Manthia Diawara: Africký film. Ousmane Sembène a Abderrahmane Sissako

Ateliér s hostujícím umělcem UMPRUM vás zve na přednášku

Manthia Diawara:
Africký film nezúčastněných zemí. Ousmane Sembène a Abderrahmane Sissako

19. 10. 2023 od 18 hodin
Technologické centrum UMPRUM, Mikulandská 134/5, Praha 1, 3. patro, auditorium

 

Vstup zdarma, přednáška v angličtině.

Přednáška je pořádána v rámci programu Ateliéru s hostujícím umělcem 2023/24 „Východ-Jih: Mezinárodní výměny mezi střední a východní Evropou a Afrikou.“

Projekt je realizován s podporou Evropské Unie

Manthia Diawara: Africký film. Ousmane Sembène a Abderrahmane Sissako

Manthia Diawara je filmař, teoretik a historik umění.

Narodil se v Mali. Nižší a střední vzdělání získal ve Francii, později absolvoval magisterské umělecké vzdělání na American University, Washington a doktorské studium na Indiana University. Učí na New York University. Předtím přednášel na University of Pennsylvania a University of California at Santa Barbara v USA.

Diawara významně přispěl k výzkumům kultury afrických diaspor. V roce 2023 je kurátorem Sharjah Biennial. Jeho rozsáhlá akademická a tvůrčí praxe zpracovává politiku postkolonializmu, dekolonizace, migrace a globalizace.

Založil a redakčně vede časopis Black Renaissance/Renaissance Noire.

Mezi jeho filmy patří: African Intelligence (2022), A Letter from Yene (2022), An Opera of the World (2017), Negritude: A Dialogue between Soyinka and Senghor (2016); Edouard Glissant, One World in Relation (2010); Maison Tropicale (2008); a Who’s Afraid of Ngugi? (2007).

Prezentoval se například v Serpentine nebo na dokumenta 14.

Za dokument o Kathleen Cleaver (2012) byl oceněn Sundance Institute Documentary Fund.

Píše a vydává publikace, např.  ‘Malick Sidibe: Smell the Perfume…Or When the Youth Was Free in Bamako’ in Malick Sidibe: Mali Twist (Fondation Cartier; Paris: Xavier Barral Edition, 2017); ‘Édouard Glissant’s Worldmentality: An Introduction to One World in Relation’ (documenta 14, 2017); ‘The Films of Abderrahmane Sissako,’ Artforum (2015); African Film: New Forms of Aesthetics and Politics (Prestel, 2011); We Won’t Budge (Basic Civitas Books, 2003); and Mali Kow: Un monde fait de tous les mondes [an exposition catalogue written with Jean-Paul Colleyn, photography by Catherine De Clippel] (Indigenes Editions/Parc La Villette, 2001).

Je členem redakční rady Transition, October, African American Review and Public Culture; členem vědecké komise Revue Communications; poradcem Haus der Kulturen der Welt v Berlíně; zasedá v porotách cen a festivalů, např. Festival des films engagés d’Alger, Alžír (2013).

Související obsah