Volné umění I
Přestože každý ateliér Katedry volného umění disponuje vlastním zaměřením a dynamikou, danou zejména potřebami studujících a profesními specifiky vyučujících, nabízejí všechny ateliéry KVU prostor pro nejrůznější způsoby výtvarného vyjádření. Těžiště ateliéru Volného umění I spočívá zejména v instalaci, sochařství, performanci a ekologických a environmentálních tématech. Zajímá nás spoluutváření veřejného prostoru, kultivace infrastruktur, jejichž jsme součástí, a médium výstavy.
Ateliér chápeme jako společenství lidí se sdíleným zájmem o to, jak současné umění může spoluvytvářet, působit, zobrazovat, prožívat a představovat si svět. Sochařství, které bylo historicky spojeno s názvem našeho ateliéru a k němuž má doposud patrně většina studujících našeho ateliéru nejblíže, chápeme jako způsob, jak ve sdíleném prostoru provázaně a různými formami vyjadřovat naše přesvědčení, názory, návrhy, koncepce, empatie a emoce, které by mohly měnit stav věcí k lepšímu nejen pro lidi, ale i další druhy a více-než-lidské entity.
Přestože sochařství nechápeme zjednodušeně jako médium, podporujeme a nabízíme výuku sochařských technik a technologií, které znovu promýšlíme ve vztahu k etickým způsobům výroby, uhlíkové stopě, recyklaci a upcyklaci materiálů, environment friendly. Jejich znalost nám pak pomáhá zasahovat do dění, a to nejen prostřednictvím výstav a diskuzí, ale i jinými formáty jako jsou kampaně, demonstrace, koncerty, pečující aktivity, vysazování stromů, akce v krajině nebo veřejném prostoru, nové způsoby narace a další.
Uvedenému zaměření se snažíme přizpůsobit i samotnou výuku, jejíž nedílnou součástí jsou kolektivní i individuální potřeby a zájmy studujících. Každý člen nebo členka ateliéru má možnost se svobodně vyjádřit, ale usilujeme také o společnou výpověď a vyprávění. Se zájem pozorujeme, když se ateliér ubírá více angažovaným směrem a reaguje na problémy spojené s klimatickou krizí, migrací, suchem, stavem půdy, potravinovou suverenitou, ekologickým žalem, utrpením zvířat, porušováním lidských práv atp. Zároveň však klademe důraz na individuální východiska, přístupy a prožívání reality i jiných (virtuálních) světů. Sledujeme také paralelní praxe a aktivity z různých oborů, které ukazují možnosti rozšíření uměleckého vyjádření do jiných oblastí a hledá funkční průsečíky mezi nimi.
Dominik Lang studoval na pražské AVU sochařství, instalaci a nová média. Krátce intermédia na UMPRUM v Praze, Veřejný prostor na Cooper Union NY a Architekturu bez střechy s Ai Wei weiem v Salzburku. Před UMPRUM pracoval jako asistent zahraničních vyučujících na AVU, lektor Famu, asistent Ai Wei Weie ve Fake studiu nebo jako kurátor Galerie Jelení v CSU. V rámci tvůrčí praxe byl na residencích v Budapešti, ve Varšavě, Rotterdamu, ISCP NY, je stipendista Akademie der Künste v Berlíně a dalších. Samostatně vystavoval v Secession ve Vídni, MUMO Melbourne, Inhotim Bello horizonte, reprezentoval Českou republiku na Benátském bienále a další. V roce 2022 inicioval založení Centra pro umění a ekologii UMPRUM (Kafkárna).
Amálie Bulandrová absolvovala obory Divadelní věda a Dějiny umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a obor Teorie a dějiny umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Na zmíněných pracovištích aktuálně působí jako doktorandka (FF MU) a jako spoluvedoucí ateliéru Volného umění I (UMPRUM). Ve svém výzkumu se zabývá současnou scénografií a scénografičností, perfomativitou veřejného prostoru a teatralitou média instalace. Od roku 2022 se podílí na organizaci a dramaturgii prostoru Kafkárna / Centrum pro umění a ekologii UMPRUM, příležitostně také působí jako kurátorka a publicistka v oblasti výtvarného a divadelního umění.
Kateřina Žák Konvalinová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, kde studovala v letech 2014–2020 zejména v ateliéru Intermédia 3. Absolvovala také semestrální stáž na pražské DAMU (Katedra Alternativního a loutkového divadla, obor režie-dramaturgie) a půlroční stáž na Yogyakartském uměleckém institutu-Seni Institut Yogyakarta v Indonésii (obor tradičního tance). Její tvorbu lze charakterizovat jako autobiografickou fikci, založenou na osobní zkušenosti, prožitku a diletantském výzkumu mezilidských / mezidruhových procesů a vztahů ve smyslu osobní je politické. Zaměřuje se také na tzv. drobné životní revoluce (life changing experience: jako je zamilování, první LSD zážitek či badtrip, atd.), fyzické a psychické symptomy doby (bolest, úzkost, únava, deprese) a psychologicko-terapeutické nástroje jakožto trhliny, jimiž lze přehodnotit současný stav a zpochybnit status quo.
Tereza Jindrová je kurátorka současného umění, publicistka a kulturní manažerka. Studovala dějiny umění na pražské Filozofické fakultě a potom teorii umění a designu na UMPRUM. Začínala v Národní galerii, kde působila v lektorském oddělení Sbírky starého umění a následně ve sbírce Moderního a současného umění. Od ledna 2020 působila jako hlavní kurátorka v pražské Galerii MeetFactory, kde společně s kolegyní Evou Riebovou připravila novou dlouhodobou koncepci výstav. Na začátku roku 2025 se stala ředitelkou Ceny Jindřicha Chalupeckého, která oceňuje umělce do pětatřiceti let a pomáhá jim také s účinkováním na mezinárodní umělecké scéně.
SPOLUVEDOUCÍ ATELIÉRU
Mgr. et Mgr. Amálie Bulandrová
MgA. Kateřina Žák Konvalinová
doc. MgA. Dominik Lang
Mgr. Tereza Jindrová (vedoucí diplomových prací)
po předchozí e-mailové dohodě nabízíme konzultace studujícím z jiných ateliérů i zájemkyním a zájemcům o studium v našem ateliéru
kontakt:
nám. J. Palacha 80, 116 93 Praha 1
ateliér 004
DOKTORANDI A DOKTORANDKY
Tomáš Svoboda (ukončeno), Sláva Sobotovičová (ukončeno), Radim Langer (ukončeno), Hynek Alt (ukončeno), Martin Zet (ukončeno), Radek Brousil (ukončeno), Jan Boháč (ukončeno), Jan Turner, Marie Lukáčová (ukončeno), Barbora Kleinhamplová, Lenka Štěpanková, Lukáš Hoffman, Savka Marenić
KAFKÁRNA – Centrum pro umění a ekologii UMPRUM
Buštehradská 2, Praha 6
+420 608 653 959
http://www.kafkarna-cueu.cz
Dílna KVU – prostorové a sochařské techniky
Technické centrum, Mikulandská 134/5, 110 00 Praha 1
+420 608 379 641, Jan Haublet
