Michal Vaníček

Narodil jsem se v Praze. Vystudoval jsem dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a teorii a dějiny moderního a současného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Ve své práci se zabývám především českým uměním a architekturou 19. a 20. století a teorií a historií módy a designu. Úzce spolupracuji zejména s mladými módními tvůrci, kterým se snažím pomoci s teoretickým uchopením jejich vlastní tvorby. Jako kurátor jsem se podílel na vzniku řady výstav u nás i v zahraničí. V současnosti působím na UMPRUM jako interní doktorand na katedře teorií a zároveň jako pedagog a metodik na katedře užitého umění, kde vedu odborné kurzy v českém a anglickém jazyce pro studenty programu Design. Od roku 2021 jsem také členem Pedagogické komory Akademického senátu UMPRUM. V rámci stipendia Fulbrightovy komise jsem v akademickém roce 2021/22 působil na Parsons School of Design v New Yorku, kde jsem pracoval na svém výzkumu v oboru Fashion Studies.


Between the Fashion Lines

Ve svém výzkumu se soustavně zabývám módou, konkrétně tím, jak se móda (jako fenomén) odráží v kultuře, společnosti, umění a dalších oblastech. Zajímá mě zejména teorie módy a metody spojené s Fashion Studies - nově vznikajícím akademickým oborem, který využívá módu a oděv jako nástroj pro vysvětlování a zkoumání dalších společenských otázek. Ačkoli se můj doktorandský výzkum historicky zabývá českou poválečnou módou, hlavní otázky, které si kladu, jsou teoretické povahy a přesahují lokální materiály a popisnou historii oděvů. 

Zaměřuji se na to, jak se v módě odrážejí ideologie a jak oděv ovlivňuje politickou komunikaci. Zajímá mě, jak móda funguje jako performativní nástroj v opozici vůči autokratickým a nacionalistickým režimům, které se snažily podřídit si své občany prostřednictvím omezení v oblékání nebo je disciplinovat tím, že neschvalovaly určitou módu. Dále se snažím zjistit, zda je tradičně proklamované spojení mezi módou a kapitalismem skutečně nevyhnutelné a kde jsou hranice tohoto zdánlivě těsného spojení. Snažím se také odhalit mechanismy odívání jako podvratné síly a zjistit, proč všechny dosavadní pokusy o nastolení "nového módního řádu" v nekapitalistických společensko-ekonomických režimech dosud selhaly. Zabývám se také alternativními procesy šíření módy v různých socioekonomických systémech, vlivem odívání na proces socializace a konstrukci individuální a kolektivní identity, populární prezentací módy jako subverzivního nástroje sociální indoktrinace, využíváním módy jako nástroje sociální kontroly, limity fungování různých modelů šíření módy, které byly historicky většinou pevně svázány s převážně vertikální třídní stratifikací, vlivem měnícího se vnímání času na cyklus módních změn atd.

Teoretická analýza zkoumá fenomén tzv. socialistické módy v obecnějším kontextu, zabývá se jejími hranicemi, mechanismy a vazbami na kanonickou módu podle západních modelů a na základě zjištěných informací o jejím fungování zohledňuje i současnou globální debatu o budoucím směřování módního průmyslu a jeho alternativách, zejména v kontextu environmentálních změn a příslušných politik.



Dámský model, Žena a móda, ročník IX, číslo 6, červen 1957, s. 15
Mezinárodní kongres módy Moskva 1957, in: Žena a móda, ročník IX, číslo 9, září 1957, s. 4
Dámský model, Módní tvorba, ročník II, číslo 2, březen 1951, s. 19
Dámský model, Textilní tvorba, číslo 4, 1950, s. 124
Pánský model, МОДА, ЕСЕН-ЗИМА, 1968-1969, s. 57 (Bulharsko)