Dress code jako významný aspekt současného oděvního designu

Aktuální úlohou oděvního kódu v dnešním relativizovaném světě se celý zimní semestr zabýval Ateliér designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Jejich nejnovější kolekce s podtitulem „Red Carpet“ se 30. ledna 2024 představil na módní přehlídce v rámci Bunka Fashion Graduate University Fashion Week v japonském Tokiu.

Dress code jako významný aspekt současného oděvního designu

„Dress code je nepsaná společenská norma odívání, společností ale sdílená a aplikovaná, i když ne absolutně. Víme, jak se vhodně obléknout na rodinný pohřeb, reprezentační ples nebo k přijímacímu pohovoru v seriózní instituci, a sami jako účastníci si všimneme toho, kdo a jak dal či nedal najevo, že zná a uznává příslušný oděvní kód. Profesionální oděvní designér je svými zákazníky právem považován za znalce oděvních kódů. Tuto stránku dnešní tvorby nezpochybňuje ani fakt, že respektování nejen oděvních společenských norem je vždy částí společnosti oslabováno a dokonce vědomě odmítáno“, říká k lepšímu pochopení zadání vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi Simona Rybáková.

Jaký je v naší současnosti smysl a úloha formálního dress codu?
Jak vnímají mladí oděvní designéři příležitost obléci klienta i sebe pro významné životní události vyžadující formální dress code?
Na tyto otázky se snažili studenti odpovídat koncepty svých projektů a skrze oděvní formu interpretovali postoj k tématu v osobní, ale i společensko-sociologické rovině.

Naprostá většina modelů pracuje přirozeně s některým z aktuálních principů v oděvním průmyslu jako je zero waste, sociální design, recycling-upcycling, zpracování přírodních biodegradabilních materiálů, udržení haute couture technik apod. O kreativním přístupu studentů hovoří například oděvní formy ze slámy či kovové sítě, boty s rybími šupinami, outfit vymodelovaný ze čtverce a obdélníku, top z více než kilometru nití.

Součástí projektu byla úzká spolupráce se studenty-stážisty z Ateliéru užité fotografie, kteří celý proces nejenom dokumentovali, ale daná témata kreativně rozvinuli ve svých samostatných obrazových vyjádřeních.  Výsledné oděvní formy ve vybraném prostředí zachytili ve fotografiích i jiných vizuálních mediích.

Přehlídkou na Bunka Fashion Graduate Univerzity však projekt nekončí, bude pokračovat i v letním semestru 2024 s podtitulem Everydays Red Carpet a bude též představen na milánském festivalu designu Salone del Mobile 2024.

 

Vedení projektu:
M.A. Simona Rybáková, Ph.D.
MgA. Vojtěch Novotný

Studující ateliéru designu oděvu a obuvi:
Kryštof Bača, Alica Grebáčová, Šárka Zejdová, Kateřina Puchmertlová, Barbora Fialová, Šimon Žák, Daniela Smolařová, Tereza Fodorová, Anna Ryšánková, Júlia Sadloňová, Hana Valtová, Valerie Vrbová, Václav Černý, Valerie Jurčíková, Tereza Chytilová, Aleš Hnátek

Stážisté: Tomáš Višňovský, Stanislav Palán, Tatiana Zvolská, Viktorie Macánová
Krejčovská mistrová: Miroslava Slabá
Obuvnická mistrová: Zuzana Jirsová
Externí lektoři: doc. PhDr. Helena Jarošová, Ph.D., MgA. Radana Sikorová, Roman Dobeš, MgA. Štěpánka Stein, Mgr. Nora Grundová

Tento projekt se uskutečnil za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.