Architektura II

Ateliér architektury II: Future Architectures Platform

Ateliér A2 | Future Architectures Platform se zaměřuje na vytváření nových idejí a nových podob architektonické praxe. Naším cílem je podporovat vznik prostorů a architektur, které přispívají k vytvoření svobodnější a spravedlivější společnosti. V ateliéru se zaměřujeme na vývoj a testování nových způsobů spolupráce, spolufinancování, soužití, vzdělávání a společného tvoření.

Hlavní jazyk výuky je angličtina.

Anotace semestrálního zadání ZS 2025/2026

CRITICAL FUN! 

V kontextu ekologické degradace, politické dekadence, úbytku biodiverzity, nucených migrací, medializovaného násilí a algoritmického odcizení chápeme pojem zábavy jako radikální nástroj. Zábava pozastavuje strach, překračuje hranice tříd a ideologií a umožňuje, aby se závažné skutečnosti dostávaly na povrch prostřednictvím potěšení, satiry a hry. Tento ateliér proto nahlíží zábavu nikoli jako rozptýlení, ale jako kritickou praxi – způsob navrhování architektur, které jsou současně radostné a analyticky pronikavé.

Zadání
Ateliér zahájíme prací s tělem v pohybu. V prvních třech týdnech budou studující navrhovat kostýmy a rekvizity pro průvod kritické zábavy – objekty, které nejsou pouhou dekorací, ale aktivně se podílejí na významotvorném procesu. Inspirací budou radikální choreografie Oskara Schlemmera v Třídílném baletu (Triadisches Ballet), kde se kostým stává geometrií a pohyb kresbou v prostoru, a také veřejné nástroje Krzysztofa Wodiczka, jejichž prostřednictvím lze zesilovat řeč, nesouhlas či péči. Cílem je vytvořit nositelné architektury, které prověří, jak lze kritiku přenášet do veřejného prostoru prostřednictvím potěšení, humoru a hédonismu a jak tyto prostředky otevírají dialogy, jež běžný diskurz neumožňuje.

Z měřítka těla se postupně přesuneme k měřítku města. Společným prostorem ateliéru bude areál Výstaviště Praha, tradiční dějiště sezónních zábavních poutí, modelované kolektivně v měřítku 1:100. Zde vznikne soubor „architektur zábavy“ – instalací, atrakcí, pavilonů a prostorových intervencí, které budou reflektovat reálná společenská napětí v Praze. Každý návrh, zpracovaný individuálně nebo ve skupině, bude koncipován jako mobilní architektura schopná složení, rozvinutí či přemístění do městského prostředí: do opuštěných dvorů, nevyužívaných okrajů nebo na strategická místa setkávání, kde se prolínají různé skupiny obyvatel a vznikají konflikty. Studující budou své návrhy ukotvovat v centrálním areálu a současně rozvíjet satelitní pop-up lokalitu jinde ve městě. Cílem je osvojit si schopnost kolektivního plánování, strategického myšlení a iterativního návrhu.

Výsledný „zábavní park“ se zařadí mezi ostatní atrakce a zábavní programy, avšak s jasným rozdílem: každý prvek musí být současně radostný i kritický, a to prostřednictvím smíchu, spektáklu a hry. Typologické formy mohou být známé či reinterpretované – kolotoč, kabinet, jeviště nebo přístřešek – avšak jejich legitimita spočívá v oprávněnosti a schopnosti generovat skutečnou „zábavu“.

Závěrečná část semestru přenáší odpovědnost na jednotlivé studující. Každý z nich rozvine vlastní site-specific pop-up – variaci odvozenou z centrálního projektu – určenou pro konkrétní pražskou lokalitu. V této fázi půjde o detail a realizovatelnost: architektura bude zpracována v měřítku 1:20, s důrazem na spoje, hrany, konstrukční napojení a choreografii užívání. Výsledný pop-up musí být navržen tak, aby byl vyrobitelný, provozuschopný a vstřícný k veřejnosti.

Etické zásady ateliéru jsou strukturálního, nikoli dekorativního charakteru. Návrhy budou vznikat s ohledem na péči, přístupnost a udržitelnost, se zřetelem na férové podmínky pro ty, kdo je budou vyrábět, sestavovat, provozovat a udržovat. Součástí práce bude reflexe původu materiálů, jejich uhlíkové stopy a dopadů spojených se stavebním procesem i logistikou. Preferovány budou reverzibilní spoje, opravitelné konstrukce, recyklované či biobazované materiály a taková řešení, která zohledňují reálné fyzické zatížení v reálném čase.

Součástí ateliéru bude také kolektivní tvorba slovníku zábavy. Každý týden studující doplní osobní definice a citace z literatury či odborných textů. Postupně tak vznikne živý slovník, který bude precizovat záměry a usměrňovat rozhodování v návrhu. Jazyk se zde stává dalším pracovním materiálem – bude analyzován, kombinován a ověřován ve vztahu k výkresům, modelům a performancím.

Výuka nebude probíhat pouze v ateliéru, ale také v ulicích Prahy. Série exkurzí a terénních výzkumů umožní studujícím zkoumat různé podoby zábavy přímo in situ – podél nábřeží a na jarmarcích, na trzích i v nočních ulicích, v prolukách i nevyužívaných prostorech. Studující budou poslouchat, mapovat, natáčet a příležitostně i performativně zasahovat do veřejného prostoru. Výstupy terénní práce budou následně přeneseny zpět do ateliéru, aby výsledné architektury odrážely reálné podmínky míst, jimž mají sloužit.

Číst více...
KONTAKTY

ADRESA
nám. J. Palacha 80, 116 93 Praha 1
1. patro – ateliér 102, kabinet 106a

VEDOUCÍ ATELIÉRU
Ing. arch. et MArch II Eva Franch i Gilabert eva.franchgilabert@umprum.cz

KOORDINÁTORKY ATELIÉRU
MgA. Alžběta P. Brůhová
alzbeta.bruhova@umprum.cz

Ing. arch. Kateřina Vídenová
katerina.videnova@umprum.cz