Ateliér designu a digitálních technologií UMPRUM vytvořil edukačně-herní obsah stálé expozice Muzea hl. m. Prahy

Nově otevřená budova Muzea hlavního města Prahy představuje tři propojené interaktivní hry vytvořené studenty a studentkami Ateliéru designu a digitálních technologií UMPRUM. Instalace je součástí nové stálé expozice a vychází z věhlasného Langweilova modelu Prahy.

Ateliér designu a digitálních technologií UMPRUM vytvořil edukačně-herní obsah stálé expozice Muzea hl. m. Prahy

Soubor her tematicky přibližuje život Prahy v 19. století, pracuje s motivem města, jeho výstavbou, procesem urbanizace i každodenním životem v tehdejší době. Návštěvníci ve třech na sebe navazujících hrách nejprve skládají barikády proti stoupající vodě, poté připravují jídla podle Magdaleny Dobromily Rettigové a nakonec navrhují vlastní dům, jehož podoba se odvíjí od score získaného z předchozích her a nasbíraných bonusových předmětů na checkpointech na různých místech expozice muzea. Díky tomu si hráč může v poslední místnosti postavit a vybavit vlastní stavbu. Jeho unikátně sestavený dům je následně zasazen do dlouhé ulice domů ostatních hráčů.

“Hry jsou určeny návštěvníkům všech věkových kategorií, jsou dvojjazyčné a díky zapůjčenému náramku má každý návštěvník osobní herní profil, který dokáže uchovat postup hráče napříč celou expozicí. Interaktivní přístup tak zábavně propojuje historii s nejmodernější technologií”, doplňuje princip pedagog Ateliéru designu a digitálních technologií Jiří Hölzel.

Projekt vznikl ve spolupráci s UMLab (kreativní laboratoří UMPRUM, která propojuje výuku s praxí) a Muzeem hlavního města Prahy. V rámci spolupráce, měli studující k dispozici rozsáhlou fotodokumentaci Langweilova modelu a 3D sken celého díla. Součástí procesu byly i rešerše tematických místností nové expozice a odborná konzultace ze strany muzea, která upřesnila řadu dobových detailů jako například vybavení kuchyně, způsoby vaření, každodenní život.  

„Chceme, aby se Muzeum Prahy stalo atraktivním místem pro návštěvníky všech věkových kategorií, zejména pak pro rodiny s dětmi. Z této vize vychází i naše zbrusu nová expozice Město v čase, která nabízí působivý multimediální zážitek. Díky interaktivním hrám a RFID náramkům se snažíme nadchnout pro Prahu i ty nejmladší návštěvníky, pro než jsou digitální technologie naprostou samozřejmostí. Studenti UMPRUM vytvořili nádherné hry, které u dětí jednoznačně sklízí úspěch. A je to teprve začátek — tuto technologii chceme v našem muzeu dál rozvíjet a přinášet návštěvníkům stále nové zážitky,“ říká ředitel muzea Ivo Macek. 

Na každé z konkrétních her pracovali dva až tři studenti, celková podoba koncepce a herní design hry se po celou dobu vyvíjel skrze pravidelné meetingy tak jako v herním studiu. Propojení celého systému hry a s RFID čtečkami proběhlo na základě spolupráce se subdodavatelem technologie. Studující na této zakázce začali pracovat od dubna 2025. Projekt jim poskytl výjimečnou zkušenost s tvorbou skutečné zakázky, která je k vidění ve stálých sbírkách muzea a veřejnosti byla představena v rámci slavnostního otevření v sobotu 6. 12. 2025. 

”Studenti měli možnost si projít celým procesem herního vývoje. Byl to pro ně střet s realitou, reálnou zakázkou - nacenění, položkování rozpočtu, vytváření časově finančních plánů, naučení se novým nástrojům, gamedesignu; hledání výtvarného průsečíku mezi hrami, termínování. Také získali nové zkušenosti ve spolupráci se zadavatelem - v komunikaci, získávání zpětné vazby i zkušenost s předěláváním. Přínosem i pro nás pedagogy byla zkušenost s produkční prací”, shrnují spolupráci vedoucí ateliéru Jan Netušil a pedagog Jiří Hölzel. 

 

Autorský tým: 
Alžběta Horňáková, 3D grafika, game design
Kristýna Marková Grafický design, UI
Martin Dedek, programátor
Alexandra Verzier, programátorka
Maja Gajdarska, Grafický design, UI, motion design
Jakub Vránek, 3D grafika, game design
Jana Mýtinová, produkce
Andrej Kučera, programátor
Terka Válková, herní ilustrace a game design 

Pedagogické vedení:
Jan Netušil, Jiří Hölzel