Jan Wollner
Bratři Núñezové / The Núñez Brothers
Studie z globálních dějin umění / A Study in Global Art History
ISBN 978-80-88622-31-4
Cena: 625 Kč
Počet stran: 180
Formát: 180 x 250 mm
Vazba: V7
Publikaci můžete zakoupit ve školní Galerii UM nebo zde: https://www.umprum.cz/cs/web/aktivity/nakladatelstvi/obchod-a-distribuce.
Chilští umělci Guillermo (1930–2024) a Sergio (1931–2002) Núñezové sdíleli jakožto bratři obdobné výchozí podmínky, ale Praha, kde na přelomu padesátých a šedesátých let studovali na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, byla posledním místem, kde žili a pracovali společně. Od té doby měly jejich kariéry, odehrávající se na několika kontinentech, radikálně odlišný směr. Guillermo Núñez působil v New Yorku, odkud se vrátil do Chile, aby se v pozici ředitele Muzea současného umění podílel na kulturní politice Salvadora Allendeho. Po jeho smrti byl vězněn, musel uprchnout do Evropy a v její západní i východní části jako disident svojí tvorbou svědčil o zločinech Pinochetova vojenského režimu. Sergio Núñez z Prahy odjel do porevolučního republikánského Iráku, aby vyučoval na bagdádské Tahrir College. Po dalším převratu v Iráku se vrátil do Prahy, usadil se zde a pracoval v Mezinárodním svazu studentstva, pro který navrhoval plakáty. Zatímco Guillermo Núñez platí za zásadního představitele chilského moderního umění, Sergio Núñez je zapomenutý. Kniha využívá metodologii globálních dějin umění k porovnání kariér obou bratrů. Vychází česko-anglicky za podpory Ministerstva kultury ČR v rámci projektu NAKI III / Místa tvořivosti* / Uměleckoprůmyslové vzdělávání – konstrukce identit, záchrana minulosti a design budoucnosti. Grafika František Polák. Kniha doprovází stejnojmennou výstavu v Galerii UM na UMPRUM (24. 10. 2025–21. 12. 2025).
_____________________
Jan Wollner, absolvent doktorského studia UMPRUM, je historik umění. Absolvoval stáže na Freie Universität v Berlíně, v Mezinárodním kulturním centru v Krakově a ve Forschungsstelle Osteuropa v Brémách. Podílel se na katalogu Budování státu (UMPRUM 2015) nebo monografii Jindřich Chalupecký: Texty a kontexty kritika umění.
* O projektu Místa tvořivosti https://mistatvorivosti.umprum.cz/:
Úspěšné uchovávání a prezentace hmotného i nehmotného kulturního dědictví jsou závislé na tom, jak dobře porozumíme podmínkám jeho vzniku v minulosti. Znalost těchto podmínek je podstatná i pro správnou odbornou interpretaci tohoto dědictví. Umělecké vzdělávání představuje základní úroveň, na níž se formují podmínky budoucí umělecké, uměleckořemeslné a designové tvorby. Projekt zkoumá tradici českého (resp. česko-německého) uměleckého vzdělávání od poloviny 19. století do konce 20. století na středních a vysokých uměleckých školách s primárním zaměřením na umělecký průmysl, užité umění a design. Ukazuje, jaké koncepty, ideje a dovednosti se vyučovaly na specializovaných školách, jak byly ministerské osnovy a instrukce adaptovány a rozvíjeny konkrétními pedagogy a jak si je absolventi odnášeli do své praxe. To napomůže zpřesnění, zlepšení a inovaci uměleckohistorických interpretačních modelů a konzervačních technik. Probádává také, jakou úlohu měly tyto specifické vzdělávací tradice v rámci česko-německých a česko-slovenských kulturních vztahů při konstrukci české národní a kulturní identity. Celý projekt je složen z osmi výstupů průběžně realizovaných od roku 2025 do roku 2027.