Milena Bartlová a kol.
Dějiny umění jsou uměním
Život, dílo a působení Václava Viléma Štecha
ISBN 978-80-88622-27-7
Cena: 550 Kč
Počet stran: 308
Formát: 130 x 195 mm
Vazba: V8
Publikaci můžete zakoupit ve školní Galerii UM nebo zde: https://www.umprum.cz/cs/web/pro-verejnost/nakladatelstvi/obchod-a-distribuce.
Kolektivní monografie Dějiny umění jsou uměním, kterou k vydání připravila prof. Milena Bartlová, poprvé představuje Václava Viléma Štecha (1885–1974), významnou osobnost českých dějin umění 20. století. Komplexní pohled na jeho aktivity a přínos vytváří zcela jiný obraz originálního historika a teoretika umění, než je vzpomínka na starého muže, který byl koncem šedesátých let prvním a velmi úspěšným českým „televizním kunsthistorikem“ a v letech 1920–1930 pedagogem UMPRUM. Kniha je součástí připomínky 140. výročí založení školy a zároveň i Štechova narození. Obsahuje příspěvky Mileny Bartlové, Hany Buddeus, Lady Hubatové-Vackové, Markéty Ježkové, Terezy Johanidesové, Tomáše Kličky, Jiřího Koukala, Lukáše Makkyho, Michaely Pejčochové, Evy Skopalové a Jitky Šosové. Grafika Jan Čumlivski.
Spojuje v sobě výborně školeného dějezpytce umění s instinktem duchaplného kritika a teoretika umění, přispěl Dr. V. V. Štech podstatně k prohloubení současného dějepisu umění českého a obohatil jej poznatky ceny trvalé.
[z Usnesení profesorského sboru AVU k žádosti o jmenování Štecha řádným profesorem, červen 1945]
Soubor studií zařazených do pečlivě připravené kolektivní monografie, která jako celek přináší množství nových, mimořádně podnětných a objasňujících pohledů na život, dílo a působení v novější době nikoli zapomenutého jako spíše ne zcela doceněného V. V. Štecha, představuje podle mého názoru zásadní, neopominutelné, faktograficky i metodologicky bezpečné východisko k dalšímu kritickému pochopení Štechova mnohostranného odkazu i jeho přínosu českým dějinám a teorii umění.
[z odborného posudku Lubomíra Slavíčka]
_____________________________________________________
Milena Bartlová je profesorkou dějin umění UMPRUM, kde se po předchozí medievistické práci začala více orientovat na moderní umění a jeho teorii. Je autorkou mnoha publikací, např. Co bylo Československo? (UMPRUM 2017), Retrospektiva (UMPRUM 2018), Dějiny českých dějiny umění 1945–1969 (UMPRUM 2020), Dějiny českých dějiny umění II. 1970–1990 (UMPRUM 2025). K vydání připravila výbor Baxandallových textů Inteligence obrazu a jazyk dějin umění (UMPRUM 2019). Píše také popularizační a kulturně-politickou publicistiku.