Gerrit Noordzij
Tah. Teorie psaní
14. svazek Edice Katedra*
ISBN 978-80-88622-26-0
Cena: 320 Kč
Počet stran: 84
Formát: 110 x 195 mm
Vazba: V2
Publikace můžete zakoupit ve školní Galerii UM nebo zde: https://www.umprum.cz/cs/web/aktivity/nakladatelstvi/obchod-a-distribuce.
Publikace De streek: Theorie van het schrift vyšla poprvé v roce 1985. Noordzijův krátký a svižný text, ilustrovaný jeho vlastními diagramy a příklady, je silným výkladem teorie psaní (v jeho vizuální podobě). Zahrnuje jak západní modely a příklady, tak i mimoevropské reference. Noordzij vychází ze základních principů a svou pozornost věnuje nejprve prostoru kolem písmen: bílému místu, které slouží k definování a rozlišení toho, co které písmeno je. Do nejmenších podrobností popisuje, jak mohou vznikat tahy. Používá přitom jednoduché geometrické pojmy, o které své popisy opírá. Noordzij si ve své odborné praxi brzy uvědomil možnosti, které do návrhu písma přináší počítač. Povzbuzoval své studenty, aby se nezaměřovali pouze na pera a jejich stopy, ale aby si osvojili i kritický přístup k tvorbě digitálních nástrojů. Kniha tedy zdaleka není dílem o umělecké kaligrafii a krásných tvarech. Je spíše systematickým popisem písmen a toho, jak vznikají při psaní – s využitím kterýchkoli dostupných nástrojů a technologií. Překlad z nizozemštiny Magda de Bruin Hüblová. Grafika Kateřina Šuterová.
_____________________
Gerrit Noordzij (1931–2022) se narodil v Rotterdamu. V letech 1960–1990 vyučoval tvorbu písma na Královské akademii umění v Haagu, od roku 1970 až do svého odchodu do důchodu v roce 1990 byl vedoucím programu psaní a písma na katedře grafického designu. Noordzij navrhl řadu knih pro nakladatelství Insel Verlag, Cotta, Van Oorschot a další. Vytvořil kaligrafii abdikační listiny královny Juliány a svatební listiny princezny Beatrix. Navrhl desítky plakátů, mincí a poštovních známek. Je autorem mnoha oborově významných knih, vydaných převážně v nizozemštině.
* EDICE KATEDRA zpřístupňuje kritické a dnes již zásadní referenční teoretické texty o designu, jež v českém prostředí dosud citelně chyběly. Grafická podoba EDICE KATEDRA je výsledkem semestrálního úkolu v ateliéru GDVK pod vedením grafického designéra Roberta V. Nováka.