Absolventi UMPRUM zabývající se ilustrací se představují v Paříži

České centrum Paříž připravilo sérii výstav, na které se představí celkem šest českých ilustrátorů, absolventů  UMPRUM. Na první z výstav budou k vidění práce pedagožky Ateliéru ilustrace a grafiky Michaely Kukovičové a absolventa UMPRUM Chrudoše Valouška.

  • 1: Chrudoš Valoušek & Michaela Kukovičová — 18. 4.–28. 5. 2023
  • 2: Alžběta Zemanová & Jakub Plachý — 6. 6.
  • 3: Magdalena Rutová & Jan Trakal — 28. 9.

 České centrum Paříž, 18 Rue Bonaparte, Paris, Francie

Absolventi UMPRUM zabývající se ilustrací se představují v Paříži

Výstavní cyklus představuje šest výrazných osobností, jejichž bydlištěm je Praha a společným zájmem ilustrovaná kniha. Autoři, narození mezi lety 1960 až 1989, jsou vzorkem toho nejživějšího, co naleznete na české scéně. Všichni studovali na UMPRUM v Praze a spojuje je široký záběr uměleckých i neuměleckých aktivit. Výstavní projekt, vytvořený kurátorem a grafikem Jurajem Horváthem, chce francouzskému publiku představit současnou českou knižní ilustraci. Prezentováni budou vždy dva tvůrci, ve třech po sobě jdoucích výstavách, formou uměleckého dialogu. První z výstav představí práci a dílo Chrudoše Valouška a Michaely Kukovičové

Chrudoš Valoušek (1960)
Vystudoval monumentální malbu, ale je znám především jako výrazný linorytec. Autor z generace divokých neoexpresionistů, kteří vystoupili ze stínu na konci osmdesátých let. Ironie a parodie, ale i láskyplný vztak k prvním modernistům a zároveň úkroky nečekaným směrem, jen málo charakterizují tohoto třeštícího vypravěče a mistra opracovaného detailu. Jestli chcete v ilustraci hledat jeho souputníky, tak se musíte podívat směrem na Lipsko a Berlín. Kniha Panáček, pecka švestka poleno a zase panáček byla oceněna nejvyšší cenou v Bologni (Bologna Ragazzi Award) a jeho poslední ilustrovaná kniha Otto von GRABEN ZUM STEIN – Marek VAJCHR Strašidelné Čechy (Revolver Revue) je oceňovanou harmonií textu a ilustrace v černé a červené…

Michaela Kukovičová (1968)
Vystudovala v ateliéru animovaného filmu. Sběratelka, kreslířka, kolážistka. Knižní i časopisecká ilustrátorka. Tato první dáma české současné ilustrace vědomě navazuje na impulzy z avantgardního umění let dvacátých, ale zároveň hledá prvotní krásný a nekomplikovaný jazyk kresby. Bezprostředností kresby i koláže se blíží umělcům čistého srdce, těm neškoleným i školou nezkaženým. Elegance, humor a zasněnost. Oceňované jsou její ilustrace v učebnicích a knihách pro děti (This is Prague, BRAW, Bologna). Sběrateli vyhledávané jsou její koláže, kde podivuhodná flóra i fauna prorůstá vysněným funkcionalismem.

 

V následujících měsících série pokračuje výstavami:

Vol. 2: Alžběta Zemanová & Jakub Plachý — Vernisáž 6. 6.

Alžběta Zemanová (1987)
Ilustruje, maluje velkoformátové akvarely a vyrábí hračky s příběhy.
Spolu s Jakubem Plachým, Klárou Zahrádkovou a Zuzanou Bramborovou, provozuje galerii a knihkupectví XAO, které je současným centrem alternativní malonákladové knihy, zinů a ilustrace v Praze. Alžběta Zemanová pracuje ráda s grafickými technikami a obtisky. Její obrazy překypují organickými tvary a její osobní pohádková příroda je zabydlena podivuhodnými tvory. Pan Slunce, Trpasli, Yetti & Teta, Karkula a Vlkouš…

Jakub Plachý (1989)
Jakub Plachý se věnuje knižní ilustraci, grafickému designu postavenému na kresbě, drobným výstavním projektům a kapelám... tam všude se uplatňuje jeho bystrost a smysl pro humor.
Rukopis Jakuba Plachého je na první pohled neumětelský a neestetický. Jeho příbuzní myslitelé kresbou jsou David Shrigley či Šinta Čó. Jakub Plachý je vzácný typ autora, jehož na první pohled neefektní knihy milují děti. Nejslavnější knihou Jakuba Plachého je Velká kniha o Čůrání (Francouzské vydání Le grand livre sur pipi (Castor), nejzvláštnější Sledujete Slona (Francouzské vydání, Voici un éléphant, éditions MéMo)

 

Vol. 3: Magdalena Rutová & Jan Trakal — Vernisáž 28. 9.

Jan Trakal (1984)
Jan Trakal romanticky traktuje návrat k řemeslu a nenápadnosti, stejně jako celá řada autorů před ním (od Arts & Crafts až po hippstery). Vrací se tak do doby, kdy krásná ilustrace zdobila etiketu či výšivku, kdy se prolínala s měkkými tvary ručně malovaných skriptů a nepravidelnými tvary dřevěných grotesků. Nenápadná a jednoduchá krása, tak jak jí pojmenovává i Josef Čapek ve své eseji o Nejkrásnějším umění je Janu Trakalovi blíž, než galerijní umění či průmyslově chrlený šmejd. Vždyť i inspirace jsou stejné jako pro první generace modernistů: japonské tisky, dětské kresby či ručně malované vývěsné štíty.
Jan Trakal jest také Aloisem Fickem — dílnou pro navrhované a přešívané vzácné kusy oblečení.

Magdalena Rutová (1988)
Na ilustracích Madly Rutové je skvělé, že jsou překvapivé a přitom působí nenásilně a vesele. Zkrátka umění tu nepřevažuje život. Naopak! Magdalena Rutová je Šéfkou linorytové obrázkové databanky linostock.com, nadanou portrétistkou (pozor i nelítostnou karikaturistkou), spisovatelkou (Radio Buch, Já, Chobotnice), empatickou ilustrátorkou a učitelkou. Magdalena Rutová je miniaturistka a humoristka. Její sebrané štočky, ilustrující naši komickou přítomnost na planetě zemi najdete ve svazku Meanwhile (UMPRUM, 2021)