM – zpřítomňuje tvůrčí atmosféru a přibližuje charakter ateliérových úkolů propojujících tradiční techniky s experimentem.

Individuální, kolektivní. Topografie Ateliéru textilní tvorby

Výstavu Individuální, kolektivní. Topografie Ateliéru textilní tvorby inicioval objev fragmentů historie ateliéru ze čtyřicátých až šedesátých let, dochovaných na UMPRUM, které zachycují unikátní střípky dějin tuzemského textilního výtvarnictví a uměleckoprůmyslového školství. Nemalou část archivních materiálů tvoří fotografická alba pečlivě dokumentující činnost ateliéru od počátku působení Antonína Kybala, který na školu nastoupil v roce 1945. Pod jeho vedením se studující zabývali řadou úkolů pokrývajících škálu možností textilní tvorby, do níž patřilo tkaní drobnějších i rozměrných tapiserií pod Kybalovým heslem „tapiserie se nenavrhuje, tapiserie se tká“.

Významným příkladem takové práce, která však překračuje obvyklé parametry školního zadání, je monumentální tapiserie Přírodní bohatství Československé socialistické republiky z přelomu let 1966 a 1967. Mapování její historie umožnily dokumentační fotografie z ateliérových alb odkrývající okolnosti a proces vzniku gobelínu. Na rozdíl od individuálních úkolů ateliéru vypovídá o kolektivním charakteru práce prosazované při vzniku velkoformátových realizací, jež byly zamýšleny pro reprezentační účely. Tapiserie s motivem zvířat a vegetace měla být podle autentických vzpomínek absolventek a absolventů určena do Kanceláře prezidenta republiky na Pražském hradě. Navazovala svou koncepcí na předchozí monumentální kolektivní gobelín Československé hrady a zámky, městské a přírodní rezervace z let 1957–1958, který byl realizován pro národní expozici na Světové výstavě EXPO 58 v Bruselu. Siluety historických staveb v jasných tónech na první kolektivně tkané tapiserii zde nahradili zástupci zvěře a rostlinstva v potlačené barevnosti.

Co je na této tapiserii unikátní, je její promyšlený koncept. Ke tkaní výtvarníci a výtvarnice využili pouze přírodní barevnosti ovčí vlny – pracovali tedy od nejtmavší černé přes šedé a hnědé tóny až po režnou a nejsvětlejší bílou. Vlna přitom pravděpodobně pocházela z československých chovů. Takový záměrný proces spojený s udržitelností a lokálními zdroji spolu s rovinou kolektivní tvůrčí práce zcela rezonuje v současném světě naplněném environmentálními obavami i hledáním východisek v podobě ekologicky šetrného způsobu života, komunitní formy existence či inklinace k ruční řemeslné práci. Volbu motivu ze světa přírody lze tak v této perspektivě číst daleko diferencovaněji než pouze jako rozhodnutí vstříc účelům státní reprezentace.

Vedle fascinujících detailů z procesu tkaní odhalují fotografie charakter a atmosféru tehdejšího Ateliéru textilní tvorby, který se nacházel v prostoru dnešní Galerie UM. Vystavení tapiserie v místě jejího vzniku je spolu s architektonickou reinterpretací interiéru ateliéru symbolickou připomínkou historie a významu tohoto výukového pracoviště.

Výstava bude v Galerii UM otevřena až do 19. července 2025.
Vstup na výstavu je zdarma. 

Kurátorky: Veronika Soukupová, Markéta Vinglerová