Výstava Design a transformace představuje také českou animaci

Výstava „Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020.“, která se pořádá u příležitosti českého předsednictví v Radě EU v Bruselu, do své expozice zahrnula další z českých fenoménů, a to animaci. Na výstavě je k vidění několik krátkých filmů, které prostřednictvím animace a reálných záběrů hravě a originálně prezentují proces produkce a historii vybraných firem.

Výstava Design a transformace představuje také českou animaci

Na kolekci filmů, které jsou k vidění jak v Design Museu Brussels tak v Pražském domě, pracoval tým mladých autorů z Akademie múzických umění v Praze (AMU) pod vedením Michaely Režové z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Animované dokumenty byly vytvořeny speciálně u příležitosti výstavy a natáčecí štáby měly možnost proniknout přímo do výroby například skláren Bomma a Lasvit, Průša Research, TON nebo do nitra projektu Textile Mountain. V případě Škoda Auto se zase zaměřili spíše na vývoj značky. Pro animaci si vybírali materiál typický pro produkci firmy, jako je sklo, dřevo, textil. Filmy jsou především impresí a nastíněním příběhu, vize či historie dané značky. Každé z těchto nových autorských děl bylo realizováno jinou režisérkou či režisérem. Jednotícím prvkem je práce kameramana Davida Ticháčka, dramaturgie a střih Lukáše Janičíka, zvuk Miroslava Chaloupky a umělecké vedení projektu Michaely Režové.

Animovaný dokument spojuje zdánlivě nespojitelné žánry dokumentu a animace a dokazuje tím, že spolu ve skutečnosti fungují skvěle. Svůj boom zažil na počátku 21. století. “Tzv. anidok nepředstírá, že je realitou. Je její přiznanou interpretací, díky čemuž může na publikum zapůsobit silněji či prezentovat téma jedinečným, specifickým způsobem. Díky anidoku se můžeme přenášet v čase i prostoru, zavítat do mysli jiných lidí. Animace může evokovat jinak neviditelné a nezachytitelné, ale třeba i nahrazovat chybějící materiál. Žánr má stále velké možnosti rozvoje například v rámci digitálního storytellingu, interaktivity, her či virtuální reality. I v českém prostředí se postupně začaly objevovat animované intimní zpovědi, rozhovory či pozapomenuté příběhy nejen z československé historie,” doplňuje Michaela Režová. 

Výstava „Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020“ i na ní uvedené animované dokumenty vznikly u příležitosti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie. Celý projekt výstavy připravila Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, Úřadem vlády ČR a dalšími vládními institucemi. Dvě části výstavy jsou k vidění v Pražském domě v Bruselu a v Design Museu Brussels. Návštěvníci si mohou prohlédnout produkty významných českých firem a značek spolupracujících s předními českými designéry. Doprovodný program zahrnuje přednášky, workshopy a hudební produkce. 

Další články