3. 9.–7. 9. 2025
Ars Electronica, POSTCITY, Room 12, Linec
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze se představí na mezinárodním festivalu Ars Electronica, který tématem "PANIC – yes/no" reaguje na současné globální krize a radikální společenské změny. Studující Ateliéru architektury III ve svém projektu Terra Syn(es)thetica zkoumají, jak mohou nové technologie znovu propojit architekturu s přírodními ekosystémy.
„V době kolapsu životního prostředí se panika zdá být přirozenou reakcí. Přesto tytéž technologie, které k této krizi přispěly — robotika, umělá inteligence, digitální výroba — mohou také nabídnout nástroje k obnově“, říkají k tématu kurátoři a pedagogové ateliéru Imrich Vaško a Shota Tsikoliya.
Pro prezentaci v rakouském Linci vybrali čtyři různorodé projekty. V tuto chvíli prototypy, které nabízejí symbiózu syntetických a organických systémů, hledající rovnováhu mezi kontrolou a náhodou, ale především udržitelného fungování na Zemi.
Pozitivním příkladem je projekt „Biotopization of Roofscapes“, který nabízí cestu ke zlepšení klimatu ve městech prostřednictvím zazelenění střech. Speciální keramické tašky svým povrchem podporují zadržování vody a růst místní flóry.
Se symbiózou s rostlinami počítá i projekt „Mossform“ (Měchovec), který je určený pro zvlhčování interiéru. Svým tvarem usnadňuje odpařování, ale zároveň může být estetickým habitatem pro rostliny a mechy.
„Urbioms of the Symbio(s)cene“ zkoumá urbanismus založený na obnově a podpoře přírodních biotopů. Představuje koncept URBIOMů — bioinkluzivních částí města — a analyzuje mapová data pro digitální procesy jejich návrhu. Závěrem využívá generativní AI a další nástroje k vizualizaci proměny „zdivočelého“ městského plánu.
Na pomezí výzkumu a konceptuálního umění se pohybuje projekt „REMMP – Robotic Engineering of Multimaterial Multiobjective Paraphernalia“. Prostřednictvím robotického tisku zaznamenává různá data, reaguje proudění větru a přítomnost svého tvůrce. Při tisku na hlínu a dřevo mění vložené materiály a vkládá složité vzory do reaktivních panelů — napůl archiv, napůl prostorová poezie. REMMP rozšiřuje velkoformátový 3D tisk o interaktivitu a složitost a zavádí paradigma aditivní výroby, která je nejen multimateriálová, ale i smysluplně multimodální.
Všechny projekty, ať už se zaměřují na využívání vody či jsou na pomezí vědy a konceptuálního umění spojuje výzkum. Ať už využitím 3D tisku, generativní AI či práce s daty. Autoři a autorky nabízejí, když ne řešení, tak zamyšlení nad současným děním. Expozici je možné si na Ars Electronica Festival v Linci prohlédnout až do 7. září.