Artsemestr zima 2021 v Ateliéru architektury I

Artsemestr zima 2021
On-line


 

Klauzurní a semestrální práce studentů Architektury 1 UMPRUM budou tentokrát k vidění pouze on-line.

Artsemestr zima 2021 v Ateliéru architektury I

 

 



zadání zimního semestru / Sociální bydlení u trati (Praha 3) – návrh objektu v nezastavěném prostoru v blízkosti Hl. nádraží a divadla Ponec, včetně řešení hluku, přístupu a dalších úskalí místa 

zadání klauzury /  návrh interiér bytu pro sociální bydlení u trati

 

Popis jednotlivých projektů najdete níže:

1.ročník

ADAM RÝZNAR / Paterčata
Skromnost. obyčejnost. jednoduchost.
těžko posoudit, jak lze adekvátně vnímat pojem sociální bydlení. během uplynulého semestru jsem se pokoušel zkoumat lapidárnost a tvarovou přímočarost kvádru, kostičky. Na vytyčenou parcelu jsem zasadil pět identických objemů ve snaze vytvořit koherentní dojem z prázdného dvora za divadlem Ponec. cílem výsledné kompozice bylo doplnit chybějící hmotu za účelem pomyslného vyplnění scházejícího bloku. Z urbanistického hlediska jsem se snažil volně napojit spodní část parcely od ulice Husitská na žižkovskou highline pomocí průchozího vnitrobloku. vznikl tak poloveřejný prostor, který samovolně vybízí ke scházení, jak ze strany rezidentů, tak kolemjdoucích. mým záměrem bylo již od začátku vytvářet bytové jednotky o menších velikostech pro mladé studenty, singles a seniory. mohlo by tak docházet k přirozenějšímu mísení napříč širším věkovým spektrem. Jednotlivé objemy jsou tvořeny ze zateplených betonových tvárnic, jejichž struktura se propisuje i do interiéru. jednotlivé byty byly koncipovány jako mustr, který si rezident zaplní dle svých představ. materiálová strohost a sterilní zázemí bytů spíše podněcuje individuální představu o ideálním bydlení a v závěru tak může docházet k úsměvným juxtapozicím v rámci interiérových seberealizací na jednom patře.

2.ročník
ADÉLA VAVŘÍKOVÁ / Døtvořit
Zadané území je situované na hranici tří městských částí; trefně často označované pražským gordickým uzlem. Cílem mého projektu bylo poskytnout citlivé řešení exkluzivní parcele ukryté mezi divadlem Ponec a cyklostezkou. Dvorek, jenž byl dlouhou dobu rukojmím železničních tratí a dodnes je v nevábném stavu, nabývá potenciálu k bytové výstavbě a žádá si o své dotvoření, které se stává mým primárním konceptem. Výškově objekt dorovnává stávající zástavbu, navazuje nad divadlem Ponec a ukončuje pomyslný blok napojením se na slepou fasádu.
Pavlačový dům je vyskládán ze sedmi různých typů mezonetových bytů. Parter zůstává otevřený veřejnosti a na svém dvorku nabízí veřejný prostor ukrytý před rušnou Husitskou ulicí. Část veřejného prostoru se přesouvá na střechu, kam je možné vzdušně rozšířit myšlenku střechy Radosti. K objektu jsou (krom severní strany) přidruženy zimní zahrady jako buňky vlastní intervence v polykarbonátovém světle, které je možné propojit se sousedními byty a iniciovat tak sociální vazby i mimo pavlače.
Při navrhování jednotlivých bytových typů jsem přihlížela k dokumentu podporovaného bydlení Prahy 3 a snažila se v minimální, přesto velkorysé formě, vyhovět jeho požadavkům. Velkorysost bytů spatřuji především ve skříňové dispozici, která umisťuje veškerý provoz do jedné linie a ponechává otevřený prostor možnému dotvoření budoucími obyvateli/kami. Otevřenost a liniovost dispozice iniciuje vlastní dotvoření a katalyzuje tak zabydlení v novém prostoru. Flexibilita prostoru je obzvláště vhodná v kontextu sociálního bydlení, jelikož umožňuje snadnou adaptaci prostoru pod rukami obměňujících se obyvatelů/ek. Součástí interiéru se přirozeně stávají štafle a závěsy – přijdu domů, pověsím kabát, položím klíče do misky, vyplním poličky vším svým a najednou jsem tu doma.

3.ročník
ANNA KREIZA / Sociální vazba
Hlavním cílem tohoto projektu bylo zajištění infrastruktury, která by mohla sloužit k propojení lidí. Tak na složitém stoupajícím terénu vzniká rozlehlá rampa pro pěší, která má svůj začátek v Husitské ulici a následně je napojena na Žižkovskou Highline. Podél rampy jsou situované dva domy pavlačového typu a také administrativní budova pro zaměstnance společnosti České Dráhy, která by měla zastoupit mnou zbouranou usedlost Krenovka, ve které teď sídlí jedna z jejich dceřiných společnosti. Objekty jsou v různých výškových úrovních a provádí tak návštěvníka celou cestou, na kterou jsou zároveň orientované komerční prostory v parteru. Záměrem bylo poskytnout další veřejný prostor nejen pro obyvatele domů, ale i pro širší společnost. Na základě toho by mohli vzniknout nové sociální vazby a následně se obyvatelům otevřít další možnosti k seberealizaci a socializaci.
Obytný dům podél Husitské ulici celkem do sebe umisťuje 60 bytů. Z nich 27 jsou pro jednotlivce, 28 pro páry, 5 pro rodiny s dětmi. Do bytů se vstupuje z pavlače ze severní strany. Pavlač v 1. patře je také přístupná z nově vznikající veřejné rampy. Obytné místnosti jsou orientované na jih, balkony jsou následně vybavené posuvnými panely z tahokovu. S jejich pomoci se dá chránit před pohledy zvědavců a tlumit sluneční světlo. Střecha je otevřená myšlence pořádání společenských akcí typu koncertů nebo letního kina.
Obytný dům podél trati se skládá z 14 mezonetových bytů pro rodiny s dětmi. Záměrem je lepší prosluněni místností a také celková orientace na severozápadní stranu odkud se otvírá krásný výhled na Prahu. V přízemí se umístil velký prostor pro galerijní či výstavní účely, který by mohl sloužit dalším podnětem pro kulturní rozvoj lokality. Základem pro interiér je nábytek z překližky, který se vkládá do jednotlivých místností. Tento materiál hezké spolupracuje z dalšími interiérovými prvky, vytváří tak útulnou atmosféru a zároveň nespadá do třídy příliš drahých.

TOMÁŠ RAČÁK / Výplň
VŠE JE STEJNÉ.
ZRYCHLENÍ STAVBY, OPAKOVÁNÍ.
VŠE JE STEJNÉ.
DEFINICE ZÁKLADNÍCH VESTAVĚNÝCH PRVKŮ, FASÁDY.
VŠE JE STEJNÉ.
KAŽDÝ BYT O STEJNÉ PLOŠE, STEJNÉM MATERIÁLU.
VŠE NENÍ STEJNÉ.
KAŽDÝ UŽIVATEL MÁ JINÉ PREFERENCE.


MAGDALENA UHLÍŘOVÁ / Malý, krátký a oblouk
Území nad divadlem Ponec ve svém návrhu propojuji se stávající zástavbou Žižkova souborem schodišť. Mým cílem je udělat složité území jasnější. Chaotické místo očišťuji, bourám divadlo Ponec, a díky tomu nechávám usedlost Miranka dýchat a vytvářím pro ni důstojný dvůr přístupný veřejnosti. Na střechách domů vytvářím skleníky pro obyvatele domů a veřejnost. Z nových budov tak mohou profitovat nejenom jejich rezidenti ale i ostatní obyvatelé města.
Stavím tři různé domy s různými typy bytů. Parcela, která má v každém koutě jiný charakter, si žádá několik přístupů najednou. Dům Krátký pojímá největší byty s výhledem na Pražský hrad. Situovaný do ulice Husitská uskakuje usedlosti Miranka a nechává jí vyniknout. Je černý, není vidět. Domy Oblouk a Malý bezbariérový jsou světlé. V těsné blízkosti cyklostezky musí působit vřelým dojmem.
Přes rozdíly zůstávají tři domy, díky opakujícím se prvkům, jedním celkem.

KAMILA MRÁZOVÁ / Zubatice

Návrh se snaží využít terénního zlomu mezi ulicí Příběnická a nově vytvořenou cyklostezkou. Navržený dům rozšiřuje. Příběnickou ulici pochozí střechou, která stoupá ve stejném sklonu jako ulice. Severní orientace této parcely není ideální, proto je zvolen tvar domu „zubatice“, který umožní dostat do bytů více světla. Celá severní fasáda je tvořena dvouvrstvou stěnou z polykarbonátových dutinkových desek doplněna čtvercovými hliníkovými okny.Do domu se vstupuje z Příběnické ulice a je možné využít jednoramenného schodiště nebo výtahu. V jednopodlažní části je uvažována menší škola - především pro děti obyvatel domu. Ve východní části domu jsou prostory vymezené pro restauraci se střešní terasou. V celém domě se střídají dva typy bytů: 3KK 78,5 m2 a 2KK 59 m2. V interiéru jsou použity základní materiály - bílé omítané stěny, podlaha z lakované překližky, vestavný nábytek z bílých lamino desek. Obslužné místnosti bytu jsou zadní části a denní místnosti v „zubatici“. Byty jsou navržené i v parteru a mají své vlastní předzahrádky, které jsou v blízkém kontaktu s cyklostezkou.

4.ročník
EMA SOUKUPOVÁ / Medzi
Dve tváre mesta, jedna silno urbánna, s hustou rezidenčnou zástavbou 19. storočia, druhá rozvoľnená s dominantnou železničnou traťou, v komplikovanom teréne, medzi nimi aktívna pešia a cyklistická trasa, tzv. „highline“, tvoriaca charakter územia, tiahnuca sa až do parku Vitkov. Na ňu návrh vo svojej hmote nadväzuje a dotvára existujúci blok. Zároveň sa kontextuálne rozdrobuje na 13 samostatných domov, zabezpečujúc priehľady z highline na Prahu. V medzipriestoroch sú riešené vertikálne komunikácie, parter sa tým uvoľňuje, cez medzipriestory vniká do bytov západné a východné svetlo. K domom sú pridružované drevené terasy zo severnej a južnej strany, čím sa zväčšuje plocha bytu využiteľná počas väčšej časti roka bez zvýšenia nákladov. Fasády terás ako aj zasklenie medzi interiérom a terasami sú otvárateľné, celá dispozícia preniká do exteriéru.

DENISA KŘEPELKOVÁ / Bydlení na Hraně
Dům se nachází na okraji pražské čtvrti Žižkov, u trati v blízkosti Hlavního nádraží a divadla Ponec. Místo bylo původně součástí kolejiště. Dnes už slouží jako pěší zóna. Parcela se nachází ve dvoře mezi divadlem Ponec a cyklostezkou. Motivací k výběru parcely bylo zklidnit a usměrnit toto území. Dodat mu řád a nový směr. Dům je umístěn na hraně svahu, odkud také vzešel samotný název projektu. Bydlení na hraně má symbolizovat jak samotné umístění domu, tak bydlení pro sociálně slabou skupinu, která se častokrát sama pohybuje na hraně.
Koncept domu vychází ze situace polohy domu. Dům se nachází ve svahu, který je potřeba zajistit proti sesuvu půdy. K tomu byl vypůjčen motiv štětovnicové pažící stěny. Pro samotný dům bylo měřítko štětovnice upraveno tak, aby jeden její záhyb symbolizoval jednu obytnou jednotku. Samotný dům se tedy stává štětovou stěnou. Dům přebírá vlastnosti štětovnice a staticky působí na svah, který sám drží a podporuje.
Pod domem v 1. podzemním podlaží se nachází hromadná garáž s kapacitou pro 105 aut. Vjezd do garáže je zajištěn z ulice Husitská. První, druhé i třetí nadzemní podlaží se z jižní strany nachází pod úrovní terénu. Na těchto podlažích se nachází garsonky 1+1 určené pro krátkodobé bydlení. Byty mohou využívat studenti, singels, mohou být využívány i jako startovní bydlení nebo bydlení krizové. Pokud tato kapacita nebude obsazena, je možné byty nabídnout ke krátkodobému pronájmu jako hostel. Ve čtvrtém a pátém nadzemním podlaží se nachází byty 2+1 především pro rodiny s dětmi a v posledních dvou podlažích se nachází mezonetový byt 3+1 pro větší rodiny nebo spolubydlení. Dům disponuje dvěma byty 4+1, které jsou situovány v posledních podlažích na nároží domu. Fasáda je provedena z hrubozrnné štukové omítky v barvě terakoty, která má symbolizovat zeminu, kterou dům zadržuje proti sesuvu.

MARTIN STUPKA / Nad Tratí

Vrstevnatost, časovost, nedokončenost. Bydlení Nad Tratí zkoumá limity daného území a snaží se na ně reagovat. Dům je vystavěn podél cyklostezky, žižkovské "High Line. Jde o nový prvek, perforovanou linku, která je v kontrastu se současnou zástavbou. Betonová podnož domu, která je osvětlena pouze ze severu, slouží k pronájmu. Dřevěná skeletová konstrukce nad ní k bydlení. Půdorysné řešení umožňující propojení, změnu. Veselí obyvatelé se potkávají na teráskách, popíjí kávu a pozorují mraky.

SEMESTRÁLNÍ A KLAUZURNÍ PRÁCE STUDENTŮ A1