Barbora Mrázková

Barbora Mrázková absolvovala na FAMU obor fotografie Po škole působila v umělecké dvojici s Filipem Lábem. Ve své společné práci prozkoumávali nejen prostory východoevropského postkomunismu, ale i fotografické hranice dokumentu a fikce. Ve svých dalších projektech se zabývala informační povahou proto-digitální fotografie předcházející globální digitalizaci nejen obrazových informací. Pohybuje se mezi médii fotografie, videa a instalace. Ve své současné práci zkoumá operace a procesy skryté za produkcí a distribucí současného fotografického obrazu. Nyní působí na New York University Prague a Vyšší odborné škole grafické a střední průmyslové škole grafické. Svá díla vystavovala mimo jiné v pražské Galerii Václava Špály, Fotograf Gallery, brněnském Domě umění, nebo v českém centru v Paříži a Haagu.


Algoritmický obraz

Nedílnou součástí současného fotografického obrazu jsou algoritmy. Algoritmus ovlivňuje to jak bude obraz vypadat – stojí mezi daty a výslednou fotografií (která se nám objeví na displeji telefonu). Algoritmy čistí obraz od šumu, dopočítávají a vylepšují expozice a doplňují obraz filtry. Formát jpeg a jeho komplexní algoritmus zas definuje jak je digitální obraz kompresován k účelu uložení a jak je dekomresován pro zobrazení. Algoritmy tedy ovlivňují obraz na obou úrovních, obsahové – mění to co se zaznamenává, i formální – to jak se nám záznam zobrazuje. Fotografie – ve své hmotné podobě – objektu, fyzického printu, byl po dlouhou dobu pro fotografii paradigmatický. Taková fotografie byla obvykle vnímána jako fixní, neměnící se a s tou už se dnes prakticky nesetkáváme.

Termín algoritmická fotografie v podstatě odkazuje k tomu, že s digitálním zobrazováním zmizela fixní spojitost mezi obrazem a jeho konkrétním nosičem a jeho novým, dočasným místem zobrazení se stal monitor nebo displej. Obraz je otevřen různým formátům zobrazení a stává se multiplatformním. Proměňuje se v aktivní formu reprezentace a sám se postupně stává softwarem.

Tématem práce je posun ve statutu současného fotografického obrazu, jeho operativita a jeho funkce.