Good Job!

Good Job!
16.3–28. 6. 2024
Galerie Hraničář, Prokopa Diviše 7, Ústí nad Labem


Pedagogové UMPRUM, Martins Kohout a Jan Haubelt (který je zastoupen ve skupině Ládví) se účastní skupinové výstavy Good Job! v Galerii Hraničář v Ústí nad Labem. Výstava Good job rozvíjí téma práce, které je úzce spjato s hodnotovým nastavením naší společnosti, uspořádáním života i trávením volného času. Různé umělecké přístupy zastoupené na výstavě odkrývají aktuální problematiku práce nejen v kulturním a uměleckém prostředí. Reflektují především náš vztah k práci a ptají se, proč na ní a její klasické formě stále tak lpíme a co pro nás znamená?

Good Job!

Na výstavě je představeno několik uměleckých děl od současných umělkyň, umělců i uměleckých kolektivů, které spojuje zájem o hodnotové nastavení naší společnosti a hledání cesty z kruhu práce, spotřeby a generování nadbytků směrem k spravedlivé, spokojené společnosti.

„Prekarizované (tedy nejisté) podmínky nebo fenomén tzv. neviditelné práce, která je pro chod společnosti nezbytná, ale z různých důvodů přehlížená, rezonují také v kulturním a uměleckém sektoru, kde navíc dlouhodobě chybí systémové zakotvení umění jako práce. Spolu se zastoupenými uměleckými díly se tak otevírá prostor pro promýšlení změny tohoto prostředí plného soupeřivosti, komodifikace osob a neustálého tlaku na produktivitu. Jakým způsobem se máme jako společnost vydat vstříc kratšímu pracovnímu týdnu, šťastnému životu a prostoru pro smysluplně naplněný volný čas?“ přibližuje výstavu kurátorky Petra Widžová.

Autorská dvojice David Böhm a Jiří Franta vytvořili site-specific kresbu, která volně navazuje na zkoumání symptomu zbytečné, nesmyslné práce, ke kterému autoři přistupují se svým typickým smyslem pro humor. Spolu s nimi se můžeme ptát, proč zástupy lidí po celém světě vlastně tráví většinu svého dne prací, kterou nemají rádi nebo o ní dokonce ví, že je naprosto neužitečná či dokonce škodlivá? Režisérka a umělkyně Adina Šulcová ve svých krátkých filmech čerpá z popkultury, post-internetového humoru a společenské satiry. Na výstavě Good Job představí seriál Eastfield, který zkoumá tajemná zákoutí naší společnosti a odkrývá zvrácenou touhu po moci ve fiktivním světě. Umělci Andreas Gajdošík a Jonáš Svoboda v rámci výstavy vytváří Krizový fond, u kterého si může umělectvo zažádat na dokrytí neočekávaných nákladů, které jim v průběhu předchozích uměleckých projektů vznikly. Stačí vyplnit formulář a na konci výstavy obdrží poměrnou částku z fondu.

V průběhu trvání výstavy nebude chybět doprovodný program, který odstartuje promítáním filmu Hranice Evropy a diskuzí s novinářkou Sašou Uhlovou. Umělec Jiří Skála představí přednášku Od well-being k solidaritě a zaměří se na pocity odcizení, s kterými se pravidelně setkávají aktéři českého uměleckého průmyslu. Květnová moderovaná diskuze s názvem Proč o práce v umění nepřemýšlíme jako o práci? se zaměří na to, co v praxi může znamenat zákon o statusu umělce a umělkyně. Zastavíme se také u toho, jakou podobu zákona chystá aktuálně ministerstvo kultury, ale společný prostor využijeme i na sdílení vlastních zkušeností s prací z kultury.