Tunelové vidění / Tunnel Vision

Ondřej Přibyl, Petr Vaňous, Pavel Dvořák
Tunelové vidění / Tunnel Vision


ISBN 978-80-88622-21-5

Cena: 450 Kč
Počet stran: 224
Formát: 190 x 240 mm
Vazba: V8

Publikace můžete zakoupit ve školní Galerii UM nebo zde: https://www.umprum.cz/cs/web/aktivity/nakladatelstvi/obchod-a-distribuce.

Tunelové vidění / Tunnel Vision

Stěžejním tématem publikace je vidění a vnímání světa a limity, kterými je naše vnímání omezeno. Nakolik musíme vědět, co vidíme, abychom to skutečně viděli? Nakolik si musíme viděné domýšlet a nakolik si můžeme být jisti tím, co vidíme, a tím, co víme? Obrazová část knihy Tunelové vidění sestává z fotografií, fotogramů a daguerrotypií Ondřeje Přibyla a je rozdělená do tří kapitol (Mechanický divák, Tunelové vidění a Modely a konstanty) doplněných citacemi a autorovými komentáři. Autory textové části jsou Petr Vaňous a Pavel Dvořák, kteří se též podíleli na koncepci celé publikace. Součástí knihy je rozhovor Karla Halouna s Ondřejem Přibylem a místo doslovu text Kamila Nábělka. Název publikace odkazuje nejen k diagnóze, kdy postižený z různých příčin přichází o periferní vidění a je schopen se soustředit pouze na parciální jevy, ale především je metaforou, pomocí níž se autor snaží pojmenovat skutečnost, že naše vnímání je vždy omezeno na pouhý výsek v prostoru a čase, na skutečnost, že není možné nahlédnout svět cele a naráz. A právě fotografii s jejím automatickým zrodem, nevyhnutelnou kauzalitou a časovostí považuje Přibyl za mimořádně vhodný nástroj pro ilustraci těchto úvah. Kniha vychází česko-anglicky. Grafika Josefina Karlíková.
_____________________
Ondřej Přibyl, umělec a fotograf. Absolvoval UMPRUM v ateliéru Pavla Štechy a Ivana Pinkavy a doktorské studium na téma „Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu a proces daguerrotypie“. Absolvoval stáže v Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM pod vedením prof. Rostislava Vaňka a v Ateliéru vizuální komunikace na UdK Berlín. Je členem umělecké formace kunstWerk. 

Petr Vaňous, historik umění, výtvarný kritik, teoretik, publicista a kurátor vystav. V rámci doktorského studijního programu UMPRUM zde absolvoval obor Kurátor a kritik designu a intermédií. Do roku 2018 působil jako odborný asistent na Akademii výtvarných umění v Praze. Věnuje se vztahu tradičních výtvarných médií k novým vizuálním trendům a sledovaní proměn malby a kresby v podmínkách informační společnosti služeb a všeobecně rozšířených nových médií.

Pavel Dvořák, historik a kurátor, se věnuje moderním českým a československým dějinám 20. století. V jeho práci se protínají náhledy řady společenskovědních oborů, krom historie i antropologie, sociologie, lingvistiky či religionistiky. Druhou podstatnou linii jeho odborných zájmů tvoří současné výtvarné umění, zejména fotografie, grafika a malba, které uchopuje zejména skrze kurátorskou praxi.