C2 Bezpečnost distančních forem výuky

Cíle:

  1. Analýza a výběr vhodných komponent kolaborativní platformy, včetně identifikace a posouzení stavu implementace již užívaných řešení platforem pro potřeby zajištění distančního vzdělávání dle již existujících doporučení, standardů či metodik.
  2. Realizace zvoleného způsobu zabezpečení kolaborativní platformy pro potřeby zajištění distančního vzdělávání a implementace doporučených opatření v nově nasazených i stávajících platformách.
  3. Zabezpečení procesního a technického provázání distanční formy výuky založené na zvolené kolaborativní platformě na stávajícím řešení přihlášení (vč. autentizace a autorizace studenta), záznamu o průběhu absolvování předmětu a záznamu výsledků/hodnocení jak k výuce samotné, tak i testům a zkouškám.
  4. Návrh a validace vhodné formy zabezpečení systémové podpory evidence účastníků distanční formy výuky v rámci zvolené kolaborativní platformy.
  5. Definice požadavků a doporučení pro zabezpečení přiřazení, přístupu a evidence relevantních studijních materiálů v závislosti na zvoleném předmětu.
  6. Nastavení procesů bezpečného předávání a dlouhodobého uchovávání studijních dokumentů prostřednictvím zabezpečeného úložiště s cílem eliminace systémových rizik a působení nežádoucích vnějších vlivů.
  7. Zajištění řízení přístupu ke studijním dokumentům, jejich verzování a evidence změn, včetně sběru a uchovávání auditních záznamů.
  8. Analýza řešení a postupů integrace vhodných metod pro ověřování identity a monitoring průběhu online zkoušek, včetně SZZ (např. proctoring).

 

Výstupy

Vybráno zabezpečení na základě jednotného přihlašování v celé škole.

Pro řešení byla vybrána kolaborativní platforma v Cloudu v O365 MS Teams. Ověřování uživatelů prostřednictvím jména a hesla přes O365 a AD. Vytváření týmů přímo vyučujícím k vyučovanému předmětu je umožněno jen prostřednictvím Studijního systému. Pro předměty jsou vytvořeny speciální šablony. Přístup k týmu pouze studenti daného předmětu. Studijní materiály je možné zabezpečit i proti stahování.

Byla realizována analýza současného stavu distančních forem výuky na vybraných platformách UMRUM v rámci dotazníkového šetření. V návaznosti na výsledky analýzy byl vypracován procesní model zabezpečení distanční formy výuky včetně jeho vazeb na stávající řešení, včetně návrhů na doporučení a vylepšení.

V rámci projektu byla analyzována aktuální zabezpečení systémové podpory evidence účastníků distanční formy výuky. Analýza obsahuje popis forem zabezpečení, formu podpory účastníků distanční výuky. Závěrem analýzy jsou uvedena doporučení.

Proběhl monitoring aktuálního stavu ověřování identity a znalostí studentů v online prostředí UMPRUM. Na základě poznatků byl vytvořen soubor doporučení pro jeho budoucí zajištění

Dále byla vypracovány následující dokumenty:

  • Pravidla pro zabezpečené přiřazení, přístup a evidenci relevantních studijních materiálů. Současně dokument obsahuje doporučení pro zabezpečený přenos studijních materiálů v rámci předmětu mezi semestry.
  • Analýza současného stavu předávání a uchovávání studijních dokumentů na UMPRUM. S ohledem na její závěry byl vypracován návrh cílového stavu procesu bezpečného předávání studijních dokumentů v souladu s požadavky kybernetické a informační bezpečnosti.
  • Detailní analýza správy studijních dokumentů na vybraných platformách UMPRUM. V návaznosti na její závěry byl vytvořen model bezpečné správy studijních dokumentů – best practice model pro bezpečnou správu studijních dokumentů pro distanční formy výuky.
Procesní model zabezpečení distanční formy výuky