22. 10. 2025 – 8. 3. 2026
Dům umění města Brna (DUMB), Malinovského nám. 2, Brno
Výstava je otevřena od úterý do neděle 10–18 hodin, ve středu do 20 hodin.
Jak se v Brně rodilo moderní umění a design? Jaké byly metody uměleckoprůmyslového vzdělávání? A jak se z někdejší Školy uměleckých řemesel stala dnešní Střední škola umění a designu a vyšší odborná škola Brno? Výstava Hlavou a rukama sleduje historii tohoto uměleckého učiliště a vlivy, které jej formovaly. Jedná se o prvním veřejně prezentovaný výstup projektu Katedry teorie a dějin umění UMPRUM Místa tvořivosti zabývajícího se uměleckoprůmyslovým školstvím mezi lety 1850 a 2000 v České republice.
Výstava, kterou kurátorsky zpracovali Lada Hubatová-Vacková a Vojtěch Märc, zachycuje stoletý příběh brněnské vzdělávací instituce. Podtrhuje její význam a hodnotu. „Setkávaly se zde lokální folklorní tradice s experimentální uměleckou avantgardou, poslušnost vůči politickému establishmentu s odvážným volnomyšlenkářstvím a tradiční řemeslná zručnost s novými médii“, hodnotí kurátoři její progresivitu. Samotný název „Hlavou a rukama“ odkazuje ke svébytnosti umělecké práce a uměleckého vzdělávání. Konkrétněji připomíná vybrané pedagogické postupy, jimž se v expozici dostává pozornosti. V obecnější rovině výstava zachycuje proměnlivé představy o společenském významu umění a také o tom, jak se vlastně někdo stane umělcem či umělkyní.
Ve Škole uměleckých řemesel (zkráceně ŠUŘ) pedagogicky působila řada osobností (např. Emanuel Hrbek, Petr Dillinger, Václav Vokálek, Božena Rothmayerová-Horneková, Viktor Oppenheimer, Josef Vydra, Zdeněk Rossmann, Antonín Jero, Jaroslav Král, František Kalivoda, Karel Langer, Jan Lichtág, František Malý, Bohdan Lacina, Josef A. Šálek, Jindřich Svoboda, Karel Otto Hrubý, Marie Filippovová, Dalibor a Ivan Chatrní, Pavel Dias, Vladimír Židlický, Pavel Dvorský, Jan Rajlich st. i ml., Petr Veselý); se školou je spojeno množství někdejších studentů a studentek (Rudolf Kundera, František Povolný, Bohumír Matal, Ester Krumbachová, Zbyšek Sion, Teodor Rotrekl, Radoslav Kratina, Inez Tuschnerová, Ctibor Turba, Josef Ťapťuch, Jiří Pelcl, Pavla Pečinková, Josef Daněk, Blahoslav Rozbořil, Václav Jirásek, Petr Babák, Kateřina Šedá, Maud Kotasová, Milan Houser, Barbora Klímová a mnozí další). Někdejší ŠUŘ v průběhu uplynulého století mnohokrát měnila své pojmenování, dnes se oficiálně používá název Střední škola umění a designu a vyšší odborná škola Brno.
Expozice je členěna do šesti chronologických oddílů, které jsou rámovány historickými milníky, které měly na dění ve škole mnohdy zásadní dopad. Díky tomu poskytuje alespoň částečnou zprávu o brněnském výtvarném dění.
K výstavě vychází zároveň stejnojmenná publikace, která podrobně prezentuje výsledek týmového výzkumu. Přináší řadu původních textových studií i dosud neznámý obrazový materiál.
Celý projekt Místa tvořivosti zkoumá tradici českého, respektive česko-německého, uměleckého vzdělávání od poloviny 19. století do konce 20. století. Soustředí se na střední a vysoké umělecké školy zaměřené na umělecký průmysl, užité umění a design. Projekt Místa tvořivosti. Uměleckoprůmyslové vzdělávání: konstrukce identit, záchrana minulosti a design budoucnosti (DH23P03OVV061) je financován z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity (NAKI III) Ministerstva kultury ČR.
(Viz https://mistatvorivosti.umprum.cz/projekty/)
Škola uměleckých řemesel (zkráceně ŠUŘ), byla založena Obchodní a živnostenskou komorou v Brně v roce 1924. Měla reprezentovat specifickou moderní alternativu vůči většinou německojazyčným školským institucím podobného typu, které na Moravě existovaly od konce 19. století, ale také vůči pražské UMPRUM a oborově analogickým školám v Rakousku a Německu. Pedagogický sbor, který na brněnské škole v kontextu první republiky, ale i v protektorátních čtyřicátých letech působil, se cíleně zaměřoval na kultivaci moderní lokální kulturní identity a produkce, která by byla svorníkem mezi internacionální modernitou a moravskými regionálními tradicemi.
Projekt Místa tvořivosti. Uměleckoprůmyslové vzdělávání: konstrukce identit, záchrana minulosti a design budoucnosti (DH23P03OVV061) je financován z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030 (NAKI III) Ministerstva kultury ČR.
Hlavním mediálním partnerem výstavy je Česká televize.
Výstava se koná pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha a primátorky města Brna Markéty Vaňkové.
Autoři projektu: Katedra teorie a dějin umění UMPRUM
Spolupořadatelé: Moravská galerie v Brně, Střední škola umění a designu a vyšší odborná škola Brno, příspěvková organizace.
Kurátoři: Lada Hubatová-Vacková, Vojtěch Märc
Odborná spolupráce na výstavě: Terezie Petišková, Johana Lomová, Veronika Rollová, Tomáš Zapletal, Valéria Bláha, David Bláha, Kateřina Kuthanová a další.
Produkce: Jitka Pernesová (DUMB)
Koprodukce: Ditta Pfefferová (UMPRUM)
Příjemcem grantu NAKI III je Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, mistatvorivosti.umprum.cz.