Pražský dům - vystavující

Medailony vystavujících: Expozice v Pražském domě v Bruselu

Instalace Česká krajina je inspirována hornatým reliéfem. Připomíná také cestu vzhůru, která čeká každého autora od začátků školních let až po vlastní úspěšnou kariéru. Představí průřez pracemi nadějných studentů, absolventů a etablovaných designérů. Pomyslným vrcholem je výběr ikonických produktů, které znázorňují špičku současného českého designu.  

Pražský dům - vystavující

LASVIT
LASVIT není firma s dlouhou historií, ale v mnoha ohledech navazuje na staletou tradici sklářství v České republice. Leon Jakimič založil LASVIT v roce 2007 a díky jeho efektivnímu řízení, schopnosti spolupracovat se špičkovými designéry a kombinaci tradičních a historických postupů, se podařilo překonat kritické období a nastartovat novou úspěšnou vlnu českého sklářství. Návrhy LASVIT vytváří jak jejich vlastní tým, tak ve spolupráci se světovými designérskými esy (Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Kengo Kuma nebo Campana Brothers) a významnými českými designéry (Eva Jiřičná, Jan Kaplický, Rony Plesl, Maxim Velčovský nebo Lucie Koldová). V současné době působí v čerstvě zrekonstruovaném sídle v Novém Boru. Rekonstrukce byla velmi oceňována a získala několik architektonických cen. To jen podtrhuje péči, kterou LASVIT věnuje každému detailu své práce.

mmcité
mmcité (mmcité Česko) vzniklo jak studentský projekt, který zvítězil v soutěži na městský mobiliář města Zlín. David Karásek, spoluzakladatel a současný ředitel společnosti, však společně s dalšími designéry dokázal z projektu vytvořit firmu, která změnila uvažování o exteriéru měst v České republice a rozšířila se do více než 30 zemí po celém světě. Během své existence mmcité spolupracovalo s designéry jako Herrmann & Coufal studio, Lucie Koldová nebo Dan Yeffet, jejichž práce se tak kromě České republiky objevila například v USA, na Blízkém východě či ve východní Asii. Do portfolia značky patří různé druhy venkovního nábytku zahrnující například lavičky, stojany na kola, květináče či koše ale i přístřešky a zastřešení nástupišť – všechny navrženy tak, aby usnadnily obyvatelům pohyb i orientaci po městě. 

 

Aleš Boem
Aleš Boem na výstavě představí modely produktů pro 3D tiskárny, které byly vytvořeny pod značkou digitálního e-shopu Boem Store. Digitálním uměním tak reaguje na změny, které přináší společnosti virtuální svět – posun mezilidských interakcí i způsobu vnímání světa do kyberprostoru. Vystavená minimalistická kolekce Nothing Else splňuje potřeby nejjednoduššího tisku a velmi nízké spotřeby materiálu.  

Herrmann & Coufal
Dynamická, flexibilní stojací lampa Tension z dílny design studia Herrmann & Coufal (Eduard Herrmann a Matěj Coufal) je součástí projektu DIY. Charakterizuje ji vyrobitelnost svépomocí za použití běžných nástrojů, nízké náklady i redukování prvků. Lampu Tension tvoří betonová základna a stanový prut, minimalistické zpracování dává vyniknout jednoduché kráse napětí. 

Aneta Honzová & Natálie Costantinová
Aneta Honzová a Natálie Costantinová se se svou kolekcí jemných, nevšedních a něžně absurdních váz ze skla Mood indigo rozhodly změnit vnímání technologie sametování. Technologii, jejíž největší rozkvět probíhal v 90. letech minulého století, ještě dnes můžeme vidět například uvnitř obalu na brýle. Povrch je příjemný na dotek, přesto až doteď nebyl s designem spojován.

Klára Horáčková
Současné české umělecké sklářství je pozoruhodné tím, kolik barev a odstínů má. Dokáže být tradiční i experimentální, nechybí mu invence, odvaha a touha, prochází neustálou evolucí. Proto si Klára Horáčková pro svou aktuální kolekci objektů zvolila název Evolution. Je navíc charakteristický i pro její umělecký přístup, kdy odmítá zůstat ukotvena v jednom tvůrčím paradigmatu, v jehož rámci lze pouze variovat. Opakování je pro ni pohybem v kruhu, jenž není veden svobodnou vůlí, ale otrockou rutinou.

Markéta Jebavá
V rámci své bakalářské práce se Markéta Jebavá zaměřila na začlenění nevyužité lokální suroviny, české ovčí vlny, do současného interiéru. Chov ovcí a zpracování vlny bylo pro české území po staletí typické, tradice však byla přerušena v 90. letech 20. století podepsáním smlouvy s Austrálií o dovozu levnější a kvalitnější vlny. Česká ovčí vlna je v současnosti nevyužitou surovinou, které se chovatelé zbavují – vyváží ji na nelegální skládky nebo ji pálí. Markéta ručně, mokrou technikou plstěné vlny, vytváří například autorské panely.

Anna Jožová
Inspiračním zdrojem posledních prací Anny Jožové je environmentální situace. Jinak tomu není ani u křišťálových váz NAVA, kde jsou nesourodé reliéfní povrchy převzaty z detailů přírodnin. Strukturální objekty reagují na narušování původního přirozeného prostředí invazivními druhy. Anna pro tvorbu využila techniku lisofoukaného skla do forem ze speciálního materiálu, které lze opakovaně použít. 

Tereza Rosalie Kladošová
Tereza Rosalie Kladošová je známá pro své kolekce plné barev, vzorů a jejich nejrůznějších kombinací. Pracuje s novými materiály vytvořenými z odpadu merino vlny. V Pražském domě bude zastoupena unikátním, kompletně ručně vyráběným plstěným modelem The Vest Unicorns, plným symbolů, které autorce připomínají domov.

Lucie Koldová
Název díla Lucie Koldové (navrženého pro Brokis), Puro floor, je odvozen od španělského výrazu pro doutník „puro“ a zároveň je jím vystižen čistý design světla. Vzrušující scénografie vertikál a horizontál vznášejících se v prostoru je docíleno použitím skleněných světelných trubic, které svým tvarem připomínají doutníky.

Jakub Křelina
Jakub Křelina ve své tvorbě pracuje metodou spojování zdánlivě nesourodých materiálů a forem, kombinuje spolu kov, dřevo, textil, papír a různorodé fragmenty užitých předmětů, ze které následně přetváří v neuvěřitelné objekty. Na výstavě představí Death is my best friend ze svého díla 58 milionů chvilek.

Tomáš Kučera
Tomáš Kučera vychází z využívání základních geometrických tvarů v modernistickém umění. Design lampy Phases Floor, přináší pomocí mechanického krychlového stínidla i princip rotace, který je často opakovaný při výrobě skleněných produktů. Neúplná, černá krychle rotuje kolem skleněné koule. Na ní jsou pomocí brusu zobrazené další geometrické objekty, které se po rozzáření světelného zdroje zdůrazní.

Gréta Kušnírová
Gréta Kušnírová se v rámci své kolekce (Pochm)urny rozhodla změnit pohled na současnou nabídku pohřebnictví a opustit její dosud neestetickou a depresivní perspektivu. Autorka vidí příležitost v tom využít urnu jakožto radostnou vzpomínku na naše blízké a zároveň jako výjimečný předmět v interiéru.

Lexová & Smetana
Ohyby, úhly a vlnění – to jsou základní principy kolekce víceúrovňových konferenčních stolků Swell z design studia Lexová & Smetana (Terezie Lexová a Štěpán Smetana). Ručně ohýbaná překližka a masivní jasan využívají ohýbané dřevo v novém kontextu. 

Monika Martykánová
Porcelánové dílo Moniky Martykánové, Alegorie Covidu, nenásilnou formou poukazuje na aktuální pandemickou krizi. Sošky představují momenty, které změnily životní tempo a pohled na některé věci, které byly samozřejmostí. Symbolizují také mimořádná a ochranná opatření v nouzovém stavu. 

Karel Matějka
Karel Matějka na výstavě představí své designové zpracování cepínů Nahory, které vytvořil v rámci diplomové práce na UMPRUM. Čerpal zde z vlastní zkušenosti horolezce a praktickému vybavení zároveň vdechl estetickou hodnotu. Kolekce zahrnuje cepíny pro horolezectví, sportovní lezení a drytooling. Každý z nástrojů je vyroben z duralu s otvory vyvrtanými v násadě, které zabraňují prokluzování a snižují hmotnost. Pro dodání elegance na hlavice použil leštěnou ocel.

Jiří Pelcl & Michal Malášek
Židle z kolekce UM (Master & Master), původně navržená pro Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, je prací Jiřího Pelcla a Michala Maláška. Díky své celokovové konstrukci, kompaktnosti a stohovatelnosti se hodí jako designový solitér do malého prostoru, i jako praktický kus nábytku do kaváren, bister či barů.

Olgoj Chorchoj
Studio Olgoj Chorchoj (Michal Froněk a Jan Němeček) vytvořilo pro firmu TON ojedinělý artikl – Sáňky. Hravý design ctí tradici firmy a využívá ručně ohýbané jasanové dřevo. Délka sedáku i stabilita konstrukce zaručují bezproblémovou jízdu, a to bez ohledu na věk milovníka zimních radovánek. Produkt dnes již není v nabídce firmy, ale je zastoupen v galeriích v Česku či mnichovském Die Neue Sammlung – The Design Museum.

Milan Pekař
Série matných váz Crystaline  - Trumpets and Element je jednou z ukázek brilantní práce Milana Pekaře s glazurami. Autor dlouhodobě pracuje na vývoji vlastních krystalických glazur. Tato alchymie zahrnuje mnoho hodin testování, experimentování s mícháním směsí oxidů a dalších ingrediencí. Pro výsledný efekt rozkvetlých krystalů je kromě správného složení klíčová i přesná teplota výpalu.   

Rony Plesl
Rony Plesl na výstavě představí svůj džbánek pro pivovar Bernard. Jedná se o redesign sto let starého vzoru, jehož nový vzhled ovlivnila i moderní technologie lisovaného skla. Vznikl tak zcela originální, na trhu unikátní džbánek na pivo blížící se uměleckému artefaktu. Kromě dokonalé optiky nese také decentní embosované logo, které má dle slov autora působit elegantně, až aristokraticky.

Tadeáš Podracký
Bleeding out Vase ze série The Metamorphosis Tadeáše Podrackého upozorňuje na relativitu světa, ve kterém žijeme. Jeho série zpochybňuje nejen naše vnímání, ale vžité konstrukční metody, technologické možnosti a kombinace materiálů. Svým přístupem nabízí novou metodiku tvorby a designu, která je založena na emocionálních rozhodnutích, nepředvídatelnosti a expresivitě.

Agáta Seeháková
Hlavní otázkou a inspirací kolekce Ctrl+c/Ctrl+v Agáty Seehákové je problematika imitace versus inspirace v oděvním návrhářství. K vyjádření tohoto věčného sporu Agáta využila přepracování charakteristických prvků modelů svých spolužáků do nových oděvů. Na výstavě bude k vidění oděv inspirovaný Alexandrou Gnidiakovou. 

Studio GEOMETR
Ve spolupráci s rodinnou Tkalcovnou Kubák ve Strmilově tvoří Linda Kaplanová a Klára Spišková menší cykly autorských textilií. Na listovém tkacím stroji tak vzniklo několik originálů, které zpracovávají do podoby tapiserie, volně zavěšeného obrazu. Jednou z nich je také „Kompozice 12 (Prostoupení)”, kterou na výstavě představují. Dominantním charakterem výrazu jejich ručně nebo strojově tkaných textilií je autorská osnovní malba, která tvoří z každého kusu originál. Příze, kterýma osnovní malbu protkávají, pro některé záměry ručně barví nebo využívají barvení indigem ve spolupráci s modrotiskovou dílnou ve Strážnici.

 

Anna Štajglová
Anna Štajglová v rámci výstavy představí svůj ručně vyráběný koberec Terrazzo inspirovaný současným uměním, který vytvořila pod vlastní značkou Masopust. Charakteristická pro ni není jen rukodělná výroba, ale i hravost, barevnost, plasticita povrchu a neobvyklé tvary. 

Quynh Trang Tran
Keramické dílo Nová naděje vytvořené autorkou Quynh Trang Tran mapuje příběh cesty jejích rodičů, kteří emigrovali do Československé socialistické republiky z Vietnamu. Autorčiným cílem bylo vytvořit objekt, který by připomněl složité podmínky, které doprovázely cestu bez znalostí jazyka, kulturních a politických zvyklostí. Výsledkem se staly komínky složeného keramického oblečení s kontrastní glazurou odkazující na situaci, kdy pro ně pár kusů oblečení bylo jediným majetkem. 

Dávid Valovič
Na čom stojíš? Dávida Valoviče je inspirováno geologickou transformací krajiny slovenské obce Hrádok a okolí české obce Vižina. Hlína, která v přírodě funguje jako dočasný sediment, může být nástrojem pro zaznamenávání historie krajiny. Výsledkem práce je téměř 3 metrová socha inspirovaná geologickými vrty. 

Karolína Vintrová
Vázy Temple vytvářela Karolína Vintrová technikou 3D tisku keramické hlíny. Jsou horizontálně  tištěné ze dvou kusů, posléze slepené. Díky tomu se dvoustěnné vázy dají použít i vzhůru nohama. Karolína hmotu vrstvila podle stavebních principů gotických lomených oblouků, což se shoduje s principem využití vertikálních a horizontálních linií v 3D tisku.  

Cepíny, 2012, Karel Matějka, foto: Michael Kolář
Židle UM, 2019, Jiří Pelcl, Michal Malášek, Master & Master, foto: Martin Chum
Polys, 2022, David Karásek, Michael Tomalík, mmcité, foto: archiv mmcité
Sáně, 2012, Olgoj Chorchoj, TON, foto: archiv TON
Nová naděje, 2021, Quynh Trang Tran, foto: Jiří Fiala a Viktorie Macánová
Phases Floor Lamp, 2021, Tomáš Kučera, foto: Anna Pleslová
Džbánek Bernard Karol Maier 0,5 l, Džbánek Bernard Karol Maier 0,3 l, 2019, Rony Plesl, SAHM, foto: Vojtěch Veškrna
Herbarium, Lasvit Design Team, 2020, Lasvit, foto: archiv Lasvit
Sbírka (POCHM)URNY, skládá se ze tří tvarů uren, 2021, Gréta Kušnírová, foto: Gréta Kušnírová
Vest Unicorns, 2021, Tereza Rosalie Kladošová, foto: Vojtěch Veškrna
Tension, stojací lampa, 2021, Herrmann & Coufal, foto: Vojtěch Veškrna
Ctrl+c/ctrl+v, 3. Alex, 2021, Agáta Seháková, foto: Agáta Seeháková
Boem Digital Store, Watering Can, Ring Holder, Round Box, Phone Dock, PLA, 2020–2022, Aleš Boem, foto: archiv Boem Digital Store
autorské plstěné panely, 2021, Markéta Jebavá, foto: Vojtěch Veškrna
Mood Indigo, 2021,  Aneta Honzová & Natálie Constantinová, foto: Štěpán Plucar
NAVA, 2021, Anna Jožová, foto: Petr Dejmek
Váza „Bleeding Out“ ze série „The Metamorphosis“, 2021, Tadeáš Podracký, foto: Tomáš Brabec
 Krystalické vázy - Trumpetka, 2021,  Milan Pekař, foto: Viktorie Macánová
Kompozice 12 (Prostoupení), 2019, studio GEOMETR – Linda Kaplanová, Klára Spišková, foto: Jakub Přecechtěl
Rock (Evolution Series), 2017, Klára Horáčková, foto: Gabriel Urbánek
Terazzo, 2021, Masopust – Anna Štajglová, foto: Kensey Berry a Ben Mever
Puro Floor 3 Tubes Large, 2021, Lucie Koldová, Brokis, foto: Martin Chum
Na čom stojíš? , 2021, Dávid Valovič, foto: Lenka Glisníková
Death is My Best Friend, 2018, Jakub Křelina, foto: Matěj Neubert
Vázy Temple, 2020 , Karolína Vintrová, foto: Vojtěch Veškrna
Swell, kolekce konferenčních stolků, 2021, Terezie Lexová & Štěpán Smetana, foto: Vojtěch Veškrna
Série Alegorie covidu obsahující tři sošky: Kurýr, Stříháníčko, Procházka po deváté, Monika Martykánová,  2021, foto: Viktorie Macánová

Další články