Krásná práce se prezentuje na Dutch Design Week

Ateliér produktového designu UMPRUM své práce představí na Dutch Design Week

21. 10.–29. 10. 2023
Punt-C, Section C, Daalakkersweg 10-16, Hal 10, Eindhoven, Nizozemsko

Otevřeno: denně 11–19 hodin, 29. 10. 11–18 hodin

Workshopy: 22. 10., 24. 10. a 26. 10. od 11 do 13 hodin

 

Netradičně tradiční a tradičně krásné
Zápis z návštěvní knihy

 

Výstava Krásná práce Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze se po úspěšné prezentaci v Belgii přesouvá do Nizozemí. Práce studentek a studentů Ateliéru produktového designu, které vznikly ve spolupráci s projektem Krásná práce, se představí na progresivní mezinárodní přehlídce Dutch Design Week, která se svými tématy dotýká nejen kvalitního designu, ale i experimentu a udržitelnosti. Jejich objekty zaměřené na oživení a inovaci tradičních řemesel tyto požadavky nadmíru splňují.

Krásná práce se prezentuje na Dutch Design Week

Projekt Krásná práce se věnuje lidovým řemeslům, jejich oživení a zapojení do současného života lidí. Vychází z tradice organizací Družstevní práce a Krásné jizby. Mimo jiné spolupracuje i s uměleckými školami. Aktivního partnera pro své aktivity našel právě v Ateliéru produktového designu UMPRUM vedeného Janem Němečkem a Michalem Froňkem. Se svými studujícími vytvořili rozsáhlou kolekci výrobků, které připomínají, oživují a posouvají dál tradiční techniky.

Během semestrálního zadání museli nastudovat různé řemeslné postupy a techniky, připravit a zpracovat si potřebné suroviny a často se učili a konzultovali u vyhlášených mistrů ve svém oboru. Výsledkem tohoto studia jsou práce upravené a navržené tak, aby splňovaly všechny požadavky a nároky moderního uživatele. Jejich inovace ukazují, že řemeslo je aktuální i v současné době a nese v sobě velký, často nevyužívaný potenciál spojený nejen s udržitelností.

Pro prezentaci na Dutch Design Week v Eindhovenu byly vybrány realizace devíti autorů, které by bylo pomyslně možné rozdělit do kategorií jídlo, móda a struktura. Zmínit můžeme lustr Jana Lechnera z tepané mosazi, který využívá techniky pasířství. Sára Kučerová se zaměřila na řezbářství a dřevěné sošky světců. Jejich poselství minimalizovala na základní myšlenku a zhmotnila ji v jednotlivých atributech. Miloslav Chytil se zaměřil na řemeslo brašnářství a vytvořil kožený postroj s precizně vytvořenými přihrádkami na různé nástroje. Nakonec můžeme zmínit Mikuláše Procházku, který hledal tvar a zpracování pro ideální kuchyňský nůž. V dalších vystavených pracích studující pracovali s výšivkou, tvorbou šperků z šupin, keramikou, orobincem, nebo třeba kartáčnictvím. Jejich expozice se nezaměřuje jen na samotné práce, ale dává prostor i pro představení jednotlivých řemesel a procesu tvorby, seznámení s nástroji a technologiemi. 

Aspekt udržitelnosti se nese také v instalaci výstavy. „Protože jsme při práci hodně přemýšleli nad šetrným přístupem k přírodě i materiálu, chtěli jsme tuto myšlenku udržet i při instalaci. Jako ideální materiál nám přišla sláma. Pro belgickou výstavu se nám podařilo sehnat balíky, které se ukázaly jako ideální sokly. Ty jsme nyní převezli o pár desítek kilometrů dál do holandského Eindhovenu a nyní se domlouváme s místní farmou, která po akci slámu dál zužitkuje“, popisují bezodpadovou instalaci kurátoři Adam Kvaček a Ivo Jedlička.

Výstava není to jediné, co autoři připravili. Součástí jejich prezentace budou i tři workshopy otevřené pro návštěvníky akce. Společně zde budou vytvářet díla z vybraných materiálů, na kterých si budou moci vyzkoušet vybranou řemeslnou techniku – výšivku, dřevořezbu nebo plstění. Budou si tak moci užít proces kolektivního tvoření a zároveň se více naučit o dané technologii. Výsledkem kolektivní práce by měla být rozměrná díla, která se stanou součástí expozice.

Eindhovenskou výstavou zahraniční prezentace Ateliéru produktového designu nekončí. Paralelně se budou jeho práce, které vznikaly pod projektem Krásná práce prezentovat na stejnojmenné výstavě v New Yorku. Zde se kromě nich představí i tvorba dalších tří uměleckých vysokých škol – Fakulty užitého umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Fakulty výtvarných umění VUT v Brně a Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně.

„Máme radost, že věcem zaneseným prachem můžeme vrátit jejich někdejší lesk“, říká k myšlence a poslání projektu Krásná práce vedoucí ateliéru produktového designu Michal Froněk.

Vystavující: Sofia Artemeva, Tereza Bláhová, Miloslav Chytil, Ivo Jedlička, Sára Kučerová, Adam Kvaček, Jan Lechner, Mikuláš Procházka, Karolína Vintrová
Kurátoři výstavy, produkce a architektonické zpracování: Adam Kvaček, Ivo Jedlička, Jan Lechner
Pedagogické vedení: Michal Froněk a Jan Němeček (vedoucí ateliéru), Michal Malášek (odborný asistent)
Foto: Samuel Alexander Petráš, Adéla Zlámalová, Dominik Bek, Petr Jelen, Karolína Kadlčáková, Petr Žemla, Barbora Hostašová, Lenka Glisníková a Karolína Matušková, Silvie Leitmenová
Video: Tereza Havlínková, Mai Tranová, Patrik Trska

 

Vystavené práce vznikly ve spolupráci s nadačním fondem Družstevní práce a jeho projektem Krásná práce (www.krasnaprace.org, IG: krasnaprace)

Výstava byla podpořena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a Českým centem Rotterdam