GARDEN: THE IN BETWEEN OF PUBLIC AND PRIVATE

GARDEN: THE IN BETWEEN OF PUBLIC AND PRIVATE
sharing practices and strategies

Centrum pro umění a ekologii UMPRUM – Kafkárna – srdečně zve na zahajovací setkání série symposií na téma ZAHRADA, které budou v následujících dvou letech na Kafkárně probíhat, a ohledávat témata sdružená pod fenomény ekofeminismus; nerůst jako strategie; komunity a veřejný prostor.

GARDEN: THE IN BETWEEN OF PUBLIC AND PRIVATE

Centrum pro umění a ekologii UMPRUM – Kafkárna – srdečně zve na zahajovací setkání série symposií na téma ZAHRADA, které budou v následujících dvou letech na Kafkárně probíhat, a ohledávat témata sdružená pod fenomény ekofeminismus; nerůst jako strategie; komunity a veřejný prostor.

První zahajovací sympozium proběhne první říjnový víkend 7. - 9. 10., a to jako pracovní setkání odborníků a odbornic, umělců, umělkyň a uměleckých kolektivů, jejichž tvorba a výzkumné zájmy propojují výše uvedené kategorie, a se kterými budeme rozvíjet spolupráci i během dvou dalších navazujících symposií (jaro 2023 a podzim 2023).

Všechna sympozia/setkání vznikají ve spolupráci s umělkyní Ninou Ossavy, zakladatelkou naší partnerské organizace CAN – Concerned Artists Norway, která pro první říjnové setkání připravila dramaturgickou linii programu prezentující tvorbu několika umělců a umělkyň z Norska.

Cílem prvního setkání i následných symposií je společné hledání možností, jak se lze prostřednictvím umění vyjadřovat k ekologickým a dalším otázkám, a být výraznějším hlasem v nacházení jejich řešení. Skrze propojení umění a ekologie chceme programem akcí zároveň zkoumat způsoby, jak může fungovat kulturní dědictví (konkrétně budova a zahrada Kafkárny), jak může vypadat jeho správa, ale současně také jeho oživení a aktivace. Proto je první symposium koncipované zejména jako setkání všech, kdo se na programu Kafkárny podílí a kdo se do něj plánuje zapojit – setkání s organizacemi, kolektivy a institucemi – a následné sdílení poznatků a mezioborová diskuze nad správou kulturního dědictví tohoto typu a jeho kulturního a inovativního využití.


PROGRAM

PÁTEK 7. 10.

 19:00-21:00

   společná večeře a přivítání s umělcy a umělkyněmi z Norska

 

 

SOBOTA 8. 10.

  hlavní program probíhá v anglickém jazyce na zahradě Kafkárny, Buštěhradská 2

 

13:30 

 Sára Märc & Ruta Putramentaite & Efemér: Oslavy Divoké Šárky

- performativní participativní procházka

(uskuteční se jako jediná část programu mimo Kafkárnu a v českém jazyce) 

12:00 - 12:50

oběd & úvod  

12:50 - 13:30

Dominik Lang:  CUEU - Centrum umění a ekologie UMPRUM

13:30- 14:10

Nina Ossavy: CAN - Concerned Artist of Norway  (online)

14:10 - 14:50

Benjamin Foerster-Baldenius: Floating University Berlin (online)

14:50 - 15:30   

Michaela Pixová: Zahrádky v kontextu korporátního potravinového režimu, klimatické krize a městského plánování

15:30 - 16:00

pauza

16:00 - 16:30 

Tadeáš Žďárský: Nerůst jako strategie (online)

16:30 - 17:00 

Tereza Porybná: Les: společenství pro pěstování, teorii a umění 

17:00 - 17:45 

Tereza Stöckelová:  Health equity and universal biology of more than human bodies*

17:45 - 18:30

pauza 

18:30 - 19:30

společná performance v zahradě umělců a umělkyň z CAN

20:00 - 21:00

večeře u ohně & artist talks:

Marianne Skjeldal 
Martin Virgili

Liv Nome

 

NEDĚLE 9. 10.  

společné posezení u kávy a ohně v zahradě Kafkárny

 

11:30 - 12:00

Matouš Lipus: Zahrada Kafkárna (ČJ)

12:00 - 13:30

Sbor družstva život: workshop radikálního dechu a společného zpěvu (ČJ)

 

Cílem programu je oživení kulturní památky Kafkárna směrem k platformě na pomezí muzea, galerie, vzdělávacího a komunitního centra a permakulturní zahrady s možností relaxace.

Otázky, které budou během víkendu v menší i větší míře prozkoumávány, a následně do hloubky tematizováný během dalších sympozií, zahrnují: 

  • Jaký je vztah mezi útlakem žen a jiných marginalizovaných skupin a útlakem přírody? 
  • Jaké jsou možnosti společného boje proti neviditelnému/normalizovanému násilí? 
  • Jak by vypadala společnost postavená na principech empatie, inkluzivity, péče, sounáležitosti s mimolidskými bytostmi?
  • A jaké podoby má umění, které zachází s těmito tématy?
  • V čem může být umění jazykem nového napojení, sdílení, stejně jako vzdoru? 
  • V čem může být umění jazykem nového napojení, sdílení, stejně jako vzdoru? 
  • V čem spočívá vize nerůstu? 
  • Jak by příklon k nerůstové ekonomice ovlivnil česká města nebo školství? 
  • Jak se projevují vize nerůstu v progresivních uměleckých institucích a organizacích? 
  • A jak se může vize nerůstu stát z utopie skutečností? 

 

Nina Ossavy

Režisérka, herečka a spisovatelka Niny Ossavy ve své umělecké tvorbě pracuje především s dokumentárním, vizuálním a eko-politickým/poetickým divadelním filmem a videem. Její práce jsou vystavovány na mezinárodní úrovni. 

V roce 2013 iniciovala vznik instituce CAN – Concerned Artists Norwaym která sdružuje lidi činné v kulturní sféře – výtvarné umělce, spisovatele, básníky, filmové tvůrce, tanečníky, choreografy, atd. Tato nezisková organizace funguje jako interdisciplinární síť lidí, pro které je zásadním pojítkem závazek k environmentálním, klimatickým a ekologickým problémům.  Od  svého založení toto sdružení uspořádalo a realizovalo řadu uměleckých projektů, výstav, koncertů, festivalů, demonstrací, divadelních her, filmů, debat a rozhovorů. CAN má zastoupení v mnoha dalších organizacích, například Fellesutvalget til Klimavalgalliansen, Klimafestivalen, Foreningen Grunnloven, které se klimatickým změnám v současnosti naléhavě věnují. 

 

Marianne Skjeldal 

Marianne Skjeldal je tanečnice, choreografka a performerka. Její práce jsou většinou spjaté s místem, přírodou, objekty a meteriály, kombinuje pohyb se zvukem, textem a hlasem a vždy vtahuje diváky. Její výzkum vychází z naslouchání, které je založeno na tom, že si dává čas - nechává se ovlivnit, vnímá, reflektuje, reaguje a tím umožňuje rozvíjení vztahů. To zahrnuje i vztahy k jinému než lidskému světu, například k zahradě a tvorům v ní žíjících.  

www.laternalaterna.org

 

Martin Virgili

Martinův projekt Canto Llano, který na Kafkárně představí, je obřadní zvuková akce složená ze čtyř instalací na zemském povrchu. Středobodem je  strom zasazený uprostřed ústí zakopané kytary, která je orientována k určitým světovým stranám. Zvuková instalace začíná obřadní akcí, která zahajuje cyklus růstu stromu a rozkladu kytary. Canto Llano je pokusem o propojení zvuků a země. Humus, kromě toho, že přeměnil dřevo kytary, aby mohl růst strom, nám (mně) nabídl zvuk a poslech, ty byly zároveň místem pro zvířata a komunitu: zvukový humus.

www.martinvirgili.com.ar/en/bio/

 

Liv Nome
Liv je norská hudebnice a výtvarnice. Zabývá se náhodným, symfonickým a rytmickým smyslem v přírodě. Zabývá se také přírodou jako konceptem a především interakcí mezi druhy a přiklání se k filozofii hlubinné ekologie. Nástroji pro vyprávění příběhů, které vytváří, jsou kromě performativních praktik především hudba, video a fotografie.
www.livnome.com
 

 

Benjamin Foerster-Baldenius

Benjamin je členem raumlaborberlin, což je kolektiv devíti berlínských architektů, který existuje od roku 1999. Týmy, které pacují n ajednotlivých projektech, jsou v závislosti na úkolu doplněny externími partnery a specialisty. Kolektiv pracuje napříč žánry a transdisciplinárně v oblasti architektury, urbanismu, umění a performance. Hlavním tématem raumlaborberlin jsou proměny měst a vztah mezi veřejným a soukromým prostorem. Umělecké a architektonické zásahy slouží jako nástroje komunikace a navrhování procesů na rozhraní kultury a plánování. Na Kafkárně se pokusí, spolu se svými studenty z Städelschule Frankfurt, vytvořit nové podmínky pro setkávání a komunikaci.

https://raumlabor.net/

 

Tadeáš Žďárský

Environmentalista Tadeáš Žďárský se v Česku snaží téma post-růstové budoucnosti popularizovat a vnášet do nových prostředí – píše články i vzdělávací metodické materiály, prezentuje či vede workshopy a pravidelně posílá nerůstový newsletter. Inicioval vznik České nerůstové pracovní skupiny, spolupořádal konferenci o nerůstu a také spoluzakládal Nerůstovou akademii: osmidílný intenzivní vzdělávací program o nerůstu pro lidi z praxe, kteří chtějí nerůst aplikovat do své práce na celospolečenské transformaci. Je autorem článků a publikací, spolupracuje s organizací NaZemi. Pro Kafkárenský projekt bude dlouhodobým konzultantem a solupracovníkem, protože právě nerůst je jedním z hlavních východisek nutné změny fungování.

https://plus.rozhlas.cz/environmentalista-tadeas-zdarsky-vize-nerustu-rust-totiz-znamena-ze-planeta-je-8411873

 

Sbor družstva život 

Sbor družstva život (Denisa Langrová, Ruta Putramentaite, Jonáš Richter) pracuje s emocionálním nábojem kolektivního zpěvu a jeho schopností vytvářet společně sdílený prostor. Umělce spojuje zájem o hlas a jeho sociální a politické působení v souvislosti s tématy sociální ekologie. Ve svých workshopech sbor společným zpěvem usiluje o vytvoření dočasné komunity, jednoho znějícího těla, skládajícího se z hlasů všech zúčastněných. Sbor je z principu amatérský a písně jsou tvořeny tak, aby měli posluchačky a posluchači možnost se bez přípravy jednoduše připojit ke zpěvu. Texty písní se skládají z fragmentů akademických textů, z folkových nebo popových písní, ale především tématicky reagují na konkrétní událost, v jejímž rámci performance probíhá.

 

Tereza Stöckelová

Health equity and universal biology of more than human bodies*

V posledních několika letech došlo k rozšíření biomedicínských  výzkumu lidského mikrobiomu, který významně přeuspořádává  základní koncepty modernistické biomedicíny. Na základě případové studie "přesné výživy" aplikace ZOE bude v příspěvku pojednáno o slibných i riskantních společenských důsledků takového vývoje v oblasti medicíny, péče o zdraví a sebe sama.

 

 

 

 

A GARDEN: THE IN-BETWEEN OF PUBLIC AND PRIVATE

Sharing Practices and Strategies

 

The Centre for Art and Ecology at UMPRUM - Kafkárna - cordially invites you to the opening meeting of a series of symposia with the theme of A GARDEN, which will take place over the next two years at Kafkárna and thematize three main phenomena: ecofeminism, non-growth as a strategy, communities and public space. The inaugural symposium will take place on the first weekend of October 7-9, as a working meeting of experts, artists, and artist collectives whose work and research interests intersect the above categories, and with whom we will develop collaboration during the two subsequent symposia (spring 2023 and autumn 2023). All symposia/meetings are produced in collaboration with artist Nina Ossavy, founder of our partner organization CAN - Concerned Artists Norway. For the first meeting in October, she prepared a dramaturgical line of the program presenting the work of three artists from Norway.

The aim of the first meeting and subsequent symposia is to jointly seek ways to express ourselves through art on environmental issues and be a stronger voice in finding solutions for them. By connecting art and ecology, the program of events also aims to explore ways in which cultural heritage (specifically the Kafkárna building and garden) can function, what its management can look like, but also how it can be revived and activated. Therefore, the first symposium is conceived mainly as a meeting of all those who are involved in the Kafkárna program and who plan to be involved in it - meeting individuals, organizations, collectives, and institutions. Thus, an integral part of this is sharing knowledge and interdisciplinary discussion on the management of cultural heritage such as Kafkárna and its cultural and innovative use.

 

 PROGRAM

FRIDAY 7 October

19:00 - 21:00

Dinner together at Kafkárna

20:00

online greetings by Nina Ossavy

 

SATURDAY 8 October

(main program)

 

13:30 

Sára Märc & Ruta Putramentaite & Efemér: Celebration of Wild Šarka

performative walk (held outside Kafkárna, in Czech)

 

Kafkárna (garden)

12:00 - 12:50

lunch & introduction

12:50 - 13:30

Dominik Lang: CUEU – Center for Art and Ecology UMPRUM

13:30- 14:10

Nina Ossavy: CAN - Concerned Artist of Norway (online)

14:10 - 14:50

Benjamin Foerster-Baldenius: Floating University Berlin (online)

14:50 - 15: 30

Michaela Pixová: Gardens in the context of corporate food regimes, the climate crisis, and urban planning

15:30 - 16:00

break

16:00 - 16:40

Tadeáš Žďárský: Non-growth as a strategy (online)

16:40 - 17:10

Tereza Porybná :  Woods: Community for Cultivation, Theory and Art

17:10 - 17:45

Tereza Stöckelová:  Health equity and universal biology of more than human bodies*

18:00 - 18:30

pause 

18:30 - 19:30  

joint performance in the garden by artists from CAN

20:00 - 21:00 

dinner (fire) & artist talks:

Marianne Skjeldal

Martin Virgili

Liv Nome 

 

Sunday 9 October

coffee and fire in the garden of Kafkárna

11:30 - 12:00

Matouš Lipus: A Garden in Kafkárna (CZ)

12:00 - 12:30

Sbor družstva život: radical breath workshop with communal singing (CZ)

 

 

The aim of the program is to revitalize the Kafkárna cultural monument into a platform between a museum, a gallery, an educational and community center, and a permaculture garden used for the purpose of relaxation.

Questions that will be explored to a lesser or greater extent during the weekend, and then thematized in depth during further symposia, include:

  • What is the relationship between the oppression of women and other marginalized groups and the oppression of nature?
  • What are the possibilities for a common fight against invisible/normalized violence?
  • What would a society built on the principles of empathy, inclusivity, caring and belonging with non-human beings look like? And what are the forms of art that deal with these subjects?
  • In what ways can art be a language of new connection, sharing, as well as defiance?
  • What is the principle of a vision of non-growth?
  • How would a move towards a non-growth economy affect Czech cities or education?
  • How do visions of non-growth manifest in progressive art institutions and organizations?
  • And how can a vision of non-growth turn from a utopia into reality?

 

Nina Ossavy

Director, actress, and writer Niny Ossavy's artistic work is mainly documentary, visual and eco- political/poetic theatre film and video. Her work has been exhibited internationally.

In 2013, she initiated the creation of CAN - Concerned Artists Norway which brings together people active in the cultural sphere - visual artists, writers, poets, filmmakers, dancers, choreographers, etc. This non-profit organization functions as an interdisciplinary network of people who share a fundamental commitment to environmental, climate, and ecological issues. Since its founding, the association has organized and realized numerous artistic projects, exhibitions, concerts, festivals, demonstrations, plays, films, debates, and talks. CAN is represented in many other organizations, such as Fellesutvalget til Klimavalgalliansen, Klimafestivalen, Foreningen Grunnloven, which are now urgently addressing climate change.

 

Marianne Skjeldal 

Marianne Skjeldal is a dancer, choreographer, and performer. Her work is mostly connected to place, nature, objects, and materials, combining movement with sound, text, and voice, always drawing the audience in. Her research is based on listening, which is based on taking her time - allowing herself to be influenced, perceive, reflect, react, and thus allowing relationships to develop. This includes relationships with the non-human world, for example, a garden and creatures that live in it.

www.laternalaterna.org

 

Martin Virgili

Martin's project Canto Llano, presented at Kafkárna, is a ceremonial sound event consisting of four installations on the earth's surface. The centerpiece is a tree planted in the middle of the mouth of a buried guitar, facing toward certain cardinal points. The sound installation begins with a ceremony that initiates the cycle of the tree's growth and the guitar's decomposition. Canto Llano is an attempt to connect sounds and earth. The humus, in addition to transforming the wood of the guitar so that the tree could grow, brings us (me) sound and a listening experience; these were also places for animals and community: a kind of sonic humus.

www. martinvirgili.com.ar/en/bio/

 

Liv Nome

Liv is a Norwegian musician and visual artist. She is concerned with the random, symphonic and rhythmic sense in nature. She is also engaged by nature as a concept, and most of all the interaction between the species, and leans to the Deep Ecology philosophy. The tools for telling the stories she makes is mainly music, video and photography in addition to performance practise.

 

Benjamin Foerster-Baldenius

Benjamin is a member of raumlaborberlin, a collective of nine Berlin-based architects that has existed since 1999. The teams, which work on individual projects, are supplemented by external partners and specialists depending on the task. The collective works across genres and in transdisciplinary ways in the fields of architecture, urbanism, art, and performance. The main theme of raumlaborberlin is urban transformation and the relationship between public and private space. Artistic and architectural interventions serve as tools for communication and design processes at the interface of culture and planning. At the Kafkárna, he and his students from the Städelschule Frankfurt will try to create new conditions for encounter and communication.

https://raumlabor.net/

 

Tadeáš Žďárský

Environmentalist Tadeáš Žďárský is trying to popularize the topic of a post-growth future in the Czech Republic and bring it into new environments - he writes articles and educational methodological materials, presents or leads workshops, and regularly sends out a non-growth newsletter. He initiated the creation of the Czech Non-growth Working Group, co-organized a conference on non-growth, and also co-founded the Non-growth Academy: an eight-part intensive training program on non-growth for practitioners who want to apply non-growth to their work on society-wide transformation. He has authored articles and publications and collaborates with NaZemi. He will be a long-term consultant and solopreneur for the Kafkárna project, as non-growth is one of the main starting points for the necessary change in functioning.

https://plus.rozhlas.cz/environmentalista-tadeas-zdarsky-vize-nerustu-rust-totiz-znamena-ze-planeta-je-8411873

 

Sbor družstva život / The Life Cooperative Choir

The Life Cooperative Choir (Denisa Langrová, Ruta Putramentaite, Jonáš Richter) works with the emotional charge of collective singing and its ability to create a shared space together. The artists are united by their interest in voice and its social and political impact in relation to themes of social ecology. In their workshops, the choir seeks to create a temporary community through collective singing, one sounding body, consisting of the voices of all participants. The choir is amateur in principle and the songs are created so that listeners can easily join in the singing without preparation. The lyrics consist of fragments of academic texts, folk or pop songs, but above all, they are thematically responsive to the specific event in which the performance takes place.

 

Tereza Stöckelová

Health equity and universal biology of more than human bodies*

In recent few years there has been a proliferation of biomedical  research on human microbiome which significant reshuffles the  fundamental concepts of modernist biomedicine. Based on a case study of a “precision nutrition” app ZOE, the paper will discuss the promising  and risky social implications of such developments in the field of  health- and self-care.

Další články